Starcasting Agency este numele unei firme aparute in Bistrita care racoleaza de pe strada de la copii pana la persoane de varsta a doua si le promite, indiferent de aspect, ca vor ajunge fotomodele. Pretul?! 50 lei...pana intri in joc, ca apoi, de la intalnire la intalnire, suma sa creasca.
Orice mama isi vede copilul ca fiind cel mai frumos si fiecare tanar se vede pe sine mai special decat ceilalti. Ideea de a aparea pe micile ecrane le surade ambelor categorii.
Cunoscand aceastea, s-a infiintat o firma care racoleaza de pe strada de la bebelusi pana la persoane de varsta a doua, tuturor promitandu-li-se o cariera in modelling.
Racolarea se face simplu: cativa tineri stau in zona Pietonalului cu pliante in mana, opresc oamenii pe strada, ii invita intr-o incapere unde ii asteapta cateva tinere care le promit oamenilor “marea si sarea”.
"Noi suntem o firma de modelling din Iasi. Firma este de origine din America si are cativa ani buni de activitate in domeniu si este recunoscuta la nivel international. Cu ce ne ocupam? Luam oameni pe care ii fotografiem si ii punem in legatura cu agentiile de publicitate, de moda, din tara si strainatate”, este inceputul “poeziei” tinerelor.
"Colegul meu v-a vazut pe dumneavoastra ca sunteti frumos/ frumoasa si corespundeti cerintelor noastre. (Sau a observat colegul meu ce bebelus frumos aveti). Noi va propunem o colaborare. Va prezentati la o sedinta foto, noi va facem poze si le publicam pe site-ul nostru. Apoi va vom pune in contact cu firmele de modelling sau cele de publicitate si, cine stie, poate chiar veti aparea intr-o revista sau intr-o reclama la televizor”, este promisiunea pe care o fac angajatii agentiei bistritenilor.
Bineinteles, nimic nu este gratis…
"Va dati seama ca nimic nu e gratis in lumea asta. Singura taxa pe care o aveti de platit este de 50 lei pentru a fi introdusi in baza noastra de date. Apoi se incheie un contract si pe baza lui, o data la o luna, o luna jumatate veti fi chemati la sedinte foto pentru diferite reviste, firme, etc. La fiecare sedinta foto veti primi intre 10 si 50 de euro, plus hainele cu care va veti imbraca va vor ramane voua. Hainele sunt bineinteles de firme cu renume. Deci, ce ziceti?!” se incheie discursul reprezentantilor firmei.
Angajatii Starcasting Agency incearca sa le convinga si pe mamici sa pozeze alaturi de copii lor.
Astfel, daca se ajunge la un consens, visatorul sau visatoarea la o cariera in modelling scot din buzunar 50 lei pe care ii platesc pentru inscrierea in baza de date. I se taie chitanta si se stabileste o zi in care persoana sa mearga pentru a fi fotografiata.
La prima sedinta, aspirantul la viata de fotomodel se pregateste sa arate cat mai bine insa in momentul in care ajunge la “studio”. Aici, stupoare: un tinerel subtirel si plictisit, cu un aparat vechi, antic si de demult, te pune sa stai la perete in cateva pozitii, face poze din unghiuri clar proaste, iar apoi esti rugat sa alegi un cadru care va aparea pe site. Iti promite la final ca vei fi sunat pentru a discuta despre “lucruri serioase in modelling”.
La o zi-doua dupa sedinta foto esti sunat de catre “capel maestro” si esti invitat la un interviu cu directorul agentiei.
"Bine bine, noi vrem sa te facem vedeta, insa nu e chiar asa de simplu. Asa ca pentru toate taxele, toate telefoanele, etc., ce trebuie sa le facem pentru a te poza, a-ti face un album, a te pune in legatura cu agentiile de modeling din tara, trebuie incheiat un contract (pana aici nimic nou). Dar, trebuie sa platesti 800 lei. Asta e taxa pe care o cerem” este discursul sec al “liderului agentiei”.
Dupa ce insista ca potentialul fotomodel sa plateasca macar 100 de lei sau jumatate si diferenta la urmatoarea sedinta foto, daca vede ca persoana spune ca nu are bani la el sau ca se mai gandeste, raspunsul vine sec: "Cautati-ne atunci cand aveti bani” si se ridica de la masa si pleaca, lasandu-te sa-ti gasesti singur drumul spre usa.
Unii platesc si aceasta taxa de 800 lei in speranta ca vor ajunge mari vedete.
Oricum, la un simplu calcul, doar 20 de persoane sa racoleze pe zi care sa plateasca taxa de 50 lei si uite ca sunt deja 1000 de lei zilnic care intra frumos in buzunarul angajatilor Starcasting Agency.
Sediul provizoriu al firmei este pe pietonalul Liviu Rebreanu, langa coferatia Perla, si este impanzit pe pereti cu fotografii ale celor care au ajuns “sus”.
Si bistritenii au cazut in plasa...
O cititoare Bistriteanul.ro ne-a trimis chiar o sesizare in acest sens.
"Cativa tineri insistenti abordeaza toate doamnele si domnisoarele pe care le vad trecand prin centru. Le arata un pliant publicitar si le invita la o discutie cu cineva de la Bucuresti. Cele care accepta invitatia ajung in fata unor domnisoare imbracate elegant, care incep le spuna o " poezie": ca au fost selectate pentru a fi imaginea unor firme importante de haine si cosmetice, ca vor avea parte de o sedinta foto profesionala, dar vor primi si haine si produse cosmetice in valoare de cateva mii de euro. Tot ce trebuie sa faca este sa plateasca 50 de lei pentru a fi trecute pe lista. Dupa ce esti trecut pe lista , iti face o programare pentru o sedinta foto "profesionala". La aceasta sedinta foto "profesionala" se prezinta o domnisoara cu un aparat foto obisnuit (nicidecum vreun aparat profesional) si iti face 4-5 poze. Dupa care urmeaza un interviu cu doamna directoare, care incearca sa te abureasca sa inchei un contract cu ei pe 2 ani pentru a-ti promova imaginea. O astfel de promovare "costa 1000 euro" ,din care 750 euro suporta agentia (in contract nu precizeaza acest lucru) si 250 euro trebuie sa platesti tu. Daca nu ai toti banii atunci, iti ofera oportunitatea sa dai un avans de 300 lei , si restul cand iti fac sedinta foto. In timp ce incepe sa complecteze contractul , iti da si tie un contract sa il citesti , dar fara ultima pagina, in care este specificat faptul ca , ei au obligatia doar de a-ti face un album foto, nimic alceva. In concluzie, platesti 250 euro pentru un album foto cu 15 fotografii” este relatarea cititoarei.
Asadar, cei care sunt racolati pe strada pentru a deveni vedete, sa incerce sa ramana cu picioarele pe pamant. Firma da tepe la cine cade in plasa, iar pe racolat il lasa cu ochii in soare, pe principiul “noi am vrut sa te facem vedeta, dar nu au vrut altii”.