O inedită expoziție referitoare la istoria „drumului de foc” pe meleagurile noastre va fi inaugurată mâine la Muzeul Județean, în cadrul proiectului „Noaptea Muzeelor”. Expoziția cuprinde detalii fascinante, fotografii de epocă ale primelor trenuri dinin județ, dar și un circuit funcțional de tren miniatural cu locomotive și vagoane de epocă!
Societatea căilor ferate din Valea Someșului (înființată în 1880) începea construirea primelor tronsoane feroviare între Apahida și Dej (în 1881), finalizând, între 1884-1886 linia Dej - Bistrița, prelungită în anii următori până la Bistrița Bârgăului (1898), în timp ce linia ferată Beclean – Ilva Mică a fost deschisă în anul 1907, a fost prelungită în 1909 până la Rodna – explică directorul Complexului Muzeal, Corneliu Gaiu.
Una din cele mai spectaculoase construcții feroviare, legând Prundu Bârgăului cu Vatra Dornei, a fost realizarea în anii 1915-1916 prin introducerea trenului benzino electric.
Legarea Transilvaniei de Bucovina a fost un alt proiect inițiat în anii primului război mondial, pus în operă între 1936 – 1938, odată cu finalizarea liniei Ilva Mică - Vatra Dornei.
Un impresionant efort tehnic și uman de amploare a dus la realizarea liniei ferate Sărățel - Deda (1941-1942) și Salva - Vișeu (1948).
Asemenea fapte istorice dar și multe alte surprize vă stau la dispoziție de sâmbătă, de la ora 18.00, când Muzeul Județean va innaugura expoziția Istorie pe șine. Transport feroviar în Bistrița-Năsăud.
La realizarea acestui eveniment au contribuit și câțiva pasionați ai domeniului, precizează organizatorii, menționându-i pe Alexandru Demeter din Bistrița și Paul Brașcanu din Vatra Dornei, care au reușit să „construiască” o adevărată monografie în imagini a rețelei feroviare din județul Bistrița-Năsăud, completată cu instrumentar și obiecte specifice.
Expoziția este întregită de un circuit funcțional de tren miniatural cu locomotive și vagoane de epocă din colecția lui Takacs Anton care merită negreșit admirată, avertizează organizatorii.