„Vrem să avem o țară educată și europeană, din care să nu ne mai dorim să emigrăm!”, susține o profesoară din Bistrița care a criticat ieri, în Parlament, felul în care coaliția de guvernare a transformat sistemul educațional într-o Cenușăreasă de serviciu a societății, subfinanțată cronic și plasată în afara legii.
La dezbaterea moţiunii pe Educaţie, desfășurată ieri, în Parlament, deputatul bistrițean Cristina Iurișniți a criticat dur felul în care coaliția de guvernare PSD-ALDE a transformat sistemul educațional într-o Cenușăreasă de serviciu a societății, subfinanțată cronic și plasată în afara legii.
„După mai bine de un an de guvernare haotică, cu schimbări intempestive, decizii nefondate, strategii lipsite de orice predictibilitate pe termen mediu și lung pentru a consolida un sistem care se află la baza tuturor societăților prospere și avansate – învățământul românesc se află într-o continuă „stare de asediu”, date fiind politicile iresponsabile, ilegale și extrem de periculoase pentru dimensiunea europeană a școlii românești.”, a subliniat profesoara din Bistrița.
Ea le reproșează, în același timp, celor 3 miniștri care s-au succedat în ultimele 14 luni la conducerea Ministerului Educației că nu au reușit să pună în aplicare programul de guvernare și să prezinte un plan de acțiune coerent, eficient și predictibil pentru mandatul pe care și l-au asumat.
Deputatul Cristina Iurișniți s-a referit și la „profunda lipsă de viziune, acțiuni întreprinse doar de dragul acțiunii și, cel mai grav, o încălcare constantă a principiilor legalității, transparenței și al interesului superior al copilului și mai ales o îndepărtare de la valorile democratice europene, fundamentale consolidării statului de drept din România.”
Profesoara din Bistrița i-a reamintit ministrului că și-a început mandatul prin susținerea plagiatului și a continuat cu minciunile politice, între care și lista falsă de susținători pentru investirea ministrului. Cristina Iurișniți a făcut și o scurtă diagnoză, enumerând câteva dintre măsurile care au agravat criza din învățământ care suferă de peste 20 de ani de mult prea multe schimbări dictate de interese politice:
Legea manualului și Editura unică (în ultimul an fiind atacat constant principiul concurenței și al pieței libere a editurilor din România prin impunerea abuzivă a unei Legi a Manualului, care nu face altceva decât să releve incompetența și lipsa capacității Ministerului Educației de a avea un calendar finalizat cu cel puţin un an înainte de a organiza licitații eficiente, transparente și corecte)
Comasarea unităților de învățământ („În programul de guvernare vorbiți de construirea a noi unități școlare, însă, informatiile din spațiul public și din sistem susțin că urmează să comasați un număr de școli din România, pe motivul „nesustenabilității financiare”. Ceea ce este cu adevărat grav este că nu ați reușit nici până astăzi să veniți cu un răspuns la întrebarea „ce vom face cu elevii care nu vor mai avea pe raza localității lor o unitate școlară”, „cum vom asigura legalitatea acestei măsuri în contextul în care Constituția la art. 32 vorbește despre accesul neîngrădit la educație al copiilor?”)
Bacalaureatul ilegal - o premieră națională în România: În perioada 12-22 februarie, s-au derulat probele de competențe lingvistice și digitale din cadrul examenului de bacalaureat, fără respectarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011 articolele 77 și 78. Elevii claselor a XII-a au fost evaluați, deși ei nu au încă situația școlară încheiată!
Ce soluție propune deputatul USR pentru ieșirea din criză?
Ei bine, profesoara consideră că în sistemul de învățământ nu are ce căuta clientelismul politic și că nu totul trebuie să fie unic și controlat: „USR vă cere să asigurați de urgență următoarele: infrastructura școlară care să respecte normele sanitare și de siguranță pentru copiii noștri, profesori competenți și responsabili prin formare inițială și continuă de calitate, educație pentru sănătate și reproducere în școli (suntem primii în Europa cu peste 9.200 de mame minore), digitalizarea actului educațional și susținerea învățării a cel puțin 2 limbi străine în planurile-cadru pentru liceu, și nu în ultimul rând, corelarea imperios necesară a sistemului cu realitățile socio-economice impuse de globalizarea si informatizarea pieței muncii secolului XXI. Vrem să avem o țară educată și europeană, din care să nu ne mai dorim să emigrăm!”, conchide deputatul de Bistrița-Năsăud, prof. Cristina Iurișniți.