După ce la sfârșitul lunii martie, violonistul Gabriel Croitoru i-a cucerit pe bistrițeni cu un concert savuros dedicat doamnelor – în această seară cel care și-a câștigat dreptul de a cânta pe una dintre viorile lui George Enescu și-a emoționat audiența cu un program sobru și dens, între care și tulburătoarea Sonată a II-a a lui Brahms.
Pentru a marca 70 de ani de la deportarea evreilor din Bistriţa-Năsăud în lagărele de la Auschwitz şi Birkenau – autoritățile locale și județene au inclus în programul evenimentelor comemorative și un concert extraordinar susținut ieri seară, la Sinagogă, de violonistul Gabriel Croitoru și pianistul Miahi Ungureanu.
Melomanii bistrițeni au avut ocazia să asculte Trilul Diavolului – sonata în trei părți cumpusă de Giuseppe Tartini în preajma anului 1749, o sonată dificil de interpretat, grație pasajelor de o virtuozitate întâlnită mai târziu și la Paganini – o sonată despre care Tartini povestea că ar fi ascultat-o în vis, interpretată de Diavolul însuși și pe care a încercat imediat după trezire s-o aștearnă pe hârtie...!
Programul a cuprins și tulburătoarea Sonată a II-a a lui Brahms și, după pauză, Sonata în La Major a lui Cesar Franck – atât de simplă și dramatică melodia viorii, atât de tumultuos și clocotitor pianul și la fel de impresionant Gabriel Croitoru, cântând pe vioara lui George Enescu – una dintre preferatele celebrului compozitor român, de altfel, poreclită de acesta „Catedrala” și construită în 1730 de faimosul lutier Giuseppe Guarneri...
Un concert sobru și tânguitor, meditativ și conturând emoționant spațiul și timpul care au făcut posibilă tragica și neverosimila deportare de acum 70 de ani...