Ideea a pornit de la o simplă constatare: peste tot în lume, acolo unde sunt obiective turistice, zone de relaxare sau promenade - există și artiști stradali dispuși să danseze, să cânte sau să facă portrete pentru a câștiga o sumă modică de bani. Acești „artiști” fac parte dintr-o categorie retrogradă neacceptată de „lumea artei”...
Bistriţenii sunt invitaţi azi, pe terasa Old House din Bistriţa, între orele 14.00 – 21.00, să asiste la un inedit performance susţinut de tânărul artist bistriţean Eugen Alupopanu. Proiectul Statuia vie a tânărului artist ca meșteșugar făcând portrete pentru bani îşi propune drept scop să atragă atenția asupra problemelor pe care artistul tânăr le întâmpină în drumul lui spre recunoaștere.
Ideea proiectului a pornit de la o simplă constatare: peste tot în lume, acolo unde sunt obiective turistice, zone de relaxare, promenade, există și artiști stradali dispuși să danseze, să cânte sau să facă portrete pentru a câștiga o sumă modică de bani.
Acești „artiști” fac parte dintr-o categorie retrogradă, neacceptată de „lumea artei”, fiind totodată consideraţi în locul cel mai de jos unde un artist se poate situa. Arta pe stradă nu este pentru „profesioniști”, ci este pentru amatori, pentru trecători ocazionali.
Lumea artei lasă tinerii artiști într-o sită, să se cearnă, să se șlefuiască și apoi ei culeg doar bucățile aflate „pe trend”, bucățile norocoase, bucățile din care se pot stoarce bani.
A face portrete pe bani presupune în primul rând ca artistul să ajungă la o oarecare manualitate care să-i permită executarea unui portret. Din punct de vedere artistic, studiul portretului nu este deloc neglijat în instituțiile artistice de învățământ, însă odată scos în stradă acesta este văzut ca o „prostituare” a artistului - îşi motivează Eugen Alupopanu demersul de azi şi adăugă că "diferența este una simbolică, în cadrul instituției este considerat un studiu necesar, pe când în spațiul public este considerat o formă de divertisment „pe bani”. Piața se deschide greu pentru tineri, colecționarii investind cu precădere în ceva deja stabilizat sau în arta matură a unor artiști deja consacrați. Cum și din ce poate să trăiască tânărul artist?"
Puteţi afla doar venind azi, pe terasa Old House – fie ca să priviţi, fie să povestiţi despre artă, pe viu, fie să vă transformaţi în model pur şi simplu, sau să cunoaşteţi în sfârşit un meșteșugar care stă în stradă pentru o zi și face portrete fără să-i pese de condiționări și prejudecăți, făcând totul în cadrul unui ritual, în numele unei categorii defavorizate.