Consilierii municipali vor discuta în ședința de zilele viitoare despre contractele care trebuie semnate între Primărie și Vitalia pentru transportul și depozitarea deșeurilor istorice din Zăvoaie, la depozitul de la Tărpiu. Contractul a fost intens negociat de conducerea Primăriei și a firmei Vitalia, cu greu ajungându-se la un numitor comun.
Dacă consiliul local își va da acordul, în curând ar putea începe transportul deșeurilor din Zăvoaie spre groapa ecologică de la Tărpiu.
Între municipalitate și conducerea firmei Vitalia au existat în ultima perioadă numeroase tensiuni și discuții aprinse pe marginea acestui contract, la ultima conferință de presă primarul Crețu, provocat de mass-media oferind o serie de detalii pe această temă.
„Din păcate ne blocăm pe niște chestiuni care nu depind de noi și nu își găsesc soluționare la noi. În sensul că, acea penalitate pe care ei (n.n. firma Vitalia) au înghițit-o la semnarea contractului nu este în regulă. Ei nu trebuiau să semneze un astfel de contract! Nu pot veni să-mi impună mie o greșeală pe care au făcut-o ei! Nu este în regulă! Eu le-am spus foarte clar: nu este în regulă ce ați semnat, nu trebuia să semnați cu 1 la sută penalități! Trebuie să discutați cu ADI deșeuri și să aduceți penalitățile la un nivel rezonabil, cel care este dat prin lege, pentru că sunt tot felul de formule. Penalitatea nu este ilegală dacă te înțelegi așa prin contract. Dar eu nu pot accepta ca autoritate publică o astfel de penalitate. Problema cea mai delicată este transportul deșeurilor stocate. Noi, pe baza înregistrărilor avute, ştim ce s-a depozitat acolo, pentru că nu s-a dus cineva să răstoarne niște containere și gata, tot ceea ce s-a depus în zona de stocare a fost înregistrat, adică circa 30.000 t. Știm sigur că acolo este o cantitate mai mare. Chiar mult mai mare pentru că acele deșeuri au fost udate cu apă și apoi, pentru ca să le poţi stoca, să le menții, trebuie amestecate cu pământ ca să aibă stabilitate, altfel fug. Vă dați seama când vom începe să transportăm ce este acolo că în loc de 30.000 t vor fi 60.000 t. S-ar putea să fie 35.000, dar s-ar putea să fie și 60.000. Vitalia spune da, noi transportam 30.000 t gratuit, așa cum ne-am angajat în contract și la prețul inițial de depozitare pentru acestea. Restul este o altă discuție... Păi nu e o altă discuție, pentru că Vitalia a dat oferta! În oferta pe care a dat-o, în actele de licitații, nu s-a ținut cont de faptul că aici există o cantitate de 30.000 t, nicăieri în structura ofertei nu apare acest element. Ei s-au angajat să transporte toată cantitatea de deșeuri, nu cea estimată! Și atunci nu pot să-mi spui acuma că eu tansport gratuit numai 30.000 t! Nu, transferă toate deșeurile de acolo pentru că așa te-ai angajat! Prețurile și tarifele pe care le-ai pus nu țin seama de o cifră! Pot fi 30.000 de tone, pot fi 5.000 tone, pot fi 60.000 de tone! Și atunci, opinia noastră este că acele deșeuri, care sunt acolo și pentru depozitarea cărora noi avem în buget 1.600.000 de lei, trebuie să fie transportate gratuit, integral și depozitate la baza de la Tărpiu, la prețul inițial" a explicat primarul Bistriței.
La rândul său, directorul administrativ al firmei Vitalia, Ștefan Sângeorzan, spune că „cu Primăria Bistrița nu am ajuns la o concluzie încă. Noi am pus la dispoziție patru mașini pregătite care mâine pot să fie fotografiate lângă groapa de gunoi. Noi așteptăm să fie semnat contractul și apoi să demarăm transportul".
După luni de negociere, în cele din urmă, pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Bistrița din 13 august, se află două proiecte pentru aprobare. Este vorba despre contractul de transport și cel de depozitare a deșeurilor municipale existente pe platforma de stocare temporară din zona Zăvoaie. Conform acestora, Primăria se va ocupa de încărcarea gunoaielor, iar Vitalia care a pregătit deja patru mașini, cu containere închise, se va ocupa de transportul gratuit al acestora până la depozitul de la Tărpiu.
Dacă totul va fi în regulă și nu vor mai exista tensiuni și discuții în contradictoriu între cele două părți, până în 31 decembrie cele peste 30.000 t de deșeuri ar trebui transportate la depozitul ecologic.
Fiecare mașină va avea o capacitate de 16 t, iar Vitalia este obligată să facă minim 4 transporturi pe zi, ceea ce înseamnă că zi de zi de la Bistrița vor pleca peste 250 t de deșeuri.