CFR organizează în această săptămână o nouă licitaţie publică pentru închirierea a 1.079,9 km de cale ferată, care aparţin infrastructurii feroviare neinteroperabile. Printre acestea este licitată şi ruta Ilva Mică-Rodna Veche, primul tronson din ţară de cale ferată închiriat în 2004 de la SNCFR.
După multiple încercări de a păstra activă ruta feroviară Ilva Mică-Rodna Veche, CFR scoate la licitaţie pentru închiriere tronsonul feroviar. În 2004 cei 21 de kilometri de cale ferată au fost închiriaţi de la SNCFR de Compania Mis Group Transporturi Feroviare SA care aparţine omului de afaceri Emil Iugan. Acesta a fost primul tronson de cale ferată din ţară închiriat de la SNCFR.
Directorul Mis Group, Emil Iugan spunea că a rămas dezamăgit de colaborarea cu Ministerul Transporturilor cu care a ajuns în instanţă după ce aceştia nu s-au ţinut de cuvânt şi nu au mai plătit subvenţia promisă. Firma a rămas cu datorii de circa 3 miliarde de lei vechi şi a predat SNCFR-ului tronsonul de cale ferată.
În 2004 Mis Grup SA a achiziţionat primul tronson feroviar din România (21 de km). Concesionarea s-a făcut pe o durată de 5 ani prin Bursa de Mărfuri Bucureşti, iar ministrul Transporturilor aflat în funcţie, Miron Mitrea, a inaugurat în luna septembrie 2004 prima cale ferată privată din ţară în localitatea Ilva Mică.
După această perioadă, calea ferată a revenit CFR-ului care a dat-o unei alte firme din Cluj Napoca. Aceasta a decis anul trecut în decembrie, odată cu intrarea în vigoare a noului mers al trenurilor, să închidă exploatarea pe această linie accentuând şi ea asupra cheltuielilor de exploatare prea mari şi pierderilor finaciare.
Sute de oameni au rămas astfel fără mijloc de transport. Cu toate eforturile făcute de autorităţile locale luni de zile problema nu a fost rezolvată.
Afectat de decizie încă de anul trecut când ruta a fost închisă, primarul comunei Maieru, Vasile Dumitru, a declarat pentru Bistriţeanul.ro: „Este o decizie foarte proastă a celor de la CFR. Aceştia motivează că nu sunt călători. Într-adevăr, probleme au fost multe, iar din câte am auzit mulţi călători circulau fără bilet”.
Primarul mai spune că înainte ruta era Rodna Veche - Bucureşti şi retur, însă de-a lungul timpului s-au făcut foarte multe schimbări. Faptul că din ce în ce mai puţini călători au optat pentru transportul cu trenul, a influenţat decizia celor de la CFR.
“Închirierea secţiilor de cale ferată care aparţin infrastructurii feroviare neinteroperabile reprezintă unul din angajamentele incluse în programul de eficientizare a sistemului feroviar, care vizează reducerea cheltuielilor şi a activităţilor neprofitabile. Prin programul de eficientizare a activităţii, CFR SA respectă angajamentele Guvernului României cuprinse în Scrisoarea de Intenţie, semnată cu Fondul Monetar Internaţional şi Memorandumul de Înţelegere cu Uniunea Europeană”, explică Macarie Moldovan, director general al CFR SA.
Licitaţia programată pentru ieri va continua şi mâine şi abia apoi se va şti dacă tronsonul de cale ferată aflat pe Valea Someşului va fi sau nu redeschis.
Durata de valabilitate a contractului de închiriere este de 4 ani, iar criteriul de atribuire va fi preţul cel mai mare.
Foto: arhivă