Comisarul european Corina Crețu a explicat ieri, jurnaliștilor bistrițeni, că reabilitarea drumului de la Bistrița la Târgu Mureș, respectiv DN15 și DN 15A, va fi plătit din fonduri europene, chiar dacă acest drum a fost finalizat și recepționat în urmă cu doi ani de zile.
„Este vorba despre mai multe proiecte și despre centura de la Suceava, autostrada dintre Timișoara și Arad... Prima solicitare pe care am primit-o de la ministrul Fondurilor Europene de la acea vreme, Eugen Teodorovici, a fost de a prelua noi, Comisia Europeană, partea de credite făcută de Guvernul României la Banca Europeană de Investiții și am găsit această înțelegere, de a ajuta și de a plăti aceste credite retrospective”, a spus comisarul European, referindu-se la faptul că DN15A va fi plătit din fonduri europene, deși drumul de la Sărățel la Reghin a fost inaugurat în urmă cu doi ani.
„Încă mai așteptăm din partea Guvernului României să identifice în ce măsură mai putem ajuta, dacă mai există astfel de proiecte retrospective pentru perioada 2007-2012. Cred că este datoria mea să ajut un stat membru să facă o absorbție europeană cât mai mare. Aceste drumuri au fost inaugurate, dar acum, partea care a fost plătită de către Guvernul României este de fapt plătită de către Comisia Europeană, iar banii vor ajunge la buget”, a mai explicat Corina Crețu.
Vicepremierul Vasile Dâncu a ținut să completeze faptul că „acesta a fost rezultatul muncii pe care Corina Crețu a dus-o la Comisia Europeană, și noi acum căutăm proiecte, inventariem proiecte, tot ce s-a întâmplat în ultimii ani pentru că noi am rămas cu un rest pe care l-am pierdut din fonduri europene și atunci lupta unui comisar pe care îl ai, chiar dacă nu reprezintă România acolo, este comisar pentru Europa nu pentru România, este foarte important să ai un om serios într-un punct cheie. Ea s-a luptat pentru ca să ni se ramburseze o serie de cheltuieli pe care să le putem investi mai departe în noi proiecte. Lucrăm acum la o listă de proiecte pentru că proiectele retrospective trebuie să îndeplinească condiții europene de eligibilitate”.
Comisia Europeană a aprobat în urmă cu trei zile finanţarea proiectului privind „reabilitarea legăturilor rutiere Tȃrgu Mureş – Reghin şi Reghin – Sărăţel, parte a DN15, respectiv DN15A, a cărui valoare eligibilă se ridică la peste 37 de milioane de euro”.
Pentru acest sector de drum cofinanţarea din partea Uniunii Europene, prin Fondul European de Dezvoltare Regională, este de peste 31 de milioane de euro.
Proiectul a vizat reabilitarea a aproape 25 de km din DN15, între Târgu Mureş şi Reghin, precum şi a aproximativ 47 de km din DN15A, între Reghin şi Sărăţel. Pentru reabilitarea celor 71,5 kilometri de drum s-au cheltuit 162.956.675 de lei, finațarea inițială fiind asigurată de Banca Europeană de Investiții și de Guvernul României. Lucrările au început în 2011 și au fost executate de compania Strabag.