Astăzi, în ședința de Consiliu Local s-a discutat despre proiectul care privește amenajarea de piste pentru bicicliști, un subiect care este în aer de mai multă vreme. Dezbaterile sunt aprinse, cu nervii întinși la maxim și cu replici acide.
În ședința de astăzi a Consiliului Local, pe ordinea de zi, este ridicată și problema studiului de fezabilitate privind proiectul „Amenajare piste de ciclişti în municipiul Bistriţa- etapa I”.
Încă de la început, consilierul local Florin Chereji a propus amânarea acestui proiect de hotărâre până când planul de mobilitate urbană va fi finalizat. Primarul Ovidiu Crețu a comentat în cadrul ședinței acest subiect și a susținut că proiectantul trebuie să facă adaptările și pistele de biciclete pe cele 28 de străzi, în plus, planul de mobilitate este finalizat de o bună perioadă de timp și a fost afișat de mai mult timp pentru a fi studiat. Primarul a mai explicat că în curând se vor face și adaptările la acest proiect și, cel mai probabil, în luna septembrie planul de mobilitate urbană va intra în dezbaterea Consiliului Local.
Consilierii municipali s-au contrat și pe tema stâlpișorilor care ar trebui montați pentru delimitarea pistelor de biciclete. Între consilerul local Ioan Peteleu și fostul viceprimar George Avram spiritele s-au încins, Avram acuzându-l pe Peteleu că este negativist și că, de când e în CL, a votat în 90% din cazuri împotriva proiectelor de interes pentru locuitorii municipiului Bistrița.
Acest proiect presupune amenajarea unor piste de bicicliști pe străzile 1 Decembrie, Avram Iancu, Grănicerilor, Ghinzii, C.R. Vivu, Vasile Lupu, Tudor Vladimirescu, Cimitirului, Crinilor, Ioan Slavici, Subcetate, Drumul Cetății, Drumul Dumitrei Vechi, Dimitrie Cantemir, Eroilor, Împăratul Traian, Valeriu Braniște, Aleea Sălciilor, Petru Maior, Al. Odobescu, Ioan Rațiu, Codrișor/ Victor Onișor, Alba Iulia, Aleea Șieu, Panait Cerna, Gh. Pop de Băsești, Axente Sever, Garoafei, adică piste cu o lungime totală de 17,649 km.
Prin această inițiativă se încearcă defluidizarea traficului și reducerea poluării în municipiul Bistrița, dar și protecția bicicliștilor care, în momentul în care circulă pe străzile aglomerate din oraș, sunt puși în pericol.
„Traseele propuse unesc mai multe zone ale orașului și se vor conecta la alte trasee, cuprinse în alte proiecte, fiind prevăzute în aşa fel încât să asigure condiţii de minimă siguranţă pentru aceştia. Spaţiile pentru ciclişti cuprind: piste pentru cicliști, care sunt căi de comunicaţie specifice şi segregate, benzi de ghidaj pentru biciclete și măsuri favorabile bicicliştilor - pe sectoare scurte”, apare în raportul Consiliului Local.
Pistele de biciclete vor fi amenajate pentru câte un sens de circulație cu lățimea de 1,00 m, pe ambele părți ale străzii pentru două sensuri de circulație, cu lățimea de 2,00/2,50 m, pe o singură parte a străzii. De asemenea, vor fi amenajate și suporturi ca bicicliștii să aibă unde să parcheze bicicleta, doar acolo unde spațiul permite și unde traficul de bicicliști este mai mare.
„Prin proiect s-a stabilit şi amenajarea a 5 puncte de închiriere, amplasate şi dotate conform proiectului Free Cycle, elaborat în 2014: str. Parcului; Pădurea Schulleward; str. Gării – Piaţa Mihai Eminescu; Calea Moldovei - lângă han; Piața Unirii - zona pietonală. Închirierea bicicletelor se va face în sistem free cycle, fiecare stație având 22 locuri pentru biciclete și fiind dotată cu 15 biciclete şi Centralizator piste ciclişti”.
Banii folosiți pentru această investiție provin din Fondul European de Dezvoltare Regională, bugetul de stat, bugetul local şi din alte fonduri legal constituite cu această destinaţie. Pentru materializarea pistelor de biciclete în Bistrița s-a ajuns la concluzia că este necesară suma de 15.896.956 lei.
UPDATE:
După o oră de dezbateri, proiectul privind pistele pentru bicicliști în Bistrița a fost în final adoptat cu unsprezece voturi pentru.