Mult trambitata lege a educatiei care a iesit din laboratorul guvernului dupa atatea experimente ridica numeroase semne de intrebare.
Oricine va citi acest proiect de lege va descoperi in ea startul unei degringolade care se va instala imediat dupa aplicare. Am sa punctez cateva aspecte atat din perspectiva elevilor si parintilor, cat si din perspectiva profesorilor, de care nu ma mai mir ca ,mereu, sunt pusi pe ultimul loc.
Nu sunt inca parinte, dar, daca as fi , nu mi-ar conveni ca un copil de-al meu sa mearga la un liceu teoretic si sa fie inferior unui alt elev care face un liceu tehnologic. Este anormal ca un elev slab la invatatura sa ramana avantajat prin raportare la un elev silitor. Ambii pot face liceu si facultatea este iarasi accesibila oricui. Diferenta- elevul slab la invatatura se alege in urma liceului tehnologic si cu o meserie, si cu o diploma de bacalaureat si ,in continuare, cu acces la facultate. Cel bun la invatatura se alege cu multa teorie, cu medii mici ,pentru ca printr-un liceu teoretic nu se trece asa usor. Cred ca, daca tot s-a decis ca toata lumea sa faca liceu, era bine sa se fi facut un studiu asupra nevoilor pietei muncii si sa se fi optat exclusiv asupra unor licee care sa ofere absolventilor o calificare, utila unei perioade in care AJOFM-URILE investesc atatia bani in cursuri de recalificare. Daca s-ar fi facut studii asupra necesitatilor reale din piata muncii se stia de cati electricieni, electronisti, asistenti medicali, padurari, strungari sau alti muncitori este nevoie. Daca s-ar sti asta atunci nu s-ar ajunge la atata inutilitate a absolventilor deliceu. in licee cred ca ar trebui sa se puna accent pe mai multa practica. Maistri ar trebui sa aiba o pozitie cheie, pentru ca elevul la finalul unui liceu sa stie face cat mai multe lucruri, in domeniul in care s-ar specializa. Veti spune ca ignor elevii cu potential educativ ridicat. As propune ceva mai interesant. Un liceu intins pe parcursul a patru ani (calsele IX- XII ) si structurat pe doua cicluri. Doi ani de selectare a elevilor in care sa fie diferentiati elevii cu inclinatii teoretice de cei cu inclinatii practice ( clasele a IX-a si a X-a ) urmati de alti doi ani de finalizare a liceului in care elevii cu potential educativ ridicat sa fie organizati in clase de excelenta si sa aprofundeze materiile de admitere intr-o viitoare facultate. Examenul de admitere cred ca este indispensabila oricarui ciclu de invatamant, liceu, facultate, studii doctorale. Suna frumos orice proiect, si orice intentie, dar pentru asta e nevoie de sustinere, or asta este marea problema a Romaniei. Industria ne e moarta, traim mai mult de pe urma firmelor axate pe servicii. E nevoie de relatii internationale, de atragerea investitorilor straini, de antrenarea oamenilor de afaceri romani in investitii, care sa dea un rol scolii. Exista un blocaj la acest nivel, cauzat de politica externa din ce in ce mai deficitara dar si de lipsa unor facilitati acordate oamenilor cu putere financiara.
Privit din perspectiva profesorilor acest proiect de lege nu stiu ce ar putea aduce bun. Poate inca un numar destul de insemnat de someri, rezultati din reorganizarea ciclurilor de invatare, din angajarea cadrelor didactice de catre unitatile de invatamant, din desfiintarea titularizarii. Ce va aduce asta nu stiu? Cu siguranta mai putin interes pentru cariera didactica devenita si ea din ce in ce mai nesigura. O sa aiba guvernantii o mare dezamagire cand vor vedea numarul mic al absolventilor de facultate ce vor urma masteratele didactice. Cea mai dramatica situatie va fi in cazul profesorilor batrani care ,ajunsi in afara sistemului din diferite motive, nu stiu cum vor mai gasi un loc de munca.
Un profesor batran somer ar reliefa inca o data respectul pe care guvernantii il au fata de cei care au trudit in sistem atata vreme, care poate o data le-au purtat mana.
Nicu Domide