De peste trei decenii formează oameni. Pentru că, asta e menirea ei! Și nu s-a pus contra destinului, ci chiar l-a ”ajutat”: Smaranda Florean a ajuns dascăl pentru că asta și-a dorit încă de când era ea pe băncile școlii, în postură de elev. A stat cu burta pe carte, a învățat și acum îi învață ea pe alții. Step by step!
Despre Smaranda Florean se știe că e unul dintre primii dascăli din Bistrița-Năsăud care au înțeles că învățământul românesc poate evolua doar dacă apar alternative la sistemul clasic de a face școală. A prins alternativa din zbor și a pus umărul la implementarea ei în școlile bistrițene. Vorbim despre sistemul ”step-by-step” din învățământul primar, pe care Smaranda Florean l-a adoptat fără nici o rezervă și l-a trecut pragul școlii sale, Colegiul Național „Andrei Mureșanu”. Și acolo e și în zilele noastre, de 12 ani. Iar Smaranda Florean nu l-a abandonat, pentru că este copilul său de suflet care îi ajută pe ceilalți copii ai săi, de la școală, să se formeze frumos, să învețe să devină oameni compleți, care își folosesc mintea, imaginația, aptitudinile și creativitatea. Asta și-a dorit Smaranda Florean: să lucreze într-un sistem care nu sufocă elevul, ci îl ajută să se desăvârșească. Și chiar i-a reușit.
Până să ajungă să lucreze în sistemul ”step-by-step”, Smaranda Florian a fost prezentă la catedră, ca un dascăl ”clasic”. După terminarea liceului cu profil pedagogic, Smaranda Florean a ajuns dascăl la o școală din mediul rural, în satul Vermeș, unde a rămas timp de 6 ani și i-a ajutat pe copii să-și deschidă mintea, să descopere lumea și tainele ei. Iar ea a descoperit frumusețea meseriei pe care și-a ales-o lucrând cu ei. La Colegiul Național „Andrei Mureșanu” a ajuns în 1985 și acolo e și în ziua de azi. Mai mult, este dascălul care a implementat, în urmă cu 12 ani, sistemul alternativ de învățământ ”step-by-step” în această școală de renume. I-a fost drag acest început, poate mai mult ca oricare altul pe care l-a trăit, pentru că se pliază perfect pe o celebră zicere a lui Constantin Noica, care îi place: „Nu uita că Dumnezeu te-a trimis pe lume să-l înlocuieşti, să dai sensuri, să creezi, să duci începutul înainte”. Chiar dacă acum deține și funcția de inspector școlar pentru învățământul primar, Smaranda Florean iubește statutul de ”doamna” ce și l-a câștigat în inimile sutelor de copiii care i-au trecut prin mână. Și îi învață și pe elevii de la profilul pedagogic din CNAM să devină dascălii de care copiii își vor aminti tot restul vieții.
Smaranda Florean crede că a reușit să îi învețe pe ucenicii săi ceea ce le-a transmis și propriilor săi copii: că dacă faci școală doar din obligație te obosești degeaba, așa că trebuie să înțelegi școala ca locul unde te pregătești de-adevăratelea pentru viață. Pentru că, în opinia dascălului Smaranda Florean, copiii trebuie învățați să aplice în viața reală ceea ce acumulează pe băncile școlii, să pună preț pe valoare, pe muncă și sinceritate. Și să înțeleagă faptul că degeaba ești valoros dacă nu ai ambiție sau nu muncești pentru a-ți atinge scopul în viață. Ea este de principiu că degeaba un copil primește o educație de calitate în clasă, dacă aceasta nu este dublată de cea din familie, deoarece altfel nu se ajunge nicăieri. Smaranda Florean nu se limitează să lucreze doar cu elevii săi, ci și cu părinții acestora, pentru a-i face să înțeleagă că educația completă este cea comună și nu este doar un atribut al școlii.
Este mândră de parcursul său profesional, dar este foarte mândră de familia sa. Are doi copii, care au aplicat în viață ceea ce i-a învățat ”dascălul” lor personal: o fată, viitor avocat și un băiat, student în anul II la Telecomunicații. Pe drumul vieții îl are alături pe soțul său, care are o mică afacere în domeniul IT. Smaranda Florean nu are nici un regret că nici unul dintre copiii săi nu i-au călcat pe urme din punct de vedere profesional, pentru că este convinsă că destinul știe cel mai bine ce rezervă fiecărui om.
Rubrica PORTRETUL UNEI DOAMNE este susținută de Agenția de Imagine Bistrița