În familia ei e ca în armată, chiar dacă nimeni de acolo nu are legătură cu sistemul: regulile se respectă, nu se discută! Asta, în ciuda faptului că își învață copiii că pot face orice în viață. Cu o singură și esențială condiție: prin ceea ce fac să nu-i deranjeze pe cei din jurul lor și să nu le fie rușine de faptele lor.
Așa cum își educă cei patru copii pe care îi are și sunt lumina vieții ei, așa se comportă și în afaceri. Pentru Dana Pop, managerul Complexului turistic Alpina Blazna regulile sunt reguli, fie că e vorba de propria familie, fie că se referă la bussines. Dacă oferi respect primești respect, dacă ești serios vei fi tratat cu seriozitate, dacă nu te amesteci în tărâțe sigur nu te vor mânca porcii. Acestea sunt principiile de viață pe care Dana Pop le transmite, în primul rând, copiilor săi. Principii de la care nu face rabat nici în afaceri.
”Nu ai cum să fii într-un fel în propria familie și altfel în bussines. Nu te poți comporta diferit, pentru că e chestiune de a fi sau a nu fi într-un anume fel. Dacă îmi învăț copiii să fie corecți, cinstiți, să prețuiască oamenii și să aprecieze adevăratele valori, eu nu pot să mă comport altfel, pentru că nu sufăr de dublă personalitate.” spune Dana Pop.
Este foarte mândră de copiii săi, pe care i-a învățat de mici să știe ce e munca, să nu le fie rușine să pună osul la treabă și i-a ajutat să înțeleagă că nimic nu-ți cade din cer, fără efort. Doi dintre copii și-au luat deja zborul din cuib, deocamdată doar pentru a-și desăvârși studiile: băiatul cel mare e masterand la ASE la București, iar fata învață matematică, economie și bussines la un prestigios colegiu din Oxford. Adică, amândoi calcă pe urmele mamei lor ca orientare profesională, pentru că Dana este economist. Cei mici sunt încă elevi la Școala generală din comuna Șanț, dar, dacă își vor dori, vor avea tot sprijinul părinților lor de a face carte oriunde în lumea asta. Pentru că Dana și soțul ei, Nelu, încă mai cred că ”cine are carte, are parte”.
Pe plan profesional, Dana Pop a ajuns să construiască, împreună cu jumătatea ei, un bussines cu care nu a avut nici în clin, nici în mânecă, axat pe servicii în domeniul turistic. ”Am ajuns de la cifre să lucrez cu și pentru oameni. Și să le înțeleg modul de a gândi, să le anticipez așteptările și să le ofer ce vor chiar înainte de a se exprima. Pentru că asta înseamnă să lucrezi în turism: să fii suficient de bun cunoscător al firii umane”, explică Dana.
A pornit la drum în această afacere bazându-se pe intuiție: a ”citit” în viitor că turismul este o oportunitate pe care nu-și permite să o rateze și de comun acord cu soțul ei au decis să investească pe acest segment. În plus, ceea ce avea să devină în timp Complexul turistic Alpina Blazna, a fost gândit ca o alternativă economică pentru zona Munților Rodnei, aflată în moarte clinică după închiderea minelor. Au investit, reinvestit, au accesat fonduri europene, au făcut și continuă să facă tot ce cred ei că trebuie făcut pentru a dezvolta un complex turistic la înălțime. Așa că administrează până și un drum de 6 km care face legătura cu proprietatea lor, pentru că nu își permit ca oamenii care vor să ajungă la ei să fie nervoși din cauza gropilor.
Muncește cot la cot cu partenerul său de viață și este în tălpi cu noaptea-n cap, pentru că așa cum spune râzând Dana, un bussines nu se poate conduce din vârful patului, repetându-ți că ești patron și trebuie ca angajații tăi să lucreze pentru tine. Din punctul de vedere al Danei, dacă vrei să te alegi cu ceva în viață trebuie ca tu, ca proprietar al unei afaceri, să fii primul la treabă și să pleci ultimul. Pentru că gestionează o afacere care oferă servicii turistice, Dana Pop nu poate fi un simplu turist nici măcar în vacanțe. Întotdeauna, pe unde merge în concedii împreună cu familia, Dana vede plusurile și minusurile serviciilor de care beneficiază și recunoaște că, uneori, este tentată să meargă în bucătăria restaurantului unde se află sau la oamenii ce asigură curățenia să pună lucrurile la punct acolo unde crede că sunt carențe. Se abține însă, pentru că realizează că se află acolo doar în calitate de client. E drept că unul pretențios.
Iubește Austria, dar e suficient de visătoare și încrezătoare că va veni o zi în care noi, românii, să-i depășim pe occidentali la capitolul turism. Dar, pentru că este însă suficient de pragmatică, Dana Pop nu stă cu mâinile în sân așteptând acele vremuri. Acționează pentru a grăbi venirea lor!
Rubrica PORTRETUL UNEI DOAMNE este susținută de Agenția de Imagine Bistrița