Caravana „Poftă de carte” a început azi şi în Bistrița- Năsăud, urmând să ajungă, până joi, în Petru Rareș (sat Reteag), Teaca (sat Pinticu) și Dumitrița (sat Budacu de Sus) - comunități selectate pe baza statisticilor disponibile referitoare la rata de marginalizare și gradul cuprinderii copiilor defavorizați în învățământul preşcolar.
Asociația OvidiuRo anunță startul Caravanei Poftă de carte, cu sesiuni de citit care se vor întinde pe tot parcursul anului școlar 2016-2017.
Proiectul se desfășoară săptămâna aceasta în Bistrița- Năsăud, unde trăiesc aproximativ 2.000 de copii ce ar putea beneficia de programul național Fiecare Copil în Grădiniță.
Caravana are ca obiectiv creșterea nivelului de conștientizare a importanței cititului interactiv, „cu glas tare”, dar şi a necesităţii unei alimentaţii sănătoase pentru copii și beneficiază de suţinerea Carrefour România şi Carrefour Foundation.
Cu sprijinul autorităților locale și județene, Caravana Poftă de carte va fi prezentă, începând de astăzi și până joi, în comunele bistrițene Petru Rareș (sat Reteag), Teaca (sat Pinticu) și Dumitrița (sat Budacu de Sus) - comunități selectate pe baza statisticilor disponibile referitoare la mărimea populației preșcolare, rata de marginalizare și gradul cuprinderii copiilor defavorizați în învățământul preșcolar.
Până la finalul anului școlar, caravana va ajunge la copii defavorizați din toate cele 41 de județe ale țării, proiectul fiind o continuare firească a Caravanei de vară Fiecare Copil în Grădiniţă care a acoperit 99 de comunități din 15 județe.
„Caravana din vara trecută a demonstrat într-adevăr cât de dorite sunt cărțile ilustrate de către copiii din comunitățile sărace. Majoritatea chiar nu mai văzuseră astfel de cărți înainte și au fost efectiv fascinați – erau încântați să li se citească. Până și copiii mai mari s-au înghesuit la citit”, a declarat Leslie Hawke, cofondator OvidiuRo.
„Cărțile ilustrate nu sunt chiar un lucru obișnuit în grădinițele din mediul rural, așa că unul dintre obiectivele noastre este să modelăm tehnici de citit interactiv, cu glas tare, care să le fie utile atât educatorilor cât și părinților – și să le oferim acestora cărți ilustrate de bună calitate care să poată fi folosite cu succes la clasă”, adaugă Leslie Hawke.
„Ne bucurăm să putem susține în continuare programul Fiecare Copil în Grădiniţă inițiat de OvidiuRo și devenit în scurt timp – cu implicarea companiilor private, a autorităților publice naționale și locale și unităților de învățământ – un mecanism eficient de combatere a fenomenului părăsirii timpurii a școlii, ce ia amploare în zonele sărace din România. Anul acesta ne dorim să apropiem și mai mult de educație copiii și părinții din mediile defavorizate și să promovăm două mesaje esențiale pentru șansa acestora la o viață mai bună: importanţa cititului interactiv şi necesitatea unei alimentaţii sănătoase”, a declarat Andreea Mihai, Director de Marketing&Comunicare, PR&Solidaritate, Dinamică Comercială&Pricing Carrefour România.
Cum funcționează: Copiii de vârstă preșcolară – indiferent dacă sunt înscriși sau nu – sunt invitați alături de părinții lor să participe la sesiuni de citit interactiv, cu glas tare, la grădinița din localitate. La finalul acestor sesiuni, fiecare copil primește propria carte („Să mâncăm multe culori”), personalizată cu numele lui de către profesor, pe care o poate lua apoi acasă. Tema sesiunilor de citit de anul acesta este alimentația sănătoasă, iar cititorii pornesc activitatea de la o carte publicată inițial în limba engleză și adaptată de OvidiuRo pentru copiii din România.
România este a doua dintre țările cu cea mai mare inegalitate socio-economică din UE, iar acest decalaj se reflectă în mod direct în nivelul de alfabetizare și performanțele copiilor la citit. Potrivit Raportului de țară realizat de ELINET, România este pe locul 23 (din cele 24 de state UE participante la evaluările PIRLS în 2011) cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit (acești copii fiind în același timp și cei mai expuși riscului abandonului timpuriu al școlii).
Foto - Mihai Stoica