Chiar dacă proiectul Poarta Transilvaniei este unul de referință la nivelul întregii țări, șansele de finanțare ale acestuia scad vertiginos, autoritățile centrale impunând fel de fel de aberații pentru a împiedica cel mai probabil autoritățile locale să îl depună spre finanțare.
După ce s-au apucat de realizarea auditului de trafic, autoritățile județene erau optimiste că la finalul lunii august proiectul va fi depus pentru finanțare. Surpriză însă! Deși se știa că acesta ar trebui să fie ultimul act, între timp au mai apărut două solicitări pe care autoritățile trebuie să le îndeplinească pentru depunerea proiectului Drumul Poarta Transilvaniei spre finanțare.
Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a fost nevoit să suplimenteze financiar realizarea proiectului tehnic al drumului Poarta Transilvaniei și să scoată din buzunare încă 400 de mii de euro pentru realizarea unui audit de trafic, însă surprizele neplăcute, făcute de finanțatori se țin lanț.
Acum au apărut noi cerințe care împiedică depunerea proiectului spre finanțare.
Dacă într-o primă fază a fost vorba despre depunerea la dosar a numeroase acte de proprietate, de concesiune sau de folosință asupra terenurilor care sunt situate în zone în care drumul județean Poarta Transilvaniei se intersectează cu proprietăți ale CFR-ului, ale Apelor Române, Drumurilor Naționale, sau unităților administrativ teritoriale.
Autoritățile județene spun că solicitările venite din ultima perioadă sunt niște aberații și fac demersuri considerabile pentru ca acestea să fie eliminate din ghid însă în loc să dispară cerințele, apar altele și mai „grozave”.
Acum a mai apărut o modificare care împiedică depunerea proiectului - Consiliul Județean trebuie să depună la dosarul pentru finanțarea drumului și o serie de protocoale semnate cu toate primăriile pe a căror rază teritorială administrativă trece acest drum.
„Cine să nu fie de acord cu modernizarea unui astfel de drum?!”, se întreabă retoric președintele CJ, Radu Moldovan. „Pentru asta însă trebuie să adunăm acum toate certificatele de validare ale consilierilor, toate certificatele constatatoare pentru că acestea nu se rețin la primărie, se dau la fiecare consilier acasă și sper ca toți să le aibă, să nu fi pierdut careva... Toate certificatele acestea trebuie depuse la dosar pentru a dovedi că respectivi consilieri au legitimitatea de a semna protocolul cu pricina”, mai spune Radu Moldovan.
Modernizarea drumului Poarta Transilvaniei este unul dintre cele mai importante obiective din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest și el presupune realizarea unui drum de 80 km care să lege o serie dintre cele mai importante obiective turistice din județ, respectiv zona Tihuța-Colibița de Munții Rodnei și de pasul Rotunda. Proiectul ce vizează „Modernizare DJ 172 D - Mureșenii Bârgăului - DN 17 - lac Colibița - Colibița - Bistrița-Bârgăului- DN 17-Josenii Bârgăului - Strâmba - Ilva Mică - DN 17 - Poiana Ilvei - Măgura Ilvei - Ilva Mare - Lunca Ilvei limită cu jud. Suceava” presupune o investiție de peste 78 milioane de euro, de acest drum modernizat urmând să beneficieze aproximativ 30.000 de localnici.
Proiectul a fost unul extrem de dorit de firmele de construcții, nu mai puțin de 378 de companii înscriindu-se acum pentru reabilitarea a 55 km de drum, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud scoțând la licitație execuția primelor patru tronsoane din cele șase existente.