Se strâng semnături pentru modificarea examenelor de clasa a VIII-a: părinții și profesorii susțin că este o mare prostie ca elevii să susțină Evaluarea Națională la doar două zile după terminarea cursurilor, în timp ce în anii trecuți li se oferea o săptămână la dispoziție să-și recapituleze materia. Nu este singura anomalie a sistemului:
„Elevii din clasa a VIII-a susțin în iunie primul lor examen serios, cu miză. Teoretic nu e examen, ci o evaluare, practic e aproape un concurs de admitere. De regulă, aveau o săptămână la dispoziție să-și sistematizeze cunoștințele, dar anul ăsta nu. Vineri termină cursurile (și știm că e un moment festiv, cu încărcătură emoțională), luni hop, în prima probă. De aceea vă îndemn să facem ceva acum, cât mai e timp. Să semnăm măcar petiția asta!”, semnalează profesoara Monica Halaszi, susținând că un asemenea calendar este o prostie.
Cei care sunt de acord ca data Evaluării Naționale să se modifice, spre binele elevilor, pot să semneze petiția online AICI.
De altfel, aceasta nu este singura anomalie asupra căreia profesorii au încercat să atragă atenția în ultima vreme. Și examenul de Bacalaureat care a început astăzi, cu probele de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, se află sub semnul întrebării în ceea ce privește legalitatea.
Legea Educației Naționale nr. 1/2011, prevede, în articolul 77, alineatul 2 că „Elevii care au promovat clasa a XII-a/a XIII-a vor susține examenul național de bacalaureat.”, însă situațiile școlare ale elevilor din anii terminali se încheie abia în luna mai. Prin urmare, tot atunci ar trebui să susțină și examenul de Bacalaureat elevii care au reușit să promoveze clasa.
Deputatul Cristina Iurișniți a depus astăzi o interpelare în care a semnalat ministrului Educației aceste nereguli: „Calendarul unui examen de bacalaureat, în orice țară europeană care își respectă cetățenii, este stabilit cu cel puțin câțiva ani înainte, la începutul ciclului liceal de studii. Însă, în România totul e răsturnat și încurcat, de la legile justiție, la legea bugetului care a acordat Educației cel mai mic procent din PIB din Europa (2,98%), Codul fiscal și până la organizarea unui simplu examen de bacalaureat. Miniștrii Educației acționează nu numai în afara definiției și caracteristicilor intrinseci ale unui examen de maturitate cum este bacalaureatul, cât mai ales dictatorial, fără consultări publice sau prin încălcarea Legii educației naționale nr. 1/ 2011, ministrul Liviu Pop emițând ordinul nr. 4792/2017 în temeiul articolul 77, alin.(5) și art. 361.
Astfel, ilegal, în perioada 12 - 22 februarie, se vor derula probele de competente lingvistice și digitale din cadrul examenului de bacalaureat reformat după bunul plac al ultimilor doi miniștri care se încurca pe „genunche” în „pamblici”! Aceste probe care încep marți, 13 februarie, se desfășoară, în premiera națională fără să respecte Legea Educației Naționale nr. 1/2011! Elevii claselor a XII-a vor fi evaluați începând de mâine, fără ca ei să aibă situația școlară încheiată. Ce se întâmpla cu cei care rămân corigenți la vreo disciplina?
Cine își asuma ilegalitatea unui examen în care elevii evaluați la începutul semestrului al doilea, începând din 12 și până în 22 februarie, și nu la finalul cursurilor, având în vedere că nu au statutul de „promovat” așa cum prevede Legea Educației?
Reamintim domnului ministru Valentin Popa că Legea Educației prevede la art. 77 următoarele:
1. Absolvenții învățământului liceal primesc diploma de absolvire și foaia matricolă, parte a portofoliului educațional, care atestă finalizarea studiilor liceale și care conferă dreptul de acces, în condițiile legii, în învățământul postliceal, precum și dreptul de susținere a examenului de bacalaureat.
2. Elevii care au promovat clasa a XII-a/a XIII-a vor susține examenul național de bacalaureat. Așadar, Ministerul este în culpă, derulează un examen care nu respectă legea și mai ales nu se menționează în niciun înscris ce se întâmplă cu elevii care nu vor promova clasa a XII-a sau vor avea la finalul cursurilor situația neîncheiată. Ministerul Educației nu clarifică acest absurd al situației. Educația, încotro? rămâne o întrebare retorica cu un gust din ce în ce mai amar pentru toți actorii educaționali responsabili, elevi, profesori și părinți!”, a comentat nemulțumită Cristina Iurșniți.