Sistemul de 20 de milioane de euro funcţionează greoi! Mulţi dintre furnizorii de servicii medicale nu ştiu cum se folosesc cardurile de sănătate, iar probleme mari sunt şi la medicii de familie. Conducerea CAS BN spune că, până în 1 mai, peste 60 la sută dintre medicii de familie nu activaseră niciun card de sănătate.
Din 1 mai, cardurile de sănătate sunt obligatorii pentru cei care vor să nu plătească pentru serviciile medicale de care au parte. Excepţie fac situaţiile de urgenţă şi furnizorii privaţi care nu au contract cu CAS-ul.
În primele zile sistemul nu a funcţionat deloc şi niciun asigurat nu şi-a putut activa sau folosi cardul de sănătate. Cei de la Sănătate s-au scuzat şi au spus că sistemul informatic pentru cardurile de sănătate nu a făcut faţă pentru că a fost supra-solicitat.
De ieri sistemul a început să funcţioneze însă sunt multe probleme, marea majoritate cauzate de faptul că medicii de familie şi ceilalţi furnizori de servicii medicale nu ştiu cum se activează cardurile de sănătate.
“Cardurile se blochează pentru că utilizatorii sau furnizorii nu ştiu să lucreze exact cu cititoarele de carduri. Se mai blochează sistemul pentru că sunt multe carduri de activat pe secundă. Sistemul are o capacitate de lucru limitată şi din aceste motive au fost multe blocaje”, a declarat astăzi la o conferinţă de presă directorul executiv al Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud, Camelia Ilişuan.
Şefa de la CAS BN atrage atenţia asupra unor lucruri pe care asiguraţii trebuie să le ştie atunci când merg la medic. Ilişuan spune că pacienţii trebuie să primească servicii medicale chiar dacă nu au cardul la ei sau chiar dacă îl au şi acesta se blochează din diverse motive.
“Oamenii trebuie să ştie că trebuie să primească servicii medicale indiferent dacă au sau nu cardul, indiferent dacă acest card este valid sau nu, dacă se blochează ori dacă sistemul dă eroare. Asiguratul trebuie după ce a terminat la medic să vină la noi să îl deblocăm”, a mai spus Camelia Ilişuan.
Ilişuan a mai precizat că dacă pe card sunt trecute date greşite, cum ar fi numele sau adresa, acestea pot fi folosite fără niciun fel de problemă. Cardul poate fi schimbat de către asigurat, iar costul este suportat de către CAS. Până în prezent la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud au fost returnate aproximativ 300 de carduri pe care erau inscripţionate date greşite.
“Important este să fie corect numărul cardului şi codul asiguratului. Asta o poate vedea furnizorul în sistem”, a explicat directorul executiv al CAS BN.
De asemenea, cei care au refuzat cardul de sănătate din diverse motive trebuie să ştie că vor primi o adeverinţă care să le arate calitatea de asigurat. Această adeverinţă este valabilă trei luni de zile. Până în prezent 73 de persoane au refuzat cardul de sănătate.
Camelia Ilişuan a mai explicat că reprezentanţii CAS BN se vor întâlni în zilele următoare cu medicii de specialtiate din ambulatoriile spitalelor. Cu aceştia se va discuta despre cardurile de sănătate şi se vor face toate lămuririle necesare pentru a se putea lucra fără probleme cu acest sistem.
“Şi dumnealor au tot trimis pacienţii ba la medicul de familie, ba la noi să le activăm cardurile. Nu ştiu de ce nu o fac dumnealor”, a spus Camelia Ilişuan.
Directorul CAS BN susţine că de ieri fluxul activărilor a mai crescut, mai ales după masă.
Din păcate, problemele nu se termină şi până când toată lumea se va obişnui cu noul sistem lucrurile vor merge greu. Camelia Ilişuan a explicat că până la data de 1 mai “mai mult de 60 la sută din medicii de familie nu activaseră carduri în aceste patru luni. Pacienţi au fost la medic, s-au prezentat, au avut carduri la ei dar medicii le-au spus că nu trebuie activate încă”.
Reprezentanţii CAS BN şi DSP BN anunţă că pentru Bistriţa-Năsăud s-au tipărit 222.277 de carduri de sănătate, carduri care au fost distribuite prin intermediul Poştei. Bistriţenii care nu au fost găsiţi acasă şi-au putut lua cardurile de la sediul Casei de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud.