In Romania, suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative si prin referendum. Este articolul 1 al legii referendumului o instutie democratica des invocata in ultimul timp, din pacate insa doar pentru a da curs unor manevre politicianiste.
Incepand cu anul 2009 am fost prima formatiune politica care am sustinut ca stabilirea traseului unei viitoare centuri ocolitoare a Bistritei trebuie sa aibe la baza o consultare larga a tuturor celor interesati, specialisti dar si simplii locuitori ai Bistritei tinandu-se cont de toate argumentele, incepand cu cele de ordin tehnic si legal dar si de conditiile specifice locale si, nu in ultimul rand, de vointa cetatenilor municipiului. Am fost atunci, in minoritate, de partea cetatenilor din zona centrala a orasului al caror glas a fost, mult timp, cu totul ignorat. Majoritatea politica era prea ocupata cu alegerile prezidentiale si cu ... un alt referendum.
S-a conturat in acea perioada, in lipsa unei dezbateri adevarate, o varianta de traseu fata de care a existat constant o opozitie ferma din partea unei parti a locuitorilor Bistritei. Chiar fara aceasta opozitie, traseul propus este inca departe de obtinerea tuturor avizelor si autorizatiilor legale si inca si mai departe de posibilitatea obtinerii mult trambitatei finantari “din fonduri europene.” “Varianta ocolitoare” considerata astazi, in mod fals, ca fiind “singura finantabila” poate fi oricand invalidata de rezultatele studiilor geologice care vor trebui realizate, de actiunile in justitie ale celor nemultumiti sau chiar de o eventuala opozitie in fata Comisiei Europene, mult mai sensibila fata de argumentele unei minoritati semnificative decat autoritatile noastre locale sau nationale.
Ni se propune acum un nou referendum – unul local, prin care ar trebui sa ne pronuntam asupra constructiei sau nu a variantei ocolitoare Bistrita-Sud din fonduri europene. Intregul demersul este din pacate calchiat dupa precedentele referendumuri nationale sortite din start esecului, fiind construit astfel incat sa nu aduca nimic comunitatii locale ci doar, eventual, un vremelnic si iluzoriu suport pentru cei aflati la putere.
In primul rand problema invocata nu poate fi hotarata la nivel local. Iniţiativa realizării unei variante de trafic ocolitoare pentru municipiul Bistriţa, aparţine Ministerului Transporturilor prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).
Indiferent de optiunea majoritara a bistritenilor decizia finala in aceasta chestiune apartine factorilor guvernamentali care au responsabilitatea legala si resursele necesare pentru administrarea, exploatarea, întreţinerea, modernizarea şi dezvoltarea reţelei de drumuri naţionale. Din punct de vedere al deciziei era mult mai corect ca bistritenii sa fie intrebati daca sunt de acord sau nu sa se imprumute cu milioane de euro pentru construirea unei partii de schi sau daca sunt de acord sa finanteze in continuare, de la bugetul local, echipa de fotbal.
In al doilea rand demersul este unul construit in mod intentionat gresit intrucat intrebarea este daca bistritenii sunt de acord cu construirea din fonduri europene a variantei ocolitoare Bistrita Sud. Nu se spune nimic despre traseul prin padurea Codrisor, cartierele rezidentiale si zona de agrement a orasului. Accentul cazand pe fondurile europene, ca si cand Comisia Europeana ar aloca fonduri pe baza vointei exprimate prin referendumuri locale si nu pe baza unor proiecte corect intocmite si fundamentate, cati ar putea sa spuna nu?
Indiferent de participare si rezultat, referendumul propus nu serveste asadar nici la degajarea unei decizii finale in privinta realizarii sau nu a unei investitii si nici nu propune o consultare onesta a cetatenilor in privinta unor variante alternative de traseu.
In aceste conditii consideram ca organizarea referendumului local cu privire la varianta ocolitoare Bistrita-Sud va avea ca rezultat doar antagonizarea inutila a populatiei Bistritei, crearea unor falii si animozitati la nivelul comunitatii locale avand la baza nu realitati sau posibilitati alternative ci pozitii de partizanat politic din care, pana la urma, nimeni nu va avea nimic de castigat.
Prin organizarea referendumului, majoritatea politica din actualul consiliu local urmareste pe de-o parte sa-si impuna propria vointa in lipsa unor argumente suficiente din punct de vedere tehnic si legal si, pe de alta parte, sa se puna la adapost in cazul unui esec, destul de previzibil, al proiectului mutand responsabilitatea politica pe umerii electoratului. Reprezentantii P.E.R in consiliul local. Nu vor fi prezenti la dezbaterea proiectului de hotarare privind referendumul, un demers pe care il consideram nelegitim si care face un deserviciu urias comunitatii locale si ideii de democratie.
Alexandru Marian TONIUC
Președinte Partidul Ecologist Roman Filiala Bistriţa - Nasaud
PS A doua intrebare consideram ca nici macar nu merita calificativul de „problema de interes deosebit pentru unitatile administrativ-teritoriale” astfel incat sa se califice intre chestiunile pentru care se poate organiza un referendum local. Practic subiectul nu suscita interes in momentul de fata din partea publicului. Mai degraba ar merita pusa o intrebare cu privire la cortul gol care ocupa inutil si inestetic centrul orasului.