Dan Hăulică, preşedintele de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă va fi prezent astăzi la Bistriţa pentru a inaugura o expoziţie retrospectivă cu totul specială: la Galeria Arcade 24, de la ora 18.00, vor fi vernisate tablourile lui Constantin Blendea. Un alt vernisaj va avea loc şi la Muzeul Judeţean, mâine, de la ora 13.00.
Pictorul Marcel Lupşe a povestit pentru Bistriteanul.ro că la galeria de artă din Piaţa Centrală vor fi expuse peste 100 de lucrări, în timp ce Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud va găzdui încă 50 de tablouri, desene şi schiţe. „Fiind o expoziţie retrospectivă, la Bistriţa a fost adusă o colecţie impresionantă de tablouri şi lucrări ale maestrului Constantin Blendea din anii 50 şi până în anii 2000”.
Pentru a realiza o expoziţie retrospectivă pe măsura personalităţii artistului plastic Constantin Blendea, trecut în nefiinţă la începutul acestui an, organizatorii – Uniunea Artiştilor Plastici din Bistriţa, Galeriile Arcade 24 şi Complexul Muzeal Judeţean Bistriţa-Năsăud – au programat două vernisaje: marţi, 28 august 2012, ora 18.00, la Galeriile Arcade 24, şi miercuri, 29 august 2012, ora 13.00, la Secţia de artă a Complexului Muzeal.
Şi titlul expoziţiei este pe măsura dimensiunii profesorului şi artistului Constantin Blendea: "Tensiunea înălţimii" (pictură, grafică, desen). Evenimentele vor fi prezentate de acad. Dan Hăulică, preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă, iar curatorul expoziţiei este criticul de artă Oliv Mircea. La vernisaje va fi prezentă soţia artistului, Maria Blendea.
Glosând în jurul picturii lui Constantin Blendea, Dan Hăulică scrie în eseul său: „Pulsaţie interioară, provocând clătinări neauzite, forme în lentă derivă - ceea ce determină îndeobşte pictura lui Blendea nu funcţionează unidirecţional. În modelul ei dinamic nu-s abolite zborurile inverse, cortegiile căutând o pondere imprevizibilă, ascunse printre rarefieri distante (...). A zbura articulând un aparat de umbre, nu doar mişcând aripi, multiplică sugestia vizionară. E în cauză, în aceste căutări, o gramatică a efectelor expresive, implicată în funcţionarea intrinsecă a tabloului, la pictorul care ne preocupă. Constantin Blendea nu face din umbră complementul obligat al luminii, formele decupându-se, la el, în chip de aripă sau paletă...”.
Foto adevărul.ro