Într-un supermarket, un copil de 6-7 ani încearcă să-şi convingă tatăl să-i cumpere ceva, dar tatăl nu vrea, aşa că băieţelul începe să urle ca descreieratul şi să se trântească pe jos. Morala? Folosiţi prezervative. Cam aşa arată o reclamă nonconformistă în 2012. Dar cum îşi făceau reclamă bistriţenii în anii 1930?
Există o categorie aparte de reclame realizate în ultimii ani şi prezentate în cadrul unor festivaluri de publicitate cu specific (cum ar fi, de pildă, Noaptea devoratorilor de publicitate) care dau dovadă de mult simţ al umorului, inteligenţă şi farmec.
Dar nici înaintaşii noştri nu stăteau rău cu inspiraţia, atunci când încercau să-şi promoveze la ziar un produs sau o afacere: „Tânăr plugar, 27 de ani, din judeţul nostru, cu avere: casă, 20 jughere pământ etc. doreşte cunoştinţă cu fată în stare bună (cel puţin 50.000 Lei) pentru căsătorie.” – cam aşa sună unul dintre anunţurile matrimoniale publicate în ziarul local Săptămâna, în anul 1930.
Bistriţenii erau în pas cu moda chiar şi în cazul automobilelor: „Curs de şofer pentru domni şi dame, atât pentru şoferi particulari cât şi şoferi profesionali. Cursul e neîntrerupt şi se pot face zilnic înscrierile în Bistriţa, Strada Promenăzii 2. Pentru instrucţie stă la dispoziţia elevilor un automobil de tot nou şi construcţia lui corespunde oricărui automobil european şi american. Cursul durează 4 săptămâni şi se ţine sub garanţă, cu examen în Bistriţa. Cu toată stima, Bogdan Tiberiu...”
Meditaţiile erau la modă şi atunci, ca şi astăzi. Doar „materiile” erau uşor diferite: „Pedagogă de rangul întâiu (vieneză!) predă lecţii particulare de Pian (fost eleva profes. Leschetitzky) pentru copii cu mult succes. Predă lecţii şi de limba Franceză şi Engleză cu metodă modernă, accentuare corectă, progres repede şi sigur – preţuri moderate – D-na Clary Klinger Strada Gării Nr. 25”
Sau: „Aduc la cunoştinţă cumcă în luna Noemvrie 1930, în sala Otelului Central deschid un Curs de dans unde voiu preda cele mai moderne dansuri. Taxa 400 Lei. Pentru copii curs separat taxa 200 lei. Ore particulare. Înscrierile se pot face Str. Ungurească 37. A VULPEAN, profesor de dans...”
Sau: „Vineri, 17 Oct. 1930 Compania Cărăbuş în frunte cu dir. C. Tănase vă prezintă marele succes „Ai... n’ai...dai!” revistă în 2 acte şi 12 tablouri de N. Kiriţescu. 80 de balerine 1000 de costume Orchestră Jazz! Amănunte vor aduce afişele!”
Anunţurile de la Mica publicitate oferă o imagine interesantă şi despre viaţa comunitară a acelor ani sau despre bunul mers al afacerilor: „Preţul unui pahar de bere va fi 8 Lei! Fabricanţii de bere din Ardeal şi Banat au ţinut în ziua de 16 a lunei curente, sub prezidenţia d-lui Farkas Emeric din Bistriţa, o consfătuire la Cluj, în care au hotărât reducerea în mod esenţial a preţurilor berei. Drept consecinţă a acestei hotărâri, conform înţelegerii făcute cu restauratorii, preţul de astăzi de 10 şi 11 Lei la păhar, începând dela 1 Martie a. c., în general se va reduce la 8 Lei.”
Nici doamnele şi domnişoarele pasionate de modă nu erau neglijate în presa vremii: „Pentru Sf. Paşti au sosit în mare alegere Mătasă-Ivette, mănuşi de primăvară, cravate, cămăşi...
Ciorapi de mătase pt. dame cu preţul de reclamă de 75 Lei
Stofe de lână şi pentru mantale din cauza reparaţiei foarte ieftine.
Vizitaţi magazinul fără obligaţie de cumpărare. Serviciu prompt!
Hermann Theil (fost Knopp & Theil).”