Cine ar fi bănuit că unica locomotivă cu aburi din oraş a avut parte la Bistriţa de o viaţă palpitantă şi plină de mister...? Plimbată de la o instituţie la alta, ignorată sau lăsată în paragină, locomotiva cu aburi a fost, la un moment dat – caz probabil unic în România – cumpărată de un şef de manevră de la CFR...
Locomotiva cu aburi seria 50645, fabricată în 1928 la Uzinele celebrului industriaş şi inginer Nicolae Malaxa din Bucureşti a aterizat la Bistriţa în 1984, din Depoul de Locomotive Târgu-Mureş, când prin Ordinul Ministrului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor nr 2262/02.11.1984 a trecut în administrarea Combinatului de Prelucrare a Lemnului Bistriţa (defunctul CPL Bistriţa, care, după 1990 a devenit SC Mopal SA Bistriţa).
„În anul 1995, SC Mopal Bistriţa – deşi nu avea niciun act de proprietate asupra locomotivei – a vândut locomotiva Malaxa unei persoane fizice, mai precis domnului Foroy, şef de manevră din cadrul SC Mopal, care este azi pensionar” precizează Daniel Vlaşin, fost şef de gară al CFR Bistriţa, într-o scrisoare trimisă Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Naţional.
În aceeaşi scrisoare, Daniel Vlaşin povesteşte că „tot în 1995, şeful de manevră Foroy a revândut locomotiva către SC REMAT SA Bistriţa, în baza unei adeverinţe de predare-primire. În România este probabil unicul caz în care un şef de manevră de la o linie ferată industrială cumpără, ca persoană fizică, o locomotivă cu abur...!!!” mai scrie omul, precizând că, din discuţiile purtate cu Dan Bilegan, directorul zonal al SC REMAT Invest SA Bistriţa-Năsăud, a aflat că locomotiva cu abur Malaxa staţionează într-adevăr în curtea societăţii comerciale din 1995, „pe baza unei adeverinţe de predare-primire fier vechi, fără să poată fi prezentat reun act juridic care să ateste dreptul de proprietate al SC Remat SA asupra acestei locomotive..."
Faptele rămân învăluite în mister până în ziua de azi: de ce o fi cumpărat şeful de manevră Foroy o locomotivă cu aburi de la Mopal SA...? La ce i-o fi trebuit...? Cum de i-a trecut prin minte că poate să cumpere un obiect aflat doar în administrarea – nu în proprietatea fabricii unde muncea...?
Poate doar viitorul ne va lumina această încâlcită poveste. Important ar fi, până una-alta, să salvăm locomotiva Malaxa din ghearele nepăsării, ale ruginei şi autodistrugerii...