După ce a lucrat intens la noile costume de scenă ale Ansamblului Profesionist ”Mureșul” din Târgu-Mureș, Virginia Linul a fost invitată la premiera unui spectacol unic, pus în scenă recent de Marin Barbu. La final, maestrul coregraf a acordat un interviu pentru Bistrițeanul.ro. AFLĂ când va veni în Bistrița-Năsăud cu un spectacol de înaltă clasă:
Ansamblul Artistic Profesionist Mureșul din Târgu-Mureș a susținut zilele trecute un spectacol unic, numit "Ritmuri din străbuni”, o premieră, noul spectacol fiind pus în scenă cu ajutorul maestrului coregraf Marin Barbu. Amprenta maestrului a fost evidentă, tot spectacolul insistând pe bătăi și ritm, o nouă abordare folosită de maestru și în ultima ediție a show-ului ”Dansez pentru tine”. De altfel, Nea Marin a declarat pentru Bistrițeanul.ro că acesta este noul stil în care va pune în valoare folclorul și artiștii dansatori din ansamblurile coordonate de el. Premiera a fost o surpriză plăcută pentru publicul venit la eveniment, care a aplaudat la final minute în șir spectacolul de înaltă clasă oferit de Ansamblul Profesionist Mureșul. Aplauze și mulțumiri la scenă deschisă a primit și Virginia Linul care a lucrat în ultimele săptămâni o parte din costumele cu care artiștii profesioniști au evoluat pe scenă.
La finalul spectacolului, maestrul coregraf Marin Barbu a acordat un interviu pentru Bistrițeanul.ro. Încrâncenat și aspru la televizor sau când stă în public urmărind spectacolul elevilor săi, Nea Marin radiază când vorbește despre munca sa și jocul țăranilor pe care l-a dus la rang de artă și își exemplifică vorbele cu bătăi peste picior...
Reporter: Foarte mulți iubim jocul popular. Dumneavostră însă l-ați urcat foarte sus și l-ați făcut să strălucească...Când ați început?!
Marin Barbu: Eu fiind răgățean, fiind cu dansul din Sud, cu multe ritmuri, pe mine m-a impresionat foarte mult în 1969 , aveam 11 ani, când am văzut pentru prima dată ansamblul Junii Sibiului. Când i-am văzut pe ăia cum bat pe picioare, m-am îndrăgostit pe loc și mi-am zis ”Doamne, dacă eu reușesc să dansez, să fac bătăi din-astea, o să ajung mare! Acolo s-a întâmplat acel fenomen, magia... Eu oricum iubeam jocul, dar am devenit mai mult apropiat de el și l-am iubit mai mult. Când i-am văzut pe ăia cât de repede dansează, am zis nu se poate, că sunt parcă din altă lume... Și atunci m-am îndrăgostit foarte mult de dans. Mai departe am învățat făcând parte din ansambluri, m-am documentat...
Reporter: Când ați învățat jocurile din Bistrița-Năsăud?!
Marin Barbu: Le-am învățat la ansamblul Rapsodia, cred că din anii `73 am început...Am lucrat și cu Cornel Botoș...Aaaa, și erau la Rapsodia Română doi dansatori, de la Sălcuța și de la Șieuț...De la ei am învățat bătăile...
Reporter: Ce valoare are costumul popular într-un spectacol?
Marin Barbu: Din punctul meu de vedere, într-un spectacol coregrafic reușit, eu zic așa: trebuie să ai o muzică foarte bună, după aceea costumul - pe locul doi și după aceea dansul...Niciodată nu mă apuc să fac un dans dacă nu văd costumul...Dacă ansamblul nu are costum, îl îndrum către oamenii care fac costume și după aceea fac coregrafia...Eu cred că acolo are loc costumul, între dans și muzică...
Reporter: Nu e un secret faptul că vă lucrați costumele ansamblurilor cu bistrițeanca Virginia Linul. De ce cu ea?
Marin Barbu: Primul contact al meu cu ea, prima întâlnire a noastră a fost cu o critică... Făcuse niște costume pentru ansamblul ”Baladele Deltei” și eu am văzut pălăriile de căluș și am zis că nu e bine... Mi-au prezentat-o atunci și i-am spus direct: nu e bine... Dar pe ea ambiția a pus-o să le facă iar și i-au ieșit bine... Eu din clipa în care am văzut costume făcute de ea am făcut tot posibilul să iau legătura cu ea. Și am ajuns apoi la ea de zeci de ori, cu străini, cu japonezi, americani, olandezi, toate națiile...Văzând mai îndeaproape și la Salva tot ce face, materialele, cum coase, cum lucrează, tot ce face, am început s-o recomand ansamblurilor. Vreți costume de calitate? Mergeți la Virginia Linul, la Salva, în Bistrița-Năsăud...
Reporter: Credeți că dansul popular și costumul popular au un viitor?!
Marin Barbu: Aici ar fi o problemă. Tot timpul, și jocul, și costumul, și obiceiurile iau o altă turnură, se transformă... Cum?! Nu știu! Dar dacă ar fi să fac o comparație între ce era în urmă cu 50 de ani, când aveam eu 6 ani, eu am 56 de ani acum, dansul era adevărat în sate, jucau țăranii joc...Păi noi nu putem rămâne cu jocul de la țară!
Eu mă informez tot timpul de la țăran, dar dacă l-aș face pe scenă, cum joacă țăranii, nu i-ar plăcea așa de mult publicului. Și atunci ce fac? În cazul ansamblurilor profesioniste, fiind copii care studiază cât de cât caracter, studiu clasic, atunci le zic: hai cu piciorul mai sus, hai cu un pic de viteză, stai drept, fete frumoase, băieți frumoși și atunci îi crești valoarea dansului popular...
Nu știu dacă este o involuție, eu cred că este o evoluție a jocului și a costumului. Uite, chiar dacă Virginia face costume acum și respectă fiecare zonă, pune și de la ea ceva...Asta e și în dans. Pun și eu ceva, amprenta mea, e diferit cu ceva... Eu cred că important e să fim atenți, să avem grijă să nu punem fiecare prea mult. Eu mai mult decât trebuie peste joc, ea mai mult peste costum... pentru că încărcând costumul arată rău, încărcând dansul arată rău...
Reporter: Pe când într-un spectacol pentru bistrițeni, alături de Ansamblul Profesionist Mureșul?!
Marin Marbu: Păi dacă aveți evenimentul acela în septembrie (n.red.- Festivalul Usturoiului), venim atunci, august și septembrie sunt luni convenabile pentru noi...Ne vedem acolo...