Tinerii din județul Bistrița-Năsăud au ocazia să câștige 10.000 de euro/lună la ei în țară, făcând ceea ce le place! Rețeta pentru o astfel de afacere este deja patentată de către o firmă din Polonia, regiunea Malopolska:
Adesea, cele mai bune idei sunt și cele mai simple! O familie din Raiciechowice, Polonia, a reușit să transforme stilul de viață „la țară” într-o afacere foarte profitabilă din care trăiesc trei generații - bunici, părinți și copii. Istoria agropensiunii „Pod Tuszyna” a început în urmă cu 20 de ani când membrii familiei au hotărât să își deschidă porțile casei lor către cei care sunt interesați să afle cum se trăia mai demult, înainte de industria mâncărilor procesate, înainte să existe conservanți și coloranți alimentari. Este de menționat că agropensiunea este amplasată într-o comună declarată „ecologică” (așa cum este 90% din județul Bistrița-Năsăud, chiar dacă încă nimeni nu s-a gândit să obțină un astfel de titlu).
Proprietarii agropensiunii au fost mai mult decât bucuroși de oaspeți încă din clipa în care le-am călcat pragul. Ne-au primit cu zâmbet larg și masa plină de bunătăți. Am avut ocazia să aflăm mai multe detalii despre modul în care își conduc afacerea, despre prețurile practicate și stilul lor de business etc. Proprietarului nu îi este frică să vorbească deschis despre afacerea sa întrucât el are ceva ce concurența nu are - aplică una dintre cele mai importante reguli: face ceva ce știe, face ceva ce îi place și este dispus să dea 100% în ceea ce face!
Am aflat că activitatea agroturistică este taxată diferit în Polonia față de alte domenii de activitate întrucât autoritățile au înțeles că este mai dificil să atragi turiști decât dacă ai face turism de masă.
După ce am terminat discuțiile, am avut parte de o demonstrație a modului în care se pregătește pâinea de casă, brânza de vaci și untul. Am aflat care este istoria fiecărui instrument folosit din vechi timpuri până astăzi. Încă fascinați de cultura bogată specifică zonei am fost invitați în caleașca tradițională pentru a descoperi și împrejurimile agropensiunii. La mijlocul călătoriei am fost plăcut surprinși să vedem că proprietarii pregătiseră un foc de tabără și o masă în pădure special pentru mica noastră delegație. Proprietarul ne-a explicat că această oprire este de obicei deliciul copiilor care vin în vizită întrucât fiecare primește o frigăruie pe care o pregătește la foc. În timpul iernii proprietarii pregătesc și sănii pentru ca distracția să țină și mai mult. De la acel punct ne-am întors la agropensiune unde, frumos împachetată, ne aștepta pâinea, brânza și untul pentru a le putea lua acasă.
Costul obișnuit pentru un astfel de tur este de 35 PLN (aprox. 40 lei) pentru fiecare copil. În sezon, zilnic ajung la poarta agropensiunii cam două autocare pline. Suplimentar, pensiunea oferă servicii de transport cu caleașca pentru evenimente. Venitul mediu lunar variază între 15.000 și 20.000 euro.
România și județul Bistrița-Năsăud stă pe o mină de aur care așteaptă să fie exploatată. Dincolo de clădirile renovate și spațiile frumoase este importantă povestea! Așa cum maestrul Dinică ne explică - „mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește! Haideți să fim profesioniști!”. Am căutat mult în județul Bistrița-Năsăud pensiuni care să exploateze specificul local și, până în prezent, am găsit doar două! Cred că a venit momentul să ne înțelegem identitatea, să nu mai copiem modele occidentale, să fim mândri de istoria și moștenirea noastră culturală, iar atunci când turistul ajunge „la țară” să-l servim cu lapte acru și mămăligă, nu cu croissante și suc de portocale!
Comerțul este coloana vertebrală a unei economii, iar coloana vertebrală a comerțului este marketingul. Nu există afaceri bune sau afaceri proaste, există doar afaceri care știu să se promoveze și afaceri care urmează să intre în faliment. Proprietarii agropensiunii din Polonia sunt oameni simpli, fără buget pentru campanii costisitoare de marketing dar, care au înțeles că dacă nu fac primii pași către grupul lor țintă, anume copiii din clasele primare, nu vor rezista pe piață. Săptămânal pleacă prin e-mail și poștă sute de flyere de prezentare a agropensiunii către școlile din întregul voievodat.
Această idee faină și simplă poate fi replicată și la noi, dar adevărata lecție este că pentru a avea bunăstare este suficient să ai puțină creativitate și pasiune pentru ceea ce faci.
Este trist că suntem dispuși să investim în pregătirea tinerilor pentru a-i putea trimite să lucreze în alte părți ale lumii, dar nu suntem dispuși să investim în a-i pregăti pentru a-și deschide o afacere în propria țară!