Weekendul acesta, Herghelia Beclean găzduiește una dintre etapele Campionatului Național de Atelaje. Ce înseamnă asta? Trăsuri și de 20-30.000 de euro și exemplare de cabaline care ajung la 80.000 de euro, care au făcut spectacol. Cam asta s-a putut vedea astăzi la Beclean.
Herghelia de la Beclean găzduiește weekendul acesta o etapă a Campionatului Național de Atelaje. Dacă ieri s-a desfășurat proba de dresaj, astăzi a avut loc cea de maraton, care a presupus parcurgerea într-un timp cât mai scurt a unui traseu de 15 kilometri.
Mâine va avea loc proba de obstacole, dar și premierea. Anul acesta s-au înscris la concurs 12 echipaje, unul dintre ele abandonând deja cursa. Toate echipajele sunt din România.
Bistrița-Năsăud a fost reprezentată de doi driveri. Este vorba despre Paul Pop, care are caii săi cu care participă de ani buni la competițiile de genul acesta, dar și Florin Burca. Acesta din urmă a reprezentat Herghelia Beclean în competiție.
Competiția, considerată perla sporturilor ecvestre, a adunat la Beclean cele mai valoroase exemplare de cai românești, fiind practic „o vitrină” a exemplarelor cu care se laudă hergheliile private sau de stat din țară.
„Aceste concursuri sunt execelente probe de calificare pentru cai. Logica ar fi ca aceste exemplare care fac performanță la astfel de concursuri să fie promovate ca reproducători. Un număr de cai ajung la vânzare și trebuie promovați. Eu dacă am o fabrică de încălțăminte fac o vitrină cu încălțămintele fabricate. Vitrina hergheliei este concursul. Aceste concursuri sunt extrem de importante. În urmă cu 15 ani, la Campionatele Mondiale de Atelaje cu 4 cai, din 29 de țări, 12 aveau în atelaje cai proveniți din România”, a declarat Antal Istvan-Janos, de la Club Sportiv Ecvestru Dobrogea.
Atelajele, cel mai scump sport după Formula 1
Potrivit posesorilor de cai și concurenților, acesta este unul dintre cele mai scumpe sporturi. Costul echipamentului, al cailor și al trăsurilor face ca atelajele să fie următorul cel mai scump sport după Formula 1.
Acest lucru este dezvăluit chiar de către crescătorii de cai. Un astfel de cal ajunge să coste și 80.000 de euro, mai ales dacă are participări la competițiile internaționale. Valoarea calului este dată de moștenirea genetică și de competițiile la care a participat.
La fel de scumpe sunt și trăsurile. Un concurent are nevoi de trei trăsuri: una pentru maraton, alta pentru dresaj și obstacole, iar alta pentru antrenament. Prețul unei astfel de trăsuri începe de la 10-15.000 de euro și poate să treacă de 30.000 de euro. Acestea trebuie comandate în Germania și Ungaria.
Și echipamentul costă peste 3000 de euro, iar îngrijirea cailor nu este nici ea de neglijat. Deși România are doar 15 driveri autorizați, țara noastră este nelipsită de la Campionatele Europene și Mondiale de Atelaje, unde reușește să se claseze pe locurile 5 sau 6.