„Înainte, târgul era organizat pentru a produce bani, dar de fapt, el unea oamenii. Acum se presupune că târgul ar trebui să unească oamenii, când, de fapt, totul e doar despre bani pierduți. S-au ales trei locații diferite pentru ca fiecare locuitor să-și aleagă un loc preferat, în loc să aibă una singură, care să ducă la o experiență unică...”
„Înainte târgul era organizat pentru a produce bani, dar de fapt, el unea oamenii. Acum se presupune că târgul ar trebui să unească oamenii, când, de fapt, totul e doar despre bani pierduți. În prezent s-a dorit ca organizarea târgului să fie amplasat în trei locații diferite pentru ca fiecare locuitor să-și aleagă un loc preferat de el, în schimb oamenii s-au ales cu trei căi neatrăgătoare, când puteau avea una singură care să ducă la o experiență unică...
Poți spune că Târgul mare a Bistriței a ales drumul involuției, în loc de cel al evoluției. Totuși, noi credem că nu este niciodată prea târziu pentru a face o schimbare. Acea schimbare suntem noi. Adulților ar trebui să le pese mai mult de felul în care continuă istoria, sau ar putea să ne lase și pe noi copiii, care înțelegem lumea contemporană mai bine decât ai crede, să ajutăm la organizarea târgului...
Cum vedem Târgul Mare al Bistriței? Mulțumim că ne-ai pus această întrebare. Mulțumim că ai încredere în noi și în schimbare. Știi ce facem în grupul nostru de prieteni? Așteptăm Târgul Mare al Bistriței de anul viitor și sperăm că într-o zi o să ne vedem ideile puse în practică. Speranță, prietenie și inițiativă... așa încep lucrurile importante în viață...”
Acestea sunt doar câteva idei extrase din eseul cu care echipa de la Școala „Ștefan cel Mare”, clasa a VII-a B, au impresionat juriul concursului de istorie a Bistriței. Din echipă fac parte Alexandra Dobrin, Ariana Mocanu și Irina Ciubucă – cele trei domnișoare reușind să cucerească, în acest an marele premiu al competiției.
Aproape 100 de copii de la școlile din oraș s-au confruntat joi, timp de 4 ore, în finala concursului devenit deja tradiție la Casa Argintarului, intitulat „Cunosc valorile Bistriței?”. La clasele V-VI s-au înscris echipele Cavalerii și prințesa, Româncuțele, Timpuri străvechi, Geoexploratorii, ICM, Sherlock Holmes, Excellenza, Invincibilii, Strigoii și Bistrița medievală. La clasele VII-VIII au participat echipele Bistrițencele, Șoimii Bistriței, Aurarii bistrițeni, Historycal, RAP, Renascentistele, Cavalerii Bistriței, Pana de păun, Domnițele avramiste și Sohohanții.
Pe cât de inventivi au fost copiii atunci când și-au ales numele de echipă, pe atât de surprinzătoare au fost ideile prezentate în eseurile pe tema „Târgul Mare al Bistriței văzut prin ochii copiilor din secolul XXI”. Istoricii Cornel Gaiu și Vasile Duda s-au arătat impresionați de entuziasmul copiilor, de bibliografia pe care au reușit s-o parcurgă, de cunoștințele lor aplicate și de creativitatea lor atunci când li s-au pus întrebări suplimentare, în afara concursului.
Pe primul loc, la categoria clasele V–VI s-au clasat Geoexploratorii (Cristina Voivod, Miruna Chișbora și Raluca Boca de la Școala Gimnazială Nr. 1 din Bistrița, coordonate de profesoara Geta Lăpuște). Locul 2 a fost ocupat de echipa Excellenza (CNLR, din care au făcut parte Horia Petrean, Carina Cojoc, Ana Pop, coordonați de profesorul Silvius Chiș), iar pe locul 3 s-au clasat copiii de la Timpuri străvechi (Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”, din care au făcut parte Daniel Bulbuc, Laura Dedean, Ariana Lungu, coordonați de profesoara Florina Codorean).
La clasele VII-VIII, primul loc a fost cucerit de echipa Bistrițencele de la „Ștefan cel Mare” (din care au făcut parte Alexandra Dobrin, Ariana Mocanu și Irina Ciubucă, coordonate de profesoara Florina Codorean). Pe locul 2 s-a clasat echipa Pană de păun ” de la Școala Gimnazială Nr. 1 (din care au făcut parte Mario Robert Sima, Roxana Maria Chiș și Andrea Lucia Pintican, coordonate de profesoara Geta Lăpuște), locul 3 fiind cucerit de echipa „Domnițele avramiste” de la Școala „Avram Iancu” (din care au făcut parte Moldovan Ania Georgiana, Mihalaș Alina și Drăgan Diana, coordonate de profesoara Alina Luca).
Care este marele câștig al unui asemenea eveniment?
Dincolo de clasamente și campioni, se vede că, de la un an la altul cunoștințele copiilor se lărgesc, se amplifică, ceea ce este un lucru extraordinar, pentru că relația lor cu orașul se schimbă, ajung să cunoască și să îndrăgească soarta monumentelor din oraș... Toți au venit cu entuziasm și cu bucuria de a-și demonstra implicarea în viața orașului. A fost la un moment dat o întrebare suplimentară despre o posibilă destinație a Casei Ioan Zidaru, iar o fetiță a venit cu propunerea de a face acolo un han domnesc, motivând că astfel, clădirea și-ar și acoperi cheltuielile de întreținere, pentru că nu poți transforma chiar tot orașul într-un muzeu – a precizat istoricul Corneliu Gaiu.
Salutar este faptul că au participat mai mulți elevi, comparativ cu edițiile precedente, și că există un interes crescând. În final nici nu mai contează care sunt campionii, cei de azi e posibil să fi picat pe subiect, toți am participat la examene și știm că unii au mai mult noroc decât alții. Marele câștig al unui asemenea eveniment este însă faptul că elevii au citit în plus, sunt pasionați de istoria orașului și vor fi niște cetățeni activi peste 10 ani, când vor crește, interesați de localitatea în care trăiesc. Suntem interesați de trecut, dar rezultatele noastre se plasează în viitor, promovăm trecutul ca să avem un viitor în Bistrița, iar de modul în care îi educăm acum pe copii, depinde implicarea lor în viitor. Dacă vrem să respecte istoria, cultura, civilizația și monumentele orașului, trebuie să-i ajutăm să se apropie de ele, să le iubească – a subliniat și istoricul Vasile Duda.
Proiectul „Cunosc Valorile Bistriței”, organizat și pus în practică de Asociația Bistrița Civică, a fost cofinanțat din bugetul local al municiului Bistrița pe anul 2017.