Zeci de dascăli de pe Valea Someșului, de la școlile din Sîngeorz-Băi, Maieru, Anieș, Rodna și Șanț s-au întâlnit, zilele trecute la Anieș, devenind din nou „școlari". Au creat postere, machete, eseuri, desene, poezii, probleme logico-matematice sau jocuri de rol şi au discutat despre teoria inteligenţelor multiple.
Mai mult ca oricând, societatea contemporană e marcată de o explozie informaţională de intensitate şi amploare fără precedent. Această realitate evidentă trebuie să declanşeze în conştiinţa cadrelor didactice o întrebare fundamentală: cum putem să-i pregătim cel mai bine pe elevi pentru o viaţă democratică şi productivă proprie secolului XXI?
Luând în considerare aceste circumstanţe, educaţia trebuie să urmărească dezvoltarea deplină a personalităţii umane şi întărirea respectului faţă de drepturile omului şi faţă de libertăţile sale fundamentale. Este deci, dreptul fiecărei persoane de a fi tratat diferenţiat, în aşa fel încât să se asigure o dezvoltare armonioasă a personalităţii sale, în funcţie de dominantele sale de inteligenţă şi de tipul său de personalitate.
Din dorința de a se perfecționa continuu, dascălii de pe Valea Someșului, de la școlile din Sîngeorz-Băi, Maieru, Anieș, Rodna și Șanț s-au întâlnit, săptămâna trecută, la Școala Gimnazială „Iustin Ilieșiu" din Anieș. Tema întâlnirii a fost „Diferențierea și individualizarea predării, învățării, evaluării în ciclul primar".
Coordonatoarele cercului pedagogic, prof. înv. primar Ligia Georgeta Vasilichi și Mărioara Avram au punctat necesitatea și importanța diferențierii și individualizării în procesul didactic, urmând ca participanții la activitate să prezinte instrumentele de diferențiere și individualizare folosite de-a lungul carierei didactice, la clasa la care predau și anume: fișe de observație psihopedagogică, trasee educaționale, planuri de intervenție individualizată, proiecte de lecție, create pe baza teoriei inteligențelor multiple.
Pentru câteva zeci de minute, sub atenta „supraveghere" a prof. Smaranda Florean, insp. înv. primar din cadrul I.S.J. Bistrița- Năsăud, dascălii au devenit „școlari" și, grupați în funcție de cele 8 inteligențe multiple (lingvistică, logico- matematică, muzical-ritmică, spațială, kinestezică, naturalistă, interpersonală și intrapersonală) au creat postere, machete, eseuri, desene, poezii, probleme logico-matematice, jocuri de rol, pe un fond muzical susținut de un grup de învățători talentați - toate fiind abordate prin prisma locului în care se aflau, la poalele Munților Rodnei, unde principala sursă de venit este LEMNUL.
Răsplata pentru întreaga activitate a fost un frumos moment artistic susținut de elevi ai școlii gazdă, îndrumați de prof. Victoria Scridonesi, dar și câte o lingură de lemn însoțită de o crenguță de brad, ca simbol al Vieții, Trăiniciei, Siguranței și Prieteniei.
„Instruirea diferenţiată se constituie ca un învăţământ pe măsura elevilor, ceea ce conduce la formarea capacităţilor de autoinstruire şi dezvoltarea nevoii de învăţare continuă. Astfel, învăţătorul nu transmite cunoştinţe, ci organizează, îndrumă activitatea de învăţare, asistă formarea capacităţilor de autoinstruire, asigură adaptarea la situaţii noi. Totodată, instruirea diferenţiată permite valorificarea potenţialului fiecăruia şi permite identificarea mai multor tipuri de indivizi şi stiluri de învăţare. Diferenţierea nu înseamnă renunţarea la un program unitar de instruire. Instruirea unitară presupune crearea situaţiilor favorabile fiecărui elev, pentru descoperirea intereselor, aptitudinilor şi posibilităţilor de formare proprii. Teoria inteligenţelor multiple oferă un număr mare de instrumente didactice a căror utilizare asigură centrarea demersului didactic pe elev", a adus completări prof. Smaranda Florean, care i-a și felicitat sincer pe toți cei prezenți.
Învăţătoare Anuța Pop,
Școala Gimnazială „A. P. Alexi", Sîngeorz- Băi