„Am muncit cot la cot, elevii şi profesorii împreună şi recunosc că m-am întors mult mai bogat decât am plecat. Evenimentele au fost atât de spumoase şi captivante încât timpul a părut foarte scurt” a povestit Constantin Rus, directorul CNLR, întors de la Istanbul unde a participat la a treia întâlnire a proiectului „Unesco Heritage” Erasmus+.
Cea de-a treia întâlnire a proiectului „Unesco Heritage” Erasmus+ în care sunt implicate şcoli şi licee din şapte ţări europene s-a desfăşurat recent la Turcia iar directorul Colegiului Naţional „Liviu Rebreanu”, Constantin Rus, a fost prezent în Istanbul, alături de profesoara Alina Gâmbuţă – şi patru elevi membri în echipa de proiect: Raluca Diugan, Mihaela Pop, Alexandru Paţiu şi Ionuţ Ţolca – elevi în clasa a XII-a, profilul Istorie-Ştiinţe Sociale.
„A fost prima mea ieşire în Turcia, n-am mai vizitat până acum Istanbulul, aşa că am aşteptat deplasarea cu mare interes. Ştiam că vom merge într-un oraş mare, dar nu ne-am aşteptat să fie chiar atât de mare. Are aproape 16 milioane de locuitori, este întins pe cele două maluri ale Bosforului, pe două continente, practic, şi ne-a impresionat pe toţi cu marea sa încărcătură culturală şi istorică... Fără îndoială, m-am întors mult mai bogat decât am plecat” a povestit Constantin Rus, directorul CNLR, pentru Bistriţeanul.ro.
„În afară de curiozitatea de a vedea sabia lui Ştefan cel Mare la Muzeul Topkapi, am avut acces la o civilizaţie cu totul diferită şi am rămas uluiţi să vedem cum şi-au pus amprenta, într-un singur oraş, cele trei mari imperii – otoman, roman şi bizantin...” a mai spus Constantin Rus, extrem de încântat şi impresionat de tot ce a întâlnit acolo.
Liceul Hasan Sadoglu Kiz Teknik ve Meslek Lisesi
Are aproape 1600 liceeni, este o şcoală mixtă mozaic-vocaţională şi tehnologică, cu elevi foarte serioşi şi profesori excelenţi. Este foarte bine organizată şi a fost prima oară când liceul din Istanbul a fost implicat într-un asemenea proiect cu fonduri europene. "Poate de aceea toată lumea din şcoală, începând de la director şi până la portar şi femei de serviciu s-au concentrat asupra acestui eveniment. A fost entuziasmant pentru noi felul în care s-au mobilizat elevii şi profesorii Liceului Hasan Sadoglu Kiz Teknik ve Meslek Lisesi, merită toate mulţumirile noastre, pentru că au fost impecabili şi greu vor putea fi depăşiţi în organizare...”
Tema fiind atât de generoasă şi referitoare la moştenirea Unesco – tangibilă sau intangibilă – a fost relativ simplu pentru cei din Istanbul, a mai povestit Constantin Rus, fiindcă la ei abundă asemenea monumente şi le întâlneşti la tot pasul. „Au un număr impresionant de palate, clădiri, muzee, monumente, dar şi o cultură extraordinară în ceea ce privelte muzica veche, instrumentală sau vocală, şi dansurile pe care am apucat să le cunoaştem... Traficul este înfiorător în Istanbul, dar activităţile şi evenimentele au fost atât de spumoase şi captivante încât timpul li s-a părut bistriţenilor mult prea scurt...”
Echipa bistriţeană a participat la patru activităţi majore şi workshopuri în care au lucrat profesori şi elevi deopotrivă, primul – referitor la construirea unei harte interactive prin intermediul căreia elevii pot accesa online monumente din toate ţările participante: „A durat câteva ore bune, harta a fost astfel gândită încât dând click pe România, de pildă, apar toate monumentele Unesco de aici, şi la fel se întâmplă şi în cazul celorlalte ţări. Au urmat apoi concluziile, moderatorii au fost impecabili, am văzut lucruri extrem de interesante care vor rămâne pentru fiecare ţară participantă – ca produs şi rezultat materiale al proiectului şi care va îmbogăţi resursele materiale ale fiecărei şcoli” a recunoscut directorul Colegiului „Liviu Rebreanu”.
Ebru...
Un al doilea workshop, spectaculos de-a dreptul, a avut în centru arta ebru – o formă tradiţională de artă decorativă specifică Turciei, care presupune o tehnică specială (paper marbling) de pictură în apă: „Este o soluţie pregătită cu uleiuri, într-o tavă iar ca fizician aş putea spune că avea un coeficient de tensiune superficială mai mare, asemănătoare uleiului. Se puneau picături de culori pe care cu un vârf ascuţit le modelai cum doreai. În final se pune o coală de hârtie mare în apă iar când se scoate de-acolo, toate culorile se depun exact în forma respectivă pe hârtie. N-am mai văzut aşa ceva, am lucrat cu toţii, şi elevii şi profesorii şi am avut parte de momente excepţionale. A fost vizibilă bucuria de a lucra a profesorilor şi elevilor în acest workshop...” a povestit încântat Constantin Rus, recunoscând că a întâlnit în expoziţii asemenea lucrări, însă habar nu avea de tenica în care se lucrează.
Jocuri de evadare
Al treilea workshop a presupus jocuri de evadare dintr-un spaţiu închis, în care se puneau la dispoziţie o serie de chei şi indicii, legate de monumentele din Turcia dar nu numai: „Ca să poţi deschide zarul unui cufăr, de pildă, te trimiteau la o pictură anume, prin indicaţii, într-o sala întunecată, cu nişte lanterne. Aveam de descoperit câte coloane sunt în Grecia, la Acropole, spre exemplu, iar cifra respectivă era una dintre cheile utilizabile la descoperirea monumentului... A fost foarte interesant...” a remarcat directorul amuzat, adăugând că, tot pentru a pune în valoare monumentele Unesco şi pentru a fi cunoscute de copii – „se va propune o programă pentru un curs opţional în care să se predea despre moştenirile Unesco din Europa. Opţionalul va fi propus spre aprobare în Consiliile de Administraţie din fiecare şcoală participantă în proiect” a mai spus Constantin Rus.
Raluca Diugan, Mihaela Pop, Alexandru Paţiu şi Ionuţ Ţolca - extraordinari şi foarte bine documentaţi
Întâlnirea din Istanbul a presupus şi o serie de discuţii pedagogice, o racordare a tuturor metodelor de lucru din ţările participante şi ore întregi de convorbiri între profesorii din cele 7 ţări implicate în proiect despre compatibilizarea sistemelor educaţionale din fiecare ţară. Probabil cea mai spectaculoasă dimensiune a întâlnirii a reprezentat-o vizitarea celor mai importante monumente din Istanbul: bistriţenii s-au bucurat să descopere pe viu moscheea Agia Sofia, Palatul Topkapi, Biserica Cisterna, fondată de Iustinian I, Hipodromul, Moscheea Albastră, Strâmtoarea Bosfor, Palatul Dolmabahce, palatul sultanilor, în care a murit şi Mustafa Ataturk, fondatorul și primul președinte al Turciei... „Am avut posibilitatea să vedem o mare parte din cultura şi istoria Turciei, dar, de ce nu?, şi un strop din istoria noastră... Elevii noştri au fost extraordinari, s-au comportat impecabil, foarte bine documentaţi în legătură cu istoria, cultura, civilizaţia turcă... S-au bucurat enorm pentru că au reuşit să şi vadă ceea ce citiseră doar în cărţi. Sigur că mi-ar fi plăcut să putem aduce sabia lui Ştefan cel Mare acasă, dar abia am putut să fcem câteva poze... pentru a avea o imagine, o amintire din România noastră dragă...” a spus mai în glumă mai în serios, Constantin Rus.
Mulţumiri
Unul dintre obiectivele proiectului este şi cunoaşterea şi toleranţa faţă de diferitele culturi ale Europei: „Copiii din Turcia s-au purtat excepţional, familiile lor au fost foarte atente cu copiii noştri şi cu toţi ceilalţi, oferindu-le absolut toate condiţiile pentru a afla ce înseamnă Turcia şi Istanbulul... Şi neapărat vreau să transmit familiilor copiilor din România mulţumiri din suflet pentru că au fost de acord să-şi lase copiii să participe la acest proiect şi pentru că au găzduit, la rândul lor, copii din Turcia şi din toate celelalte ţări... Felicitări pentru întreaga echipă din România – profesori şi elevi – pentru acest proiect care reprezintă un beneficiu maxim pentru şcoala noastră, pe multe paliere, dincolo de faptul că proiectul contribuie mult la dezvoltarea comunicării într-o altă limbă şi îmbogăţeşte demersurile didactice din şcoala noastră...” a concluzionat Constantin Rus, directorul Colegiului „Liviu Rebreanu”.
Mai multe informaţii despre acest proiect puteţi afla accesând linkurile de mai jos:
VIDEO Dansuri, lampioane, costume tradiţionale şi artă culinară din toată Europa – în proiectul Erasmus + „UNESCO Heritage” încheiat la CNLR
Hărți intractive și un opțional extraordinar în urma unui proiect „UNESCO Heritage”, Erasmus+ câștigat de Colegiul „Liviu Rebreanu”
Foto: Constantin Rus - arhiva personală