Inedit eveniment zilele trecute, în Sîngeorz-Băi, la Muzeul de Artă Comparată de care se ocupă sculptorul Max Dumitraş. Aici a fost inaugurat un spectaculos cuptor de ceramică cu ardere pe combustibil lemnos, o combinație între cuptorul japonez Sasukenei smokeless kiln și un altul tradițional japonez Anagama. De ce „colți de elefant”?
S-a întâmplat zilele trecute, la Sîngeorz-Băi, acolo unde cuptorul „Colți de Elefant” a fost prezentat în cadrul unui workshop ceramic, în prezenţa unor artişti ceramişti care au participat la încă o ediţie a cunoscutelor întâlniri culturale „Formă şi dialog”.
Cuptorul de ceramică a fost prezentat de artistul ceramist Nicolae Moldovan, drept o combinație între cuptorul japonez Sasukenei smokeless kiln și un altul tradițional japonez Anagama. De ce colți de elefant? Deoarece cărămizile din bolta ultimei încăperi a cuptorului sunt așezate alternativ, una mai jos decât cealaltă, rândul următor fiind pus în același mod în așa fel încât ele crează un joc de sus-jos, bolta fiind astfel vibrată. Rolul acestora este acela de a colecta cenușa care se va scurge în mod aleatoriu pe piesele de ceramică, obținând astel o glazură de cenușă. Temperatura de ardere variază în funcție de efectele dorite (de la 1100°C până la 1250°C) – a mai precizat artistul ceramist Nicolae Moldovan.
Tot la Muzeul de Artă Comparată din Sîngeorz-Băi, sub egida Complexului Muzeal Bistrița-Năsăud, a avut loc şi prezentarea video Galeria Galateea Contemporary Art 2010 – 2015 / Repere stilistice în ceramica contemporană românească – prezentarea fiind susţinută de artista ceramistă Georgiana Cozma: „În urma proiectelor expoziționale, derulate pe parcursul a patru ani, în Galeria Galateea Contemporary Art, s-au putut observa câteva forme de manifestare artistică a ceramicii contemporane românești ce au determinat identificarea unor direcții stilistice necesare radiografierii domeniului. În urma acestor observații au fost punctate câteva repere ce au dus la organizarea unor direcții stilistice. În categorii de atitudine și în încercarea de a le numi, s-au căutat termeni care să cuprindă cât mai bine diversele tipologii apărute în arta ceramicii”.