Dacă vă rătăciţi prin centrul oraşului, în aceste zile, merită să daţi o raită şi prin galeria de artă Rapsodia, acolo unde aveţi şansa să revedeţi scene celebre din faimosul film „Casablanca” – într-o ipostază inedită. „A fost pentru mine o provocare şi un experiment – un joc şi chiar o invitaţie la reflecţie...”
„Să analizez şi să interpretez un film a fost pentru mine o provocare şi un experiment – un joc şi chiar o invitaţie la reflecţie. Fiecare secvenţă cinematografică mă caracterizează, din toate punctele de vedere, iar ce am expus în Galeria de artă Rapsodia reprezintă, în fond, imagini dispersate care compun împreună o perspectivă fenomenologică şi hermeneutică”, a explicat Laura Ogruțan-Prața absolventă a Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca – una dintre cele mai active prezenţe în mediul artistic, prin participări la expoziții în ţară şi în străinătate.
„Laura ne oferă o transformare în lucrări plastice a unor imagini din filme vechi extraordinare pentru mulţi dintre noi, dar mai ales pentru ea... Cred că fiecare dintre noi are o secvenţă sau o imagine preferată dintr-un film drag pe care o ţine undeva ascunsă în suflet şi pe care doreşte să şi-o amintească în anumite momente... Eu îmi amintesc, de pildă, o scenă din Royal Affair, un film suedez, în care actorul principal stă pe un scaun, în spate se află un perete albastru, foarte scorojit, iar privirea sa este atât de puternică şi frumoasă, încât e singura secvenţă care mi-a rămas în minte din tot filmul. Bănuiesc că ni se întâmplă fiecăruia: să rămânem cu una-două imagini dintr-un film şi să vrem să-l revedem, ulterior, de dragul acelor imagini care revin în mintea noastră... Laura Ogruțan-Prața asta face – selectează şi extrage din filme anumite imagini, le fixează pe pânză, prezentându-le publicului aşa cum le simte ea...”, a remarcat Diana Oancea Morar, în deschiderea expoziţiei semnate de Laura Ogruțan-Prața, mărturisind că multe din tablourile „decupate” din Casablanca par mai frumoase atunci când sunt pictate, în comparaţie cu originalul lor cinematografic.
Alexandru Uiuiu, a subliniat, la rândul său, că este vorba despre o abordare extrem de interesantă şi o perioadă din viaţa cinematografiei care a marcat profund, stilistic vorbind, estetica deceniilor dinainte de perioada hippie, cu ecouri extraordinare până în contemporaneitate. „Cinematografia este încă un teritoriu foarte generos, pe care Laura Ogruțan-Prața reuşeşte să-l exploateze impresionant şi să-l transforme într-un experiment reuşit, în care fiecare decupaj cinematic devine un adevărat tunel capabil să traverseze timpurile...”
Tematica abordată în noua expoziţie inaugurată la Rapsodia este inspirată cu precădere de filmele clasice pe care artista reuşeşte sa le reinterpreteze, să le de/codifice prin studierea unor imagini cheie cărora le oferă o profunzime aparte – una subiectivă.
Privitorul este transpus într-o realitate subiectivă şi obiectivă totodată deoarece amintirile sale, interpretarea în pictură a scenelor şi filmul propriu-zis folosit ca punct de pornire, se suprapun.
„Am fost absolut fascinată de arta cinematografică şi, îndeosebi, de felul în care aş putea modela în pictură prezenţa cinematică. Discursul unui film a fost mereu din perspectivă personală o încercare de recuperare a unui mod de gândire, întrucât îl receptăm drept un eveniment provocat pe care-l trăim numai noi si care aparţine conţinutului trăirii noastre...”, consideră Laura Ogruțan-Prața – ale cărei picturi pot fi admirate la Rapsodia.