Administrația Dezinteresului și Incompetenței, pe scurt A.D.I. Deșeuri, ne anunță că, de la 1 Octombrie, Supercom va ridica doar deșeurile colectate selectiv. Ca să ne intre bine în cap, având în vedere preavizul de doar trei zile, ne și amenință cu amenzi de până la 300 de lei. De parcă noi n-am vrut să colectăm selectiv.
Ne reîntoarcem deci la situația de acum trei ani, când a început operarea în cadrul proiectului „Sistem de management integrat al deșeurilor solide în județul Bistrița-Năsăud” și, în urma somației A.D.I. Deșeuri, în fine, „minunatul” sistem de colectare selectivă implementat prin proiectul de multe milioane de euro, va funcționa ca un ceas elvețian.
Nu mai rămâne decât să ne întrebăm: dacă a fost așa simplu, de ce n-a dat A.D.I. Deșeuri comanda asta acum un an? Ce a împiedicat operatorul de salubritate să transporte separat deșeurile selectate, de bine, de rău, de populație, în condițiile în care infrastructura e aceeași?
Acum un an, A.D.I. Deșeuri sărea în apărarea Supercom explicând populației că societatea angajată prin negociere directă nu poate fi constrânsă să opereze sistemul de colectare selectivă și i s-a îngăduit cu lejeritate să-și creeze un sistem de colectare paralel care blochează și acum în oraș accesul la containerele semi-îngropate.
Cum s-a preocupat până acum A.D.I. Deșeuri de atingerea țintei de 40.000 de tone deșeuri reciclate pe an? Ce a făcut A.D.I. Deșeuri când deșeurile selectate erau amestecate din nou în bataie de joc de către operatorul de salubritate?
În condițiile în care judeţul Bistriţa-Năsăud a fost primul din ţară care a implementat un sistem de management integrat al deșeurilor finanțat din fonduri europene, ce a împiedicat ADI Deșeuri să raporteze guvernului încă de anul trecut că noi colectăm selectiv, pentru a nu ni se impune și nouă, cetățenilor de bună credință din municipiul Bistrița, care colectăm selectiv de ani de zile, suprataxa impusă de guvern la sfarșitul anului trecut?
Mai departe, în acest context, de ce semnalizează acum A.D.I. Deșeuri Comisiei Europene că proiectul județului Bistrița-Năsăud este o iregularitate, având în vedere faptul că obiectivul colectării selective nu a fost atins niciodată, punându-ne în situația de a returna integral banii europeni primiți?
Având în vedere chestiunile de mai sus, nu putem decât să constatăm că gestiunea deșeurilor este Asociată cu Deficitul de Inteligență. Pentru a-și acoperi deprofesionalizarea și impostura A.D.I. Deșeuri, în loc să fi impus de la bun început Supercomului să folosească infrastructura proiectului în modul în care ea a fost concepută inițial și să continue campania de informare și conștientizare a cetățenilor, după un an de zile s-a trezit brusc, somează imperativ și transferă integral în cârca cetățenilor întreaga responsabilitate pentru propriul eșec.
Administrația care trebuia să impună operatorilor serviciului de salubritate, utilizarea infrastructurii plătite din bani europeni, colectarea selectivă și valorificarea deșeurilor și să-i sancționeze în caz că nu fac acest lucru, s-a întors cu fața la cetățeni și îi amenința cu amenzi.
În loc să asigure furnizarea unui serviciu în interesul cetațenilor A.D.I. Deșeuri dovedește că este preocupată doar de administrarea propriilor interese, salarii, mașini etc. În loc să răspundă în fața cetățenilor pentru care se presupune că ar trebui să lucreze, se animă din când în când în urma unor obscure comenzi politice.
A.D.I. Deșeuri demonstrează prin acest mod de a se manifesta, încă o dată, că a fost de la bun început o deficiență majoră de concepție a sistemului.
Cetațenii Bistriței, care plătesc 70% din serviciile de salubritate, au a 60-a parte din deciziile luate la nivel de A.D.I., adica 1,67%. Taxarea e de o sută de ori mai mare decât reprezentarea. Degeaba Consiliul Local Bistrița a votat de două ori împotriva tarifelor și de două ori împotriva caietului de sarcini pentru selectarea operatorului.
Degeaba Primaria a dat în judecată Consiliul Județean pentru impunerea taxei suplimentare pentru neselectarea gunoaielor.
Cetățenii Bistriței nu au drepturi, au doar obligația de a plăti oricât dispune A.D.I.-ul și în condițiile stabilite de această structură. Așa s-a ajuns ca bistrițenii să plătească acum o taxă de două ori mai mare decât cetațenii capitalei și azi-mâine n-o să le ajungă salariile să plătească amenzile.
Nici nu are rost să mai amintim că A.D.I. Deșeuri nu are nici un fel de competențe în privința sancționării cetațenilor, potrivit legii serviciilor de salubrizare. Recenta ieșire în public e probabil o încercare de a se prezenta cu unghiuțele tăiate și batistuța curată în fața ministrului mediului. Să mai bifăm ceva, să mai coafăm lucrurile, să le aducem din condei. Cu totul inutil!
Lucrurile nu au cum să funcționeze. Este momentul să punem capăt acestei șarade. Concepția sistemului a fost proastă de la bun început, soluția tehnică depășită, proiectul a fost nepregătit corespunzător și A.D.I.-ul este nefuncțional și acționează împotriva intereselor principalilor susținatori ai sistemului, cetățenii municipiului.
Nu suntem singuri în această situație, după Bistrița-Năsăud urmează dezastrele de la Bacău și Sibiu, care au implementat sisteme similare și unde, de asemenea, sistemele de colectare așa-zis ecologice finanțate din fonduri europene se prăbușesc și ele. Aceasta este realitatea zilei de 1 Octombrie 2017.
Iar cei responsabili, ar face bine să ia act de ea și să acționeze, aplicând măsurile corective necesare. Nu cetățenilor, ci sistemului! Primul pas fiind readucerea serviciului de salubrizare sub autoritatea municipalității.
Mircea Archiudean
Teodor Ioan Mârza
Partidul Ecologist Român, filiala Bistrița-Năsăud