Zilele trecute, la Piatra-Neamţ a fost vernisată expoziţia realizată de Nicolae Fleissig şi Maxim Dumitraş, eveniment care reuneşte creaţii din ultimii 30 de ani, reprezentând o impresionantă sinteză a creativității lor artistice. „Am ajuns la nivelul la care lucrările mele devin un soi de haiku-uri sculpturale” mărturisea Max Dumitraș despre expoz
“Nicolae Fleissig, stabilit de 30 de ani în Franța, lângă Paris, este unul dintre sculptorii care a participat la primul Simpozion de Sculptură contemporană de la Sângeorz-Băi, la ediția din 1978” preciza sculptorul Maxim Dupitraș într-o conferință de presă organizată cu prilejul inaugurării primei expoziții personale la Bistrița care poartă semnătura lui Nicolae Fleissig – în noiembrie 2014.
Provocatorul și memorabilul eveniment se anunţa încă de atunci drept unul itinerant – organizatorii subliniind că după ce au fost expuse la Bistriţa, creaţiile celor doi artişti vor ajunge la Piatra-Neamţ, locul de baştină al lui Nicolae Fleissig – apoi la Bucureşti şi la Paris.
„Am ajuns la nivelul la care lucrările mele devin un soi de haiku-uri sculpturale” mărturisea, la Bistriţa, Max Dumitraș despre acest eveniment.
Până în 7 septembrie, Muzeul de Artă Piatra-Neamţ din Piaţa Curtea Domnească Nr. 1 va găzdui lucrările celor doi sculptori care au fost prezentate, aşa cum s-a întâmplat şi la Bistriţa – de istoricul de artă Vasile Duda.
Expoziţia propusă de Nicolae Fleissig şi Maxim Dumitraş face parte dintr-un proiect care se va derula pe parcursul a trei ani. Asocierea celor doi artişti este benefică, din toate punctele de vedere, la propriu şi la figurat – pentru că, înainte de orice altceva, este de luat în considerare complementaritatea.
Ceea ce îi apropie şi, în acelaşi timp, îi deosebeşte pe Fleissig şi pe Dumitraş este relaţia plin-gol. Nicolae Fleissig este un desăvârşit sculptor al formelor compacte, în principiu închise, pentru care golul înseamnă degroşare de material. Concavităţile sau străpungerile, ne referim în special la porţi, sunt clar determinate de ansamblul portant, de unde se nasc ideile de stabilitate, forţă şi ordine morfologică. Maxim Dumitraş este, în contrapartidă, un maestru al expandărilor. Lucrarile sale, chiar cele monumentale, mai puţin instalaţioniste, invită spaţiul vital să participe în mod activ la ideile sale plastice. Formele închise alternează cu cele deschise, într-un joc ritmic, controlat în totalitate de artist.