Un sistem implementat de firma SIVECO - Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) a fost cumpărat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Deși are aproape doi ani de când este folosit, în ultima vreme problemele sunt din ce în ce mai acute, periodic pacienți și medici sunând la redacție pentru a se plânge de blocajele din sistem.
Un sistem implementat de firma SIVECO - Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) a fost cumpărat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Deși are aproape doi ani de când este folosit, în ultima vreme problemele sunt din ce în ce mai acute, periodic pacienți și medici sunând la redacție pentru a se plânge de blocajele din sistem.
Din 1 ianuarie 2013, toţi medicii de familie din România sunt obligaţi să elibereze doar reţete electronice care sunt completate într-un sistem informatic și apoi tipărite. Farmaciştii scanează codul de bare de pe reţeta primită de la pacienţi și așa sunt eliberate medicamentele. Reţeta electronică le dă încă mari bătăi de cap medicilor, farmaciştilor, dar și pacienților. Programul informatic a fost cumpărat cu peste 100 de milioane de euro de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Probleme noi, erori vechi
Dacă la început sistemul nu funcționa din cauza imprimantelor care nu erau de cea mai bună calitate, a faptului că unii medici nu aveau acces la internet sau nu aveau cunoștințele necesare, în timp aceste probleme s-au rezolvat și au apărut probleme noi, mai grave. Astfel, astăzi, cele mai mari probleme le are softul în sine.
Înainte, cu vechile rețete pacienții nu stăteau mai mult de câteva minute la medic sau la farmacie pentru a-şi cumpăra medicamentele. Acum, cu noul sistem este obligatoriu ca reţetele electronice să fie validate și așa se pierd zeci de minute...
Pacienții sunt revoltați și ei că deși țin cont de programările făcute de medicii de familie, există probleme cu eliberarea rețetelor.
„Stau și două ore după ce ies de la consultație până când mi se eliberează rețeta. Au mai fost probleme anul trecut însă din vară au început iar... Au fost situații în care am venit și a doua zi după rețetă că s-a blocat nu știu ce program” - povestește un pacient care a încercat chiar să se plângă Casei Județene de Asigurări de Sănătate însă de acolo a aflat că nu există probleme cu softul pe care CAS a dat peste 100 de milioane de euro.
„Cred că ei lucrează cu un alt program. Toată lumea se plânge de astfel de probleme, numai la CAS merge bine...” - comentează bărbatul.
Nu numai pacienții se plâng de problemele pe care le crează eliberarea de rețete electronice. Și medicii de familie sunt nemulțumiți de cum funcționează uneori programul.
„Există zile în care merge foarte bine, dar și zile în care nu poți scoate o rețeță ore în șir. Pacienții sunt revoltați că trebuie să aștepte atât de mult. Sunt unii care vin pe jos câțiva kilometri pentru o rețetă și nu o putem elibera. Se blochează programul și apoi ne spune că nu se poate conecta la serverul CAS. De la Casa de Asigurări ni s-a reproșat că nu e bună conexiunea la net deoarece suntem la țară. Am schimbat furnizorul. Internetul merge perfect, dar problemele au rămas” – ne-a declarat un medic de familie de pe Valea Bârgăului.
Nici medicii din Bistrița nu sunt lipsiți de astfel de probleme și ei plângându-se destul de des de blocajele SIUI-ului. „Am crezut că sunt calculatoarele de vină. Am cumpărat altele, noi, dar programul tot dă erori. Uneori nu ne putem conecta în sistem câteva minute, alteori durează ore. Pacienții au început să înțeleagă. Greu e pentru cei cu boli acute care au nevoie urgentă de rețete”- a povestit pentru Bistrițeanul.ro un medic de familie din Bistrița.
Și farmaciștii întâmpină probleme cu programul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate îndeosebi la început de lună, când numărul de rețete eliberate este mare, iar sistemul este supraîncărcat şi nu mai face faţă.
Premii pentru soft-uri care dau erori
Anul acesta firma a participat la European IT & Software Excellence Awards 2014 cu Sistemul informatizat pentru reţeta electronică, implementat la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) și surpriză! Deși dă erori și se blochează, programul a fost declarat finalist la două categorii: Enterprise Solution of the Year şi Public Sector and Utilities Solution of the Year.
Surprinzător sau nu, și sistemul IT implementat la Agenţia de Plăţi, Dezvoltare Rurală şi Pescuit în 2013 a fost declarat anul trecut câștigător al acestei competiții însă softul funcționează la fel de probelmatic. Angajații APIA Bistrița-Năsăud sunt nevoiți să lucreaze când funcționează programul, adică după ora 18.00 și în week-end. Din ce motiv? Află AICI
Nu numai APIA a cumpărat de la SIVECO programul Sistemul Integrat de Administrare și Control (IACS), ci și APDRP are un sistem informatic de procesare a cererilor pentru dezvoltare rurală (SPCDR) dezvoltat pentru această instituție de firma de soft.
În Palmaresul SIVECO se înscrie și proiectul “Sprijinirea sistemului educaţional special prin portal educaţional dedicat”, implementat de SIVECO Romania pentru Ministerul Educaţiei Naţionale în 2012, proiectul de informatizare a sistemului vamal din România: ANAF - Direcția Generală a Vămilor, dar și implementarea sistemului SIVABON la Biroul de Credit din România.
Acuze de evaziune fiscală și arestări la SIVECO
Dacă la începutul anului compania SIVECO, cea care a creat acest soft și l-a vândut CAS-ului, era extrem de bine cotată și nominalizată la mai multe premii internaționale, toamna acestui an a adus la ușa firmei polițiștii și procurorii. Conducerea firmei a fost arestată pe 9 septembrie într-un dosar de evaziune fiscală în domeniul comercializării de programe informatice, la prima strigare prejudiciul fiind de 4 milioane de euro.
Președintele Siveco România - Irina Socol și Aurora Ecaterina Cruști, președintele comercial adjunct, au fost arestate fiind acuzate că „ar fi creat un circuit infracțional format din peste 50 de societăți comerciale prin care ar fi fost evidențiate tranzacții fictive derulate în perioada 2009-2013, în valoare de aproximativ 10 milioane de euro", anunță Poliția Română.
Anchetatorii susțin că în contabilitatea firmei de soft ar fi fost înregistrate achiziții fictive de servicii reprezentând crearea unor programe informatice care în realitate nu au fost prestate, bugetul de stat fiind astfel prejudiciat. Într-un comunicat remis Mediafax imediat după arestare, Siveco își susține nevinovăția și anunța că va demonstra ca nici Irina Socol, nici Aurora Crusti sau alți reprezentanți ai companiei nu au comis vreo ilegalitate.
Totuși, pe 3 octombrie Tribunalul București a prelungit mandatele de arestare ale celor două.
Precizări ale companiei SIVECO pe această temă:
- Programul care gestionează eliberarea rețetelor electronice se numește SIPE (Sistemul Informatic de Prescripție Electronică) și nu SIUI cum în mod eronat se menționează în articol. SIUI este destinat gestionării întregului Fond Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate.
- Atât SIUI cât și SIPE sunt proiecte ale CNAS în care prim contractor este compania HP; rolul SIVECO în aceste proiecte este de subcontractor al HP;
- SIPE funcționează neîntrerupt, în toată țara, de la punerea în funcțiune în iulie 2012; zilnic sunt prescrise si eliberate la nivel național cca 150.000 rețete electronice. Procesarea pe serverul CNAS a fiecăreia din aceste operațiuni durează, în medie, sub 3 secunde. În particular, în județul Bistrița-Năsăud, în întreaga lună septembrie, media tuturor prescrierilor și eliberărilor de rețete a fost de 2,49 secunde/operațiune.
- Aplicația funcționează centralizat, ceea ce înseamnă că gradul ei de disponibilitate este același în toată țara. Semnalările referitoare la funcționarea din Bistrița pot fi generate de situații locale (rețeaua de comunicații, aplicațiile terminale folosite în județ, provenind de la furnizori diferiți);
- Sistemul SIPE dispune de un serviciu de Help Desk, care poate fi solicitat în cazul apariției oricăror disfuncționalități, precum cele menționate în cuprinsul articolului dvs. Eventualele incidente sau sesizări trebuie transmise pe canalele stabilite de CNAS.