Săptămâna trecută, dirijorul japonez Yusei Koide a fost oaspetele Societăţii de Concerte din Bistriţa. O problemă spinoasă cu care se confruntă şi Japonia este cea a tinerilor care nu mai ascultă muzica clasică. “Copiii ar trebui invitaţi nu doar la concerte ci şi la repetiţii cât mai des cu putinţă, de când sunt mici” crede Yusei Koide.
Sosit pentru prima oară la Bistriţa acum 12 ani, dirijorul japonez a declarat, în exclusivitate pentru Bistriţeanul.ro că este de fiecare dată impresionat de căldura publicului bistriţean şi că, de câteva luni, s-a apucat să înveţe limba română.
Yusei Koide locuieşte în Tokyo şi ceea ce l-a impresionat în mod deosebit la Bistriţa a fost felul în care oamenii comunică: “Fiind vorba despre un oraş atât de mare, în Tokyo oamenii nu prea mai au timp să comunice. Bistriţa e un oraş atât de liniştit şi confortabil!”
De fiecare dată când a ieşit la plimbare cu Gavril şi Mihaela Ţărmure, muzicianul a fost uluit de câte telefoane primesc aceştia în legătură cu munca lor şi cât de prietenos pot răspunde. Nu că ar fi japonezii mai reci din fire, ci doar mai puţin comunicativi sau mai timizi, a povestit Yusei Koide pentru Bistriţeanul.ro.
A dirijat orchestrele simfonice ale Filarmonicilor din Târgu-Mureş, Cluj-Napoca, Craiova sau Bucureşti iar la Bistriţa a concertat prima oară în 2000. De atunci încoace, Yusei Koide a dirijat peste 10 concerte, doar în oraşul nostru, devenind de acum prieten al Bistriţei. “Bistriţa are un mare avantaj cu programele muzicale propuse de Societatea de Concerte. Este de fiecare dată un eveniment special să dirijez la Bistriţa, pentru că nu ne permitem să facem decât o singură zi de repetiţii, în afară de repetiţia generală din ziua concertului. Numai faimoasa orchestră a Filarmonicii din Londra îşi mai permite să facă o singură repetiţie înainte de concert. Majoritatea celorlalte orchestre au nevoie cam de trei zile de repetiţii. Acest lucru este posibil datorită calităţii excelente a instrumentiştilor precum şi a respectului pe care aceştia îl poartă organizatorului... De aceea, fiecare concert de la Bistriţa este o provocare specială pentru mine ca dirijor...” a povestit Yusei Koide.
Publicul din Bistriţa este foarte diferit de cel japonez, a observat Yusei Koide: “În Japonia, lumea se îngrămădeşte doar la concertele numelor foarte sonore ale scenei muzicale. În Bistriţa, e impresionant că oamenii vin mereu iar sala e plină la fiecare concert. Publicul pare foarte cald şi entuziast. M-au impresionat de fiecare dată felicitările pe care le-am primit după concerte...” spune Yusei Koide, adăugând că şi publicul din Italia sau Olanda se manifestă la fel.
Din experienţa lui dirijorală, se pare că doar publicul american face excepţie, pentru că iubeşte cu precădere sunetele puternice şi concertele care se termină în forţă. “Americanii acceptă mai greu latura sentimentală sau delicată a unui concert – dar aceasta e doar experienţa şi opinia mea, s-ar putea să mă înşel.” La Bistriţa, mai spune Yusei Koide, se simte fiecare emoţie interioară a publicului.
“Un dirijor simte fluidul de emoţie venind dinspre sală. Senzaţiile şi emoţiile inserate de compozitori într-o bucată muzicală se transmit inevitabil şi publicului, pe durata unui concert...”
Yusei Koide a dirijat concertul de duminică, desfăşurat la Sinagogă şi dedicat memoriei celor opt muzicieni dispăruţi dintre noi anul trecut. Pe trei dintre muzicienii trecuţi la cele veşnice (Alexandru Laszlo, Adrian Kis şi Adrian Filipescu) îi cunoştea personal, în urma unor colaborări la câteva concerte: “Când am auzit vestea cea rea despre dispariţia valoroşilor muzicieni, mi-am dorit să vin în România, pentru a le aduce un omagiu, însă tocmai atunci a avut loc şi marele cutremur din Japonia, din 11 martie, lucrurile s-au precipitat şi n-am mai reuşit să ajung...” povesteşte Yusei Koide.