Românii stabiliți în Germania și prietenii lor, nemți get-beget, au dat, pentru două zile, hainele ”domnești” pe cămeșile sau iile înflorate cusute în Bistrița-Năsăud. Diaspora română din zona Nurnberg a conștientizat cu mândrie că portul popular al străbunilor săi este cea mai bună carte de vizită a noastră oriunde în lume!
Proiectul ”Diaspora poartă ie! Din Bistrița-Năsăud”, inițiat de Asociația Image Concept și finanțat de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud cu suma de 1000 de lei, a venit în contextul unei invitații primite din partea unor membri importanți ai diasporei românești din Germania (Alina Schreglemann, Doina Dolbea și Cristina Simion), care activează în Asociația Romanima, de a participa cu creații ale artistului popular Virginia Linul la o serie de activități menite să promoveze ia românească și artizanatul în țara în care s-au stabilit. Astfel, în perioada 27-29 iunie 2014, Asociația Image Concept, cu spirjinul Asociației de promovare a turismului ” Turist în Bistrița-Năsăud” (care, prin intermediul unor sponsorizări private, a asigurat finanțarea necesară implementării proiectului), a participat la un eveniment organizat de către Galeria de artă Tiny Griffon Gallery din Nurnberg, împreună cu Asociația Romanima, dedicat iei românești, precum și la sărbătoarea comunității românești din zona Nurnberg.
În 27 iunie, la Tiny Griffon Galery, a avut loc un eveniment exclusivist la care au participat oficiali ai administrației germane, precum și ai reprezentanțelor diplomatice românești din Germania (Anton Niculescu, consulul general al României la Munchen), s-a organizat o seară românească, cu tematica ia. Acolo, au putut fi admirate lucrări de artă ale unor pictori români, care au traspus pe pânză frumusețea costumului popular românesc, iar doi importanți scriitori și traducători, Emil Cira și Andreea Wisniewski, au explicat importanța portului traditional în păstrarea identității noastre naționale. Pentru ca evenimentul să fie unul complet, în galerie au fost expuse costume populare din colecția personală Virginia Linul, prin intermediul cărora s-a făcut o incursiune în ”viața” portului specific județului nostru. Dat fiind faptul că organizatorii evenimentului au impus ca dress-code un element din costumul popular românesc, galeria de artă din centrul Nurnbergului s-a umplut de culoarea și veselia cămeșilor și iilor din Bistrița-Năsăud, dar și din alte zone ale României.
Un alt punct important al proiectului a fost dat de participarea asociațiilor Image Concept și Turist în Bistrița-Năsăud la cea de-a zecea ediție a Festivalului românilor din Germania, organizat în 29 iunie, la Nurnberg, de Asociația Romanima. Mii de români stabiliți în Germania și-au bucurat ochii și sufletele cu frumusețea costumelor populare, podoabelor tradiționale create de Virginia Linul, dar au avut ocazia să afle lucruri interesante despre Bistrița-Năsăud din materialele distribuite la standul de promovare a județului pus la dispoziție de către organizatori.
Proiectul ”Diaspora poartă ie. Din Bistrița-Năsăud!” a fost inițiat în vederea valorificării culturii populare românești ca vector de imagine pentru țara noastră, dat fiind faptul că în ultimii ani, la nivel internațional există un curent în modă de a se folosi elemente ale costumului popular românesc și se înregistrează o cerere tot mai mare către creatorii de artă populară de a-și aduce contribuția la realizarea unor obiecte de îmbrăcăminte cu motive tradiționale. Un exemplu în acest sens este participarea artistului popular Virginia Linul la realizarea colecției 100%.ro a designerului francez Phillipe Guillet, care a dus elementele costumului popular din județul Bistrița-Năsăud pe marile podiumuri ale modei internaționale.
Date fiind acestea, inițiatorii proiectului au considerat că este un context important pentru cultura populară românească de a se face remarcată, iar cel mai potrivit mod de a prezenta lumii frumusețea costumului tradițional este participarea la evenimente organizate în străinătate dedicate evidențierii și promovării creațiilor populare din țara noastră și de a folosi acest segment al artei tradiționale pentru a promova județul la nivel internațional, de a folosi acest important capital de imagine în folosul general.