La doar 30 de ani, un bistrițean a transformat pasiunea pentru graffiti într-un job în adevăratul sens al cuvântului. La talentul bistrițeanului, care a început în spatele blocului în Bistrița, au apelat companii și chiar... instituții.
Își spune „Irlo Doidoi”, iar la cei 30 de ani ai săi reușește să trăiască dintr-o activitate catalogată drept „artă urbană” nonprofit. Alexandrescu Laurențiu, pe numele său real, a reușit după ani de muncă și eforturi să devină unul dintre cei mai bine cotați artiști murali din România.
Alexandrescu Laurențiu a început pe când avea 13-14 ani, în spatele unui bloc gri din Bistrița. Provenind dintr-o familie de artiști, drumul spre frumos și creativitate a venit oarecum natural.
„Am început când aveam 13-14 ani. Am simțit intuitiv încă de atunci că „this is the future”. Mult timp după mi-am dat seama că e o chestie de nișă, în care nu ceri voie sau aprobare, ci doar mergi și faci treabă. Acum nici nu mă mai consider graffiti artist, ci mai degrabă muralist”, precizează Irlo.
Pentru a-i conserva talentul, părinții l-au trimis la Liceul de Arte Plastice „Corneliu Baba” din Bistrița. Mai apoi, acesta a început și Facultatea de Arhitectură, după ce a fost admis primul pe listă la Cluj și al șaselea la Timișoara.
Considerând că-i răpește mult prea mult timp, Laurențiu renunță la facultate, iar prin 2015-2016 își ia soarta în mâini și se mută în București, decis fiind să ducă „graffiti-ul” la nivel de job.
Personajele ficționale, înspirate din povești sau chiar din istorie, construite cu măiestrie de Irlo au ajuns pe ziduri din București, Timișoara, Cluj-Napoca, Arad, Deva, Sibiu, Brașov, Ploiești, Constanța și evident Bistrița. Acesta este „responsabil” și de lucrarea care se întinde pe zeci de metri de pe peretele lateral al Galeriei de Artă de Sugălete.
Lucrările semnate de Irlo au ajuns la New York și Berlin
Lucrările sale au ajuns chiar în unități de învățământ și chiar au servit drept decor la o emisiune produsă și difuzată de TVR. Cum se desfășoară colaborarea cu un artist boem și chiar „aiurit”? Ei bine, ne răspunde chiar Irlo:
„Nu e o schemă fixă. Discut cu cei interesați, ei vin cu idei, eu vin cu idei și până la urmă tot ne înțelegem și ajungem la un punct comun”. Acesta recunoaște că de cele mai multe ori primește mână liberă din partea celor care apelează la serviciile sale.
Irlo s-a numărat printre primii artiști murali din România care a avut ocazia să expună la New York. S-a întâmplat cu Institutul Cultural Român din New York în anul 2008, eveniment care a scandalizat presa din România, după ce una dintre lucrări înfățișa un ponei roz cu o svastică. Aceasta a fost și prima expoziție de graffiti găzduită de o instituție europeană în SUA.
Bistrițeanul a continuat colaborarea cu Institutul Cultural Român, de data aceasta cu cel de la Berlin. Așa se face că, în 2014, Laurențiu, alături de alți cinci artiști români au „expus” la sediul ICR Berlin, unde au desenat pe pereți, pe scaune, pe căni și pe dulapuri. Tema expoziției au fost benzile desenate.
Deși veniturile sale ar crește substanțial dacă și-ar desfășura activitatea într-o țară în care arta urbana a prins teren de decenii și este bine plătită, Irlo nu este tentat să părăsească România și Bucureștiul, orașul care l-a adoptat de mai bine de 10 ani.
Foto: Arhivă Personală Irlo