Consilierii municipali, convocați de urgență astăzi, după ce ieri ADI – Deșeuri a cerut urgent un aviz pentru documentele viitoarei licitații și le-a băgat sub nas 1000 de pagini ale viitorului caiet de sarcini și contract, au respins proiectul, astfel că viceprimarul Cristian Nicolae va vota împotrivă!
Luni de zile le-a luat celor de la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru gestionarea integrată a deşeurilor municipale în judeţul Bistriţa-Năsăud să finalizeze documentația și au avut pretenția ca aleșii de la municipiu să o avizeze în doar câteva ore de la primirea celor 1000 de pagini cât au dosarele pentru viitoarea licitație prin care se va stabili noul operator de salubritate. Surpriză! Consilierii municipali nu și-au dat acordul, preferând să nu voteze în necunoștință de cauză proiectul, așa că acesta nu a obținut cele 14 voturi de care avea nevoie pentru a trece. În aceste condiții, la ședința ADI din zilele următoare consilierii l-au mandatat pe viceprimarul Cristian Nicolae să voteze împotrivă.
Consilierii au ținut cont de punctul de vedere al angajaților municipalității care nu au avut nici ei timp suficient să analizeze documentația extrem de stufoasă, însă au descoperit rapid unele probleme de legalitate și au avizat negativ proiectul de hotărâre.
„Documentaţia de atribuire în forma actualizată este foarte amplă cu un conţinut voluminos şi complex, cu multe anexe, care ar trebui să facă obiectul analizei temeinice din partea serviciilor de specialitate din cadrul Primăriei Bistriţa, pentru a se putea formula un punct de vedere pertinent. Totuși, dintr-o analiză sumară a documentaţiei, se pot desprinde câteva constatări:
1. Fişa de date conţine mai multe elemente neconcordante cu legislaţia în vigoare, care ar putea atrage respingerea întregii documentaţii de către ANAP, ceea ce ar genera întârzieri semnificative în derularea procedurii. Exemple:
- În Fişa de date a achiziţiei - secţiunea II, pct. 2 – se prevede o durată a contractului de 5 ani, deşi în cadrul discuţiilor în cadrul ADI s-a formulat propunerea ca durata să fie stabilită la 4 ani. Această durată se regăseşte prevăzută şi în modelul de contract.
- Tarifele maxime avute în vedere pentru mediul urban sunt: 128,21 lei/persoană/an, fără TVA, iar pentru agenţii economici/instituţii publice : 558,60 lei/tonă fără TVA. Aceste tarife maxime ar trebui să facă obiectul analizei Consiliului Local, pe baza unor fundamentări tehnico-economice.
- Tariful pentru gospodăriile cu mai mult de 2,8 membri, pentru zona urbană, nu poate depăşi valoarea de 359 lei/gospodărie/an, fără TVA, indiferent de numărul de membri din gospodărie
2. Prevederile referitoare la garanţia de participare nu sunt în concordanţă cu prevederile legale”, se arată în motivarea angajaților municipalității.
Cei de la ADI Deșeuri au început încă din luna septembrie să pregătescă documentația pentru desemnarea noului operator de salubritate după ce Vitalia a renunțat la contract și le-a cerut aleșilor din întreg județul să își dea acordul pe repede înainte asupra acesteia, dându-le doar câteva ore la dispoziție pentru a convoca ședințele în care să aprobe documentația.
În adresa trimisă municipalității, ADI a cerut avizul de urgență „întrucât se impune lansarea cu celeritate a delegării în conformitate cu legislaţia aplicabilă. În această adresă se face trimitere la o adresă din partea Autorităţii de Management POS Mediu din cadrul Ministerului Fondurilor Europene – cu nr- 89107/208.11.2016, prin care se solicită urgentarea lansării noii proceduri pentru delegarea gestiunii serviciului public privind activitatea de precolectare, colectare şi transport al deşeurilor municipale în judeţul Bistriţa-Năsăud, în vederea evitării declarării proiectului "Sistem de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Bistriţa-Năsăud" ca nefuncţional sau neeligibil” se arată în raportul proiectului de hotărâre.
Mâine sunt convocați în aceslași mod și consilierii județeni pentru a-l delagat pe președintele CJ să voteze pentru sau împotriva acestei documetații.