“Cu Aurel Onişor m-am întâlnit în izolatorul orfelinatului, unde ne-am tratat de purici şi scabie. În timpul liber scotoceam în gunoaie după cioburi de sticlă colorată” scrie Nicolae Avram în prefaţa volumului de versuri ale lui Aurel Onişor. “Nicolae Avram va trebui să-şi schimbe registrul liric. Nu mai poate continua aşa” crede Ioan Pintea.
Casa de editură Max Blecher – “o editură bistriţeană cu centrul la Bucureşti sau pretutindeni”, după cum a prezentat-o Dan Coman, referindu-se la rolul esenţial pe care îl deţine aici graficiana Ana Toma – a făcut bistriţenilor ieri seară un cadou special. A fost vorba lansarea a două volume de versuri semnate de Nicolae Avram (All Death Jazz) şi Aurel Onişor (semnul la care te vei opri să bei apă).
Activitatea editurii Max Blecher a început, practic în 2010, odată cu publicarea unui volum de versuri “Federeii”, aparţinând poetului din Beclean Nicolae Avram – autorul care s-a şi ocupat de îngrijirea unui volum postum de versuri semnate de Aurel Onişor, un tânăr poet care a crescut şi el în orfelinatul de la Beclean şi care, măcinat de o boală necruţătoare, a decis să-şi pună capăt zilelor pe când avea doar 27 de ani...
Din volumul lui Onişor au citit versuri poetul şi editorul Claudiu Komartin (care descria volumul tânărului sinucis drept “o carte ca o rană deschisă din care picură mereu câte o lacrimă severă”) şi managerul Bibliotecii Judeţene, Ioan Pintea, care a conturat un portret emoţionant al tânărului sinucis.
Există o singură fotografie cu Aurel Onişor care îl înfăţişează drept “un om întors spre sine, care îşi punea foarte acut problemele existenţiale, care şi-a scris propria viaţă, mâhnirea, durerea şi disperările într-un singur poem neîntrerupt, practic, în care respiră ceva din terifiantul literaturii ruse de care era îndrăgostit” a povestit aseară Ioan Pintea.
Tot ieri seară, în Plan B Cafe a fost lansat şi volumul “All death jazz” – volum cuprinzând versuri cu care autorul şi-a dorit să împingă limitele poeziei şi ale lucrurilor mai departe decât în volumul “Federeii”.
Nicolae Avram va trebui să-şi schimbe registrul liric, nu mai poate continua tot aşa, în zona aceasta a muncit deja prea mult, Nicolae Avram trebuie să regăsească altfel poezia - a remarcat Ioan Pintea referindu-se la violenţa şi bruscheţea limbajului din versurile care descriu realitatea odioasă, abuzurile şi atmosfera cumplită existente în orfelinatele dinainte de ’89 cam peste tot în ţară, nu doar la Beclean.
Nicolae Avram şi-a spălat însă acest “păcat” prin readucerea în lumină a lui Aurel Onişor – a conchis Ioan Pintea.