Premieră naţională la Bistriţa. Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională şi Asociaţia Autism Europa Bistriţa au semnat azi două protocoale de colaborare care vizează integrarea copiilor cu autism în învăţământul de masă preşcolar şi şcolar.
Protocoalele reprezintă o consecinţă naturală a demersurilor de integrare de succes derulate în ultimii ani în judeţul Bistriţa-Năsăud, unde sunt integraţi în unităţile de învăţământ 25 de copii cu tulburări din spectrul autist.
Obiectivele de bază ale colaborării sunt: sprijinirea constantă şi directă a copiilor în procesul de integrare în unităţile de învăţământ de masă preşcolar şi şcolar din judeţul Bistriţa-Năsăud; consilierea cadrelor didactice şi punerea la dispoziţie de personal coordonat de AAE în vederea procesului integrării, sprijinirea reciprocă în situaţii concrete în care sunt implicate atât cadrele didactice cât şi beneficiarii AAE; promovarea principiului egalităţii de şanse şi excluderea discriminării, într-un cadru transparent de colaborare; sprijinirea formării, perfecţionării, specializării angajaţilor direct implicaţi în procesul de integrare a acestor copii.
Evaluarea psihologică şi recomandarea de integrare în învăţământ de masă este făcută de specialiştii CJRAE Bistriţa şi AAE. Specialiştii AAE pun la dispoziţia cadrelor didactice programele de intervenţie concepute pentru copilul asistat în programul de şcolarizare în clasele primare.
“După ştiinţa mea, în nici un alt judeţ nu există o atât de bună colaborare între ONG-urile de profil şi inspectoratele şcolare, în mare parte deoarece în România există un vid legislativ care duce la încălcarea constantă a drepturilor copiilor cu TSA. Considerăm acest protocol o mare victorie în lupta antidiscriminare. Aşa cum am demonstrat şi practic, sunt mulţi copii cu tulburări din spectrul autist perfect capabili să se integreze, cu sau fără însoţitori, iar şcolarizarea în învăţământul de masă face parte integrantă din terapia de recuperare a acestor copii. De asemenea, mă bucur foarte mult că Bistriţa-Năsăud este un judeţ în care instituţiile statului manifestă toleranţă şi înţelegere faţă de copiii speciali, copii care au aceleaşi drepturi, dacă nu chiar mai multe decât colegii lor. Integrarea unui copil diferit prezintă un oarecare grad de dificultate pentru cadrele didactice, însă satisfacţiile sunt pe măsură. De aceea, împreună cu ISJ şi CJRAE, vom lupta pentru recompensarea dascălilor care fac acest efort prin organizarea anuală a unui eveniment în cadrul căruia le vor fi recunoscute meritele”.