Pentru că din noul Master Plan pentru transporturi județul nostru este exclus, liderii Asociației Bistrița Civică au chemat la discuții conducerea județului și parlamentarii pentru a lua măsuri urgente. „Proiectul Dracula Park și domeniul schiabil Colibița vor rămâne fără turiști dacă nu vom avea autostradă” a susținut Florin Chereji.
Noul Master Plan pentru Transporturi prezentat luna trecută de Guvern exclude modernizarea drumurilor din Bistrița-Năsăud. Deși în legea adoptată în urmă cu 9 ani, Bistrița era prinsă cu o autostradă care să facă legătura cu Moldova, în noua viziune a Guvernului acest drum nu mai există. Au apărut altele în schimb. Îngrijorați de faptul că Bistrița a fost exclusă din rețeaua de autostrăzi, ceea ce va duce în timp la probleme majore – traficul rutier dinspre Moldova care se face acum prin Pasul Tihuța va fi redirecționat pe altă rută iar turiștii vor căuta căi de acces mai rapide și moderne, liderii de la Asociația Bistrița Civică au chemat la discuții conducerea județului și parlamentarii pentru a susține modificarea acestui master plan.
La dezbaterea publică organizată aseară la Hotel Bistrița de Asociația Bistrița Civică și-au făcut apariția doar trei dintre parlamentarii județului – Ioan Oltean, Cristian Florian și Dorin Dobra. Florin Chereji s-a arătat dezamăgit de faptul că prefectul Ioan Țintean, președintele CJ Radu Moldovan și primarul Bistriței, Ovidiu Crețu nu au venit să discute pe marginea acestui proiect extrem de important pentru județ. În ideea liderului de la Bistrița Civică, conducerea județului și parlamentarii ar fi trebui să se întâlnească aseară și să găsescă o soluție pentru a fi prins și județul nostru în proiectul de modernizare a rețelei de autostrăzi.
Asociația Bistrița Civică susține că județul Bistrița-Năsăud riscă o mare nedreptate, izolare și intrarea într-un nou con de umbră.
Conform Legii 363/2006, votată de toți parlametarii bistrițeni de la acea vreme printre care se număra și Viorel Pupeză și Radu Moldovan, prin județul nostru este prevăzută construcția unui tronson de autostradă ca parte a autostrăzii Satu Mare-Dej-Bistrița-Vatra Dornei-Suceava.
“Traseul este consacrat ca legătură rutieră tradițională între Transilvania și Moldova/Bucovina. Bistrița ar fi conectată astfel la marile rețele rutiere ce străbat Europa (culoarele paneuropene nr. 5 și nr.9). Traseul acestui proiect este pe ruta drumului european E58 având toate condițiile de a fi finanțat cu fonduri europene nerambursabile. Anul trecut Ministerul Transporturilor a elaborat proiectul Masterplan Transporturi din care este exclusă autostrada Satu Mare-Dej-Bistrița-Suceava, rămânând doar un drum expres de la Satu Mare la Bistrița. Astfel, legătura noastră rutieră tradițională este abandonată.
Masterplanul prevede preluarea traficului rutier din Moldova spre Transilvania pe alte două autostrăzi (Iași-Tg.Mureș și Bacău-Brașov). Nici una dintre aceste artere rutiere nu se află pe un traseu de drum european. Cum s-a întâmplat cu autostrada Transilvania, care nu a primit nici un Euro de la Comisia Europeană tocmai pentru că nu reprezintă drum european, așa se va întâmpla și cu cele două autostrăzi din Masterplan.
Acum, în ceasul al doisprezecelea, am adresat invitație tuturor demnitarilor județului, pentru a ne așeza la masă și a găsi modalitățile ca autostrada Satu Mare-Dej-Bistrița-Suceava să rămână în Masterplanul Transporturi, chiar dacă se va construi în prima etapă doar un drum expres” susțin liderii Asociației Bistrița Civică.
În prezentarea făcută aseară de Florin Chereji, acesta susține că „acest document este în momentul de față în dezbatarea parlamentului și el poate fi schimbat! Încă cauza nu e pierdută pentru Bistrița! Părerea noastră este că dacă nu se realizează pe la noi un drum expres măcar, care să mergă spre Suceava. După noul master plan tot traficul din Moldova va fi dirijat pe nou autostradă – Brașov – Bacău, care a apărut acum în master plan și noi o să intrăm într-un con de umbră. Înseamnă amanetarea viitorului județului nostru pentru viitori 50 de ani. Transportatorii vor învăța o nou rută, o vor folosi pe asta și o să ne uite pe noi: turiștii, transportatorii, toată lumea! Noi dacă abandonăm acest tronson am făcut un imens deserviciu viitorului Bistriței. Bistrița se denumește Poarta Transilvaniei! Ei bine, dinspre Moldova Poarta Transilvaniei nu are legătură, este închisă! Nu va mai veni nimeni pe aici – pe o arteră consacrată de sute de ani pe unde se făceau legăturile comerciale!”
Bistrița Civică a adus parlametarilor prezenți la dezbaterea de aseară o listă cu argumente cu care să meargă în fața colegilor din Camera Deputaților și Senat: „aceasta este o arteră europeană consacrată, și face interconexiune între cele două rute pan europene, ceea ce înseamnă că este eligibilă pentru finanțare europeană nerambursabilă. În plus, face acces modern la zone turistice importante: avem aici câteva zone turistice care sunt Perla României: avem Bucovina, avem Maramureșul, și legătura între ele - Bistrița cu cele două proiecte mari pentru județ -Dracula park și domeniul schiabil Colibița. Inclusiv aceste proiecte de turism ar fi foarte bine susținute de această autostradă”.
"Dacă toți parlamentarii județului, eventual președintele consiliului județean și prefectul, sesizau aceeași problemă, pe aceeași voce aveam mult mai multă forță de convingere în cadrul Parlamentului. Dacă se aliază și parlamentarii de Suceava, cei din Botoșani, Maramureș și chiar Stau Mare care și eu sunt văduviți de un drum modern, forța în parlament ar fi fost mult mai mare. Am sperat că vor veni la discuții toți cei șapte parlamentari dar văd că nu au răspuns invitației și eu regret acest lucru. Păcat că nu reușim să facem consens pe probleme vitale în care nu ar trebui să fie disputa politica și nu ar trebui să fie polemică. Acum rugămintea pentru parlamentarii care au răspuns invitației este să susțineți în Parlament modificarea Master Planului pentru ca altfel, dacă nu acționam acuma, Bistrița va fi văduvită de acest proiect și nu ar fi bine... Dacă facem prostii în domeniul acesta de strategie, acestea lasă pecetea în istorie pe vecie...” le-a mai spus Florin Chereji parlamentarilor care au fost aseară al discuții.