Procesul de elaborare și adoptare a Hotărârii Consiliului Local al municipiului Bistrița privind aprobarea bugetului local pentru anul 2016 s-a desfășurat cu încălcarea prevederilor legale - avertizează Bistriţa Civică.
Atenționăm public directorii executivi din Primărie, implicați în elaborarea și susținerea HCL 9/2016 privind bugetul local pentru anul 2016: nu vă jucați cu focul!
Procesul de elaborare și adoptare a Hotărârii Consiliului Local al municipiului Bistrița privind aprobarea bugetului local pentru anul 2016 s-a desfășurat cu încălcarea prevederilor legale. Toate acestea sunt expuse în plângerea prealabilă care va fi în dezbaterea Consiliului Local din data de 31 martie 2016. În informarea pe care ați făcut-o Consiliului Local cu privire la plângerea prealabilă, recunoașteți, voalat, că nu au fost respectate termenele privind transparența decizională prevăzute de Legea 273/2006, art.39, dar că cei vinovați de această încălcare a prevederilor legale sunt pasibili de sancționare doar cu amendă între 3.000 și 5.000 lei.
Omiteți să dați explicații la punctul 5). al plângerii prealabile: „HCL 9/2016 este ilegală deoarece are la bază un fals flagrant în acte publice. În preambulul HCL se menționează procesul verbal de afișare a proiectului de buget nr.327/4.01.2016, cu toate că sumele defalcate din cotele de TVA au fost transmise de către AJFPBN printr-o adresă din data de 5.01.2016, iar sumele transferate de la bugetul județului au fost communicate abia în data de 8.01.2016.
Pentru a da „aparență de legalitate” funcționari din serviciile publice au apelat la fals în acte publice; este evident că nu aveau cum să afișeze proiectul bugetului în data de 4.01.2016, din moment ce nu cunoșteau veniturile transferate de la bugetul de stat (TVA), județului.”
Faptul că AJFPBN și Consiliul Județean au trimis cu întârziere sumele defalcate din bugetul de stat și cel județean nu vă exonerează de vina de fals în acte publice, iar omiterea unei explicații în cadrul „Informării” privind plângerea prealabilă este inducerea în eroare a organului deliberativ al municipiului.
Credem că vă îngreunați situația persistând în escamotarea adevărului și a prevederilor legale. Considerăm că cel mai corect din partea dvs. ar fi ca la ședința Consiliului Local din data de 31 martie 2016 să recunoașteți faptul că proiectul bugetului local pentru 2016 a fost făcut public doar în data de 27.01.2016 (cu o zi înaintea dezbaterii publice din 28.01 și cu 5 zile înaintea ședinței Consiliului Local de aprobarea bugetului care a avut loc în data de 2.02.2016).
Materialul despre care susțineți că ar fi fost afișat în 4.01 și care a fost postat pe site-ul primăriei în 21.01.2016 constituie numai un rezumat al bugetului, pe baza căruia cetățenii nu aveau ce analiză să facă și ce contestații să depună.
Având în vedere cele de mai sus, solicităm Consiliului Local al municipiului Bistrița să admită plângerea prealabilă, să anuleze HCL 9/2016 și să dispună executivului reluarea procedurilor privind adoptarea bugetului pentru anul 2016.
O hotărâre luată în baza unui fals în acte publice este nulă de drept. În a doua treime a lunii aprilie, bugetul local poate intra, din nou, în dezbaterea CL spre aprobare, îndeplinind toate cerințele legale privind transparența decizională. În cazul în care respingeți plângerea prealabilă, consecințele sunt deosebit de grave: toate cheltuielile efectuate din bugetul local până la adoptarea acestuia, conform legii, vor fi ilegale și veți avea răspunderea directă a acestui fapt. Vă atragem și dvs. atenția cu privire la responsabilitatea cu care trebuie să tratați plângerea prealabilă în discuție.
Vă aducem la cunoștință că există deja precedente privind anularea în instanțele judecătorești din România a unor acte emise de autorități locale, cu implicații financiare deosebit de mari. De exemplu, a fost anulată autorizația de construcție a rampei de deșeuri din județul Suceava, pentru că la baza autorizației a stat un act ilegal. Rampa de deșeuri este realizată în proporție de peste 90% (s-au cheltuit cca 7 mil. Euro numai pentru rampa din pasul Mestecăniș care nu au temei legal și trebuie recuperați de la vinovați).
Gândiți-vă bine când veți vota pentru sau împotriva adoptării plângerii prealabile, să nu regretați dacă va trebui să plătiți din banii dvs. pagubele create bugetului local. Odată și odată trebuie ca și administrația publică locală din Bistrița să priceapă că legile țării sunt obligatorii pentru toată lumea, pentru cetățenii contribuabili dar, în mod special, pentru autorități!
Adrian Florin Chereji,
Președinte Asociația BISTRIȚA CIVICĂ