Încă de anul trecut și-a pus problema ce ar putea să aducă nou pentru cursanții înscriși la cursul de măiestrie „Muzica la altitudine”. Grație Fundației Del Gesu din Elveția, la Bistrița au sosit două viori care valorează nu mai puțin de 600 de mii de euro: o vioară Testori din 1725 și o vioară Ferdinando Landolfi din 1750!
„Este un eveniment creat pentru a-i ajuta pe tinerii muzicieni să aibă acces la măiestria și informațiile pe care le dețin doi dintre maeștri acestor instrumente. S-au întâmplat lucruri extraordinare pe parcursul celor 9 zile la Poiana Stampei, s-a studiat mult și consistent și cu toții lăsăm în urmă acest master-class mult, mult mai bogați sufletește și spiritual...” a remarcat Cristina Istrate, coordonatorul master-class-ului „Muzica la altitudine”, încheiat astă-seară, cu un concert de gală la Sinagogă.
Ștefan Horvath – unul dintre profesorii cursului și concert-maestru al Filarmonicii din Basel (Elveția) a povestit că încă de anul trecut și-a pus problema ce ar putea aduce nou a doua ediție a Muzicii la Altitudine pentru cursanți.
„Ei bine, ni s-a părut interesant să le oferim șansa de a studia pe viori vechi de sute de ani. Este vorba de o vioară Testori din 1725 și o vioară Ferdinando Landolfi din 1750. Sunt cu totul alte sonorități, alte tehnici, alte culori când cânți pe o asemenea vioară. E ca și cum ai vedea și ai pipăi istoria” a explicat Ștefan Horvath adăugând că prețioasele instrumente au fost aduse la Bistrița grație sprijinului Fundației Del Gesu din Elveția care deține o colecție importantă de viori valoroase și s-a arătat deschisă să susțină acest proiect, oferind tinerior muzicieni șansa de a cânta pe aceste instrumente.
La rândul său, violoncelistul Răzvan Suma a povestit despre ultimele zile ale cursului de măiestrie, despre sentimentele contradictorii de bucurie că s-a ajuns la finalul cursului dar și de regret în fața despărțirii, despre tensiunea și nervii întinși la maximum, despre faptul că totul trebuie să se termine cu zâmbetul pe buze sau despre privilegiul de a urca pe scenă - un privilegiu de care nu se poate bucura chiar orice muzician.
Radu Dunca – primul dintre cursanți care și-a interpretat partitura pe vioara Landolfi – a strălucit pur și simplu, făcând o adevărată magie pe scena Sinagogii din Bistrița și fiind aplaudat și rechemat pe scenă cu multă căldură, de publicul prezent în sală.
Au urcat pe rând pe scenă Andra Bălan (din Bistirța), Alexandra Curca, Csabi Marksay și Peter Sipoș, Cornelius Zirbo, Ligia Dunca și Cornelius Zirbo, Andreea Petrila, Dan Bungărdean (mezinul cursului de măiestrie, tot din Bistrița), Mara Ciordaș și Rareș Munthiu, Csabi Marksay și Maria Strelbitska – aceasta din urmă având și ea onoarea de a cânta pe vioara Testori construită în 1725.
Din Bistrița, au participat la cursul de măiestrie Dănuț Bungărdean, Andra Bălan și Daria Vandici.
Finalul – extrem de emoționant – ca și la precedenta ediție a cursului – le-a aparținut tuturor cursanților care au urcat pe scenă alături de profesorii lor – Ștefan Horvath și Răzvan Suma – interpretând cu multă grație și pasiune celebrul Adagio al lui Albinoni.