Eşti martor la un eveniment care poate deveni o ştire? Sună-ne sau trimite un mesaj pe Whatsapp la 0728237215! | Ai filmat sau fotografiat o situaţie inedită care poate deveni o ştire? Trimite un e-mail pe adresa: redactia@bistriteanul.ro |

RECOMANDĂRI
Casa Cu Bere, Italtextil, IMP România și Central Motors fac angajări! Alte locuri de muncă disponibile:
FOTO/VIDEO - Și-a salvat camarazii de la moarte, în Afganistan, iar acum își pune din nou viața în pericol pentru a-și face bine fiul
EXCELENT: Diana Spătărescu, elevă în clasa a XI-a la Infoel, a câștigat Premiul Gopo – echivalentul Oscarurilor românești
FOTO - Organizația Off-Road Năsăud, la Casa Sf. Iosif din Odorheiu Secuiesc: «Am primit mai mult decât am dăruit»
FOTO/VIDEO - INEDIT! Vă e dor de roșiile din grădina bunicilor? Vă ajută un liceu din Bistrița
FOTO: Descoperă tendințele sezonului în noua colecție Sense SS 2018!
Două prietene impresionează creând evenimente de poveste. Au atâta imaginație că nu se repetă vreodată…
BISTRIȚA / VIDEO: Epilare facială definitivă prin electroliză la Salon La Belle Femme

  185 vizitatori online


REDACȚIA:
Tel: 0728-237 215
Fax: 0363-814306
Email: redactia@bistriteanul.ro
whatsapp icon0728-237 215
Redactor Șef - Raluca Nechiti
PUBLICITATE
publicitate@bistriteanul.ro
Mobil: 0754-777.536
JURIDIC
Redacția beneficiază de serviciile Cabinetului de avocatură ARIS CUPȘA, Bistrița, Baba Novac, nr 9, tel 0742-766078, fax 0263-210015



ARTE: KARINA WECHTER CIURUS - PIATRA, subiect al metamorfozelor

03/10/2011 10:37:28 Mircea I. BATRANU  
Dintru inceput voi pune un mare plus in dreptul "intamplarii" artistice oferita de KARINA WECHTER CIURUS, la Biblioteca judeteana Bistrita-Nasaud, acum, la finele lunii septembrie. Este altfel si altceva.

Cine o suspecteaza de tentativa factice, derizorie, de a cauta cu orice pret originalul, pentru a soca, a se face remarcata, se inseala.

Tema aleasa nu este nici intamplatoare si nici o chestiune de moda.

Nu-i la indemana oricui si, cu siguranta nu in maniera aceasta. Expozitia (de fotografie) reuneste, sub genericul: «de Piatra», cateva zeci de lucrari, intre ≈ 40-70 x 40-80 cm, fara paspartu, aplicate direct pe un suport dens, ingust, fin, aproape insesizabil ochiului si etalate cu daruire vizitatorului, intr-un dozaj nu atat sumativ, cum ne-am astepta, cat mai ales interiorizant interogativ, referitor la locul si rostul nostru in comuniunea milenara - nu odata tradata! - cu buna si rabdatoarea Geea/ la greci/, Terra Mater, Mater Tellus/ la romani - lat. «Mama Pamant»/ sau Gaia la noi, la romani.

Pictorul poate reveni oricand asupra fiecarei tuse, in timpul miraculosului act al creatiei. Artistul fotograf, NU. Aparatul sau inregistreaza sec, stiintific, secventa, adica numai ceea ce i se prezinta.

Fireste, unghiul, momentul, lumina, distanta raman definitorii pentru a putea vorbi de o opera de arta in raport cu o poza frumoasa, a unui bun profesionist, dar obisnuita si nimic mai mult. Artistul fotograf are doar doua posibilitati.

Prima: lasa natura sa se deconspire si o surprinde exact la timpul potrivit, sub toate aspectele (si ca mesaj artistic, dar si tehnic). In acest caz vorbim de Impresie - /Impresionism/ Este ceea ce ne-a oferit la superlativ tanarul creator - Robert Kovacs/.

A doua: artistul pregateste cadrul. Lucreaza cu minutiozitate la fiecare detaliu. Vorbim de o intreaga «scenografie», de recuzita, de amplitudine. O «mise en scène» in toata regula. Autorul devine regizor. Daca se mai vrea si surprinderea miscarii unui obiect in imagine, atunci avem de a face si cu un excelent cameraman. Toate acestea coroborate ne permit sa ne raportam la Expresie - /Expresionism/.

KARINA WECHTER CIURUS respecta si doreste sa aplice primatul expresiei asupra formei. Nu insa in dauna acesteia din urma. Din contra, varietatea compozitiilor, ineditul lor, prin impulsul animist, surprins in punctul miraculos al apogeului, genereaza metamorfoza lumii amorfe. Artista provoaca un dialog cu Geea, cu profunde implicatii ontologice in restabilirea coordonatelor existentiale, dupa ce miscarea, transformarea va avea loc. Expresia ei, desi abstracta, retraieste, prin gingasie si tandrete/ vezi foto cu pantofii si scaunul/, lirismul unei elegii sau dramatismul verbului unei epopei.

De ce «de Piatra» ? Adica « orice roca solida, dura si casanta raspandita la suprafata sau in interiorul pamantului» - ne spune DEX-ul. De ce aceast segment sincretic al Terrei si nu altele, sa spunem, mai accesibile, campie, deal, faleza?

Temerar si riscant demersul dar parca cu atat mai valoros, acum la final, cand expozitia ni se ofera pe simeze. O posibila explicatie ar fi omniprezenta « pietrei » in comoara limbii romane, in folclor, in poezie/ doina, bocetul/, la nastere, nunta si moarte si chiar in foarte multe din expresiile uzuale. Inseamna stabilitate, siguranta / «casa de piatra»/, mai inseamna si o sanatate si o rezistenta, demne de invidiat/ «tare ca piatra»/, dar si neclintire, incremenire, raceala, insensibilitate, absenta iubirii/ «inima de piatra»/s.a.m.d.

Piatra este un dat al imuabilului, un martor impartial al identitatii noastre ancestrale si totodata un legat pentru urmasii nostri ca «piatra unghiulara» sau «de temelie». Nu s-a temut si nici nu se va teme de Timp.

Cu toate acestea, KARINA WECHTER CIURUS stie cum sa compuna acea abstractie lirica singulara, apta sa produca schimbarea, de fapt schimbarile «pietrei», umanizand-o, determinand-o sa se implice in efortul nostru de retusare a alienarii, indiferentei, rautatii, perversitatii si racelii ce, din nefericire, in acest tip de contemporaneitate, ne caracterizeaza.

Fiecare imagine e un strigat si o rugaciune adresate bazaltului sau granitului ce domina decorul. Parca ar spune: «Trezeste-te! Ajuta-ne! Nu vezi cum cadem? Nu vezi ce a ramas din noi? Ce-i de facut?» Piatra intelege. Accepta metamorfoza. O dovedeste multitudinea de gri-uri, de la cenusiul furtunii la aproape albul iiei bunicii, din pozele de altadata.

Cum realizeaza declicul schimbarii, metamorfozei? Prin «pata de culoare» Nimic nou sub soare! Vor spune malitiosii.

Dupa cel de-al doilea razboi mondial, prin anii ′50, in Franta, pictorii Pierre Soulages si Georges Mathieu, in cadrul expresionismului abstract, au dezvoltat stilul denumit de criticul Pierre Guéguen « tachisme »/in fr.= pata/.

Da, numai ca originalitatea KARINEI WECHTER CIURUS consta in faptul ca o aplica in arta fotografica, nu numai static dar si intr-o dinamica dificil de imaginat, darmite si de indeplinit. Foloseste un «rosu aprins»/ mantie, pelerina, in cadere/ sau un «alb-albastru »/ bucati de oglinda, reflectand secvential cerul/, in contrast cu peretele de stanca.

Acesta va reactiona, acordandu-si, in tandem, paleta gri-urilor sale. Este acea clipa de beatitudine cand inefabila, imposibila personificare chiar se intampla. Sub ochii tai. Trebuie doar sa vrei, sa ai rabdarea sa o vezi, sa o intelegi si s-o traiesti.

Da, KARINA WECHTER CIURUS este, indiscutabil, o poeta a imaginii. Sa mai notam ca nu e deloc intamplatoare nici simbolistica culorilor. «In traditia crestina, culoarea este o participare a luminii create ?i a celei necreate. Unele consideratii asupra divinitatii si luminii au ajuns (evolutiv) pana la a asimila (fara o regula absoluta) culoarea alba Tatalui, culoarea albastra Fiului, culoarea rosie Sfantului Duh. De aici au aparut si unele interpretari de asimilare tehnica, cum ar fi: verdele sa fie asimilat vietii si sperantei, albul credintei si castitatii, rosul dragostei si caritatii, negrul caintei si apropiatei judecati» - gasim in dictionar. Intrucat « rosul aprins » predomina, inclin sa cred ca artista ramane dedicata dragostei si caritatii, sub scutul protector al lui Dumnezeu.

Un vernisaj cu multa lume la o expozitie interesanta, foarte reusita. Te indeamna la multe reflectii dupa ce ai vazut-o. Pot afirma fara teama de a gresi ca Bistrita a mai castigat un promitator reprezentant al creatiilor vizualului, prin tanara si foarte talentata artista fotografa: KARINA WECHTER CIURUS. O felicit din toata inima. Nu va ascund bucuria pe care o resimt de fiecare data cand asist la lansarea a inca unui tanar talentat artist in judetul nostru. Ce mare nevoie avem de ei !

As dori sa inchei mentionand efortul facut de Biblioteca judeteana Bistrita-Nasaud in colaborare cu UAP din Bistrita (remarc cu incantare prezenta constanta a reputatului pictor Marcel Lupse), de curatorul expozitiei, doamna Gabriela Montoiu, de realizatorul conceptului grafic al invitatiilor si al caietului de prezentare, dl Dacian Ovidiu Vaidean.

Un cuvant de sincera multumire prietenului MIRCEA OLIV, acelasi om de aleasa cultura care a stiut sa nu faca niciodata rabat la calitatea actului artistic. Este cel mai bun exemplu ca dictonul: Omul potrivit la locul potrivit - functioneaza. Ca director, a primenit batrana biblioteca si prin multele lansari de carte, prin, iata, un nou vernisaj/ ca de obicei, textul si prezentarea ii apartin/, la « Galeria din Hol », o ajuta sa redevina un lacas primitor si activ al spiritualitatii bistritene si nasaudene.

Mircea I. Batranu



5664 vizualizari


loading...


404 Not Found

Server Error

404

Page Not Found

This page either doesn't exist, or it moved somewhere else.


That's what you can do




Avertisment:
Introducerea comentariilor la articol este posibilă doar autentificat cu contul de FaceBook. Autorul comentariului va fi singurul responsabil de conținutul acestuia și își va asuma eventualele daune, în cazul unor acțiuni legale împotriva celor publicate pe site.

NOTĂ: Bistrițeanul.ro vă roagă să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în articol. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoană, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse cititorilor care au postat un comentariu sau persoanelor despre care se scrie în articol, se va sancționa prin cenzurarea partială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta comentarii.


CAUTARE
STIRILE DE AZI

Publicitate
Certificat Web Certificat Web RSS - Ia stiri de aici Aboneaza-te la FeedBurner
Reproducerea totală sau parțială a materialelor este permisă numai cu acordul expres al Bistriteanul.Ro.
© Copyright 2008 - 2024 Bistrițeanul.ro