Dacă e să luăm de bun raportul Curții de Conturi, primăriile din Bistrița-Năsăud sunt foarte neproductive. Acestea reușesc să asigure doar 33% din totalul veniturilor, preferând să stea cu mâna întinsă la Guvern și autoritățile județene, în loc să recupereze datoriile de la cetățeni.
Anul trecut, Curtea de Conturi a luat la puricat primăriile din județ, pentru a vedea cum au cheltuit banii publici în 2016. Concluziile la care au ajuns inspectorii instituției sunt cel puțin dezamăgitoare.
Potrivit inspectorilor, veniturile primăriilor sunt compuse în principal de bani veniți de la autoritățile județene și Guvern. În jur de 38,8% din veniturile primăriilor provin din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată, iar 23,6% din subvenții de la alte nivele ale administrației publice.
Încasările din veniturile proprii, constând în impozite, taxe, contribuții și alte venituri reprezintă doar 33,8% din totalul încasărilor. Ce ne spune asta? Ei bine, ne spune faptul că gradul de autofinanțare a primăriilor este extrem de scăzut, acestea fiind dependente de sumele transferate din bugetul de stat.
„Având în vedere aceste date, se poate afirma că, în prezent, funcționarea administrației publice locale este susținută prin sumele alocate de la bugetul de stat prin redistribuire, pentru echilibrarea bugetelor locale. (...) Analiza comparativă a încasărilor realizate față de total drepturi constatate ilustrează un grad scăzut de colectare a veniturilor proprii”, precizează inspectorii Curții de Conturi în raportul pentru anul 2016.
Primăriile nu se grăbesc să recupereze datoriile de la cetățeni...
În parte, de vină pentru această situație este și comoditatea primăriilor, care, spun inspectorii Curții de Conturi, nu se grăbesc să recupereze datoriile de la cetățeni și firme.
Cele mai multe datorii le au cetățenii din județul nostru la plata impozitelor și a taxelor pe proprietate. 63% din totalul datoriilor ce trebuie recuperate de primării reprezintă impozitul pe clădiri și pe terenuri.
Există creanțe bugetare de valori însemnate, care nu se mai urmăresc și nu se mai încasează de către unitățile administrativ teritoriale. La sfârșitul anului 2016, 27 de primării aveau de recuperat datorii mai mari de 500.000 de lei. 10 dintre ele aveau de recuperat sume care treceau de un milion de lei. Cele mai mari sume le aveau de recuperat Primăria Șieu Măgheruș (3,5 milioane de lei) și Primăria Dumitrița (3 milioane de lei).
„Această execuție a cheltuielilor este similară celei din anul precedent, ilustrând tendința autorităților locale de orientare a fondurilor publice către cheltuieli de consum și sociale, adică spre secțiunea de funcționare a entităților și mai puțin către cea de dezvoltare”, se concluzionează în raportul Curții de Conturi.