Reputatul regizor Alexander Hausvater se află la Bistriţa în aceste zile pentru a coordona o şcoală de vară. 25 de studenţi la teatru, masteranzi, absolvenţi de actorie şi artişti din diferite zone ale teatrului sunt implicaţi într-o serie de exerciţii şi workshopuri. Rezultatul va putea fi admirat duminică, într-un spectacol experiment.
“Actorul total, de la execuţie la creaţia multi stilistică şi de la imaginaţie la transcendere spirituală” se intitulează proiectul organizat de Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, sub forma unei tabere de vară dedicate studenţilor la teatru în an terminal, masteranzilor sau absolvenţilor de actorie dar şi artiştilor din diferite zone ale teatrului care au început o sesiune de workshopuri la Bistriţa pe 7 august.
“Actorul total e un revoluţionar. El studiază cu atenţie societatea care necesită schimbarea, îşi visează revolta într-un mod şi stil disciplinat şi o realizează confruntându-se cu pericolul, frica şi reacţia social prevalent. El e singur într-un grup unde e şi lider şi soldat. El ajunge şi fizic şi pe plan spiritual la un punct de unde nu mai există întoarcere. Revolta care începe în subconştientul lui se va manifesta şi social într-un spaţiu de joc, prin prisma unei interpretări artistice de multe culori, stiluri şi forme diferite, dar de o spiritualitate comună şi profundă” consideră regizorul Alexander Hausvater.
Duminică, 16 august, de la ora 20.30, la Sinagogă va avea loc şi un spectacol atelier de teatru bazat pe experienţele personale ale participanţilor – obiectivul final al atelierului fiind găsirea unei armonii între contraste şi contradicţii, între formă şi conţinut.
Proiectul s-a născut din dorinţa de a contribui la pregătirea tânărului actor pentru sarcinile complexe şi variate din mediul teatral românesc şi internaţional. Metoda dezvoltată în cadrul acestei tabere de vară este una inovativă, bazată pe un mix de stiluri şi modalităţi de comunicare pe care artistul trebuie să le practice.
Cei 25 de actori se confruntă în aceste zile la Bistriţa dar şi prin împrejurimi (Colibiţa, spre exemplu, unde actorii şi regizorul coordonator se află astăzi) cu secvenţe de viaţă care să le creeze o serie de experienţe în care actul creativ devine o formă unică de supravieţuire, încercând să descopere cum se trece peste spaţiul vital, real şi imediat pentru a ajunge la cel creativ, sau cum se înalţă fiecare acţiune (fie ea automată, banală sau redundantă) la un nivel poetic, feeric, magic...