Nepregătiți, fără dotări și fără bani – așa și-au început activitatea în Bistrița-Năsăud cei de la Vitalia, care prin două firme gestionează atât groapa de gunoi de la Tărpiu, cât și colectarea (teoretic selectivă) a deșeurilor din județ. La mustață, Vitalia a ratat chiar în aceste zile rezilierea de drept a contractului de colectare.
Deși în momentul câștigării licitației organizate de Consiliul Județean pentru colectarea deșeurilor, firma Vitalia se prezenta din acte ca fiind perfectă pentru a gestiona în următorii 20 de ani activitatea de colectare selectivă și transport a deșeurilor din Bistrița-Năsăud, oferind și cel mai mic preț din țară pentru persoanele fizice, când s-au apucat efectiv de treabă lucrurile s-au schimbat radical.
Mai întâi nu aveau cu ce presta și au luat mașini în chirie de la Urbana (firma locală care s-a ocupat până anul trecut de colectarea deșeurilor în municipiu), apoi le-au ajuns mașinile încolonate la Bistrița, dar șoferii nu aveau atestate pentru a opera brațul macara. Când în sfârșit au ajuns cu mașinile să ridice gunoiul aruncat selectiv de bistrițeni, au făcut-o lată: l-au colectat tot, într-o singură mașină (vezi foto).
Dovada că nu au puterea financiară de a susține un astfel de proiect a venit zilele trecute, când Vitalia SA – firma care se ocupă de colectare - era pe punctul de a pierde contractul de colectare și transport cu Consiliul Județean după ce au întârziat foarte mult cu plata redevenței către instituție.
”Da, este adevărat. Dar la sfârșitul săptămânii trecute, chiar vineri – dacă nu mă înșel, au făcut plata. Valoarea redevenței era de 475.000 lei, aferentă trimestrului IV. Valoarea penalităților se ridica la 465.000 lei și, conform contractului încheiat între Consiliul Județean și Vitalia, dacă se ajungea cu penalitățile la valoarea redevenței, contractul se rezilia de drept” – a declarat președintele Radu Moldovan pentru Bistrițeanul.ro.
Așadar, Vitalia a făcut un efort și a salvat la mustață contractul pe 20 de ani, plătind penalități Consiliului Județean pe un singur trimestru aproape cât redevența. Câteva zile și 10.000 de lei și contractul ar fi fost reziliat de drept.
Radu Moldovan a mai declarat că toate situațiile posibile sunt prinse în contractul încheiat cu Vitalia și dacă nu se respectă prevederile privind colectarea și transportul, firma va suporta consecințele. Pentru că mulți dintre bistrițeni au semnalat că din noile containere cu deșeuri menajere răzbate un miros pestilențial, odată cu încălzirea vremii, președintele CJ a declarat că în acest caz trebuie să intre în acțiune serviciile de salubritate ale primăriei, cei de la Mediu, în principiu toți cei care pot face verificări și lua măsuri. ”Vreau un județ curat. Să-și facă toată lumea treaba, cetățenii, cei care verifică și Vitalia, și cu siguranță va fi curățenie” – a conchis Moldovan.