Eşti martor la un eveniment care poate deveni o ştire? Sună-ne sau trimite un mesaj pe Whatsapp la 0728237215! | Ai filmat sau fotografiat o situaţie inedită care poate deveni o ştire? Trimite un e-mail pe adresa: redactia@bistriteanul.ro |

RECOMANDĂRI
Casa Cu Bere, Italtextil, IMP România și Central Motors fac angajări! Alte locuri de muncă disponibile:
FOTO/VIDEO - Și-a salvat camarazii de la moarte, în Afganistan, iar acum își pune din nou viața în pericol pentru a-și face bine fiul
EXCELENT: Diana Spătărescu, elevă în clasa a XI-a la Infoel, a câștigat Premiul Gopo – echivalentul Oscarurilor românești
FOTO - Organizația Off-Road Năsăud, la Casa Sf. Iosif din Odorheiu Secuiesc: «Am primit mai mult decât am dăruit»
FOTO/VIDEO - INEDIT! Vă e dor de roșiile din grădina bunicilor? Vă ajută un liceu din Bistrița
FOTO: Descoperă tendințele sezonului în noua colecție Sense SS 2018!
Două prietene impresionează creând evenimente de poveste. Au atâta imaginație că nu se repetă vreodată…
BISTRIȚA / VIDEO: Epilare facială definitivă prin electroliză la Salon La Belle Femme

  109 vizitatori online


REDACȚIA:
Tel: 0728-237 215
Fax: 0363-814306
Email: redactia@bistriteanul.ro
whatsapp icon0728-237 215
Redactor Șef - Raluca Nechiti
PUBLICITATE
publicitate@bistriteanul.ro
Mobil: 0754-777.536
JURIDIC
Redacția beneficiază de serviciile Cabinetului de avocatură ARIS CUPȘA, Bistrița, Baba Novac, nr 9, tel 0742-766078, fax 0263-210015



VEZI raportul la un an de mandat al preşedintelui Radu Moldovan

02/07/2013 15:06:21  
Bistriţeanul.ro vă prezintă integral raportul la un an de mandat al preşedintelui Consilului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan.

Potrivit dispozițiilor Legii administrației publice locale, nr. 215/2001 republicată, Președintele Consiliului Județean în calitate de șef al administrației publice de specialitate și al instituțiilor subordonate, reprezintă județul în raport cu celelalte autorități publice, cu persoane fizice și juridice din țară și străinătate, precum și în justiție.

1. Activitatea în legislativul Consiliului Județean:

Conform Art. 104 din aceeași Lege, Președintele Consiliului Județean are rol de inițiator pentru proiectele de acte normative (hotărâri ale Consiliului Județean) și tot el convoacă și conduce lucrările ședințelor Consiliului Județean. Președintele Emil Radu Moldovan, a inițiat începând cu luna iunie 2012, 173 proiecte de hotărâre, în 11 ședințe ordinare și 9 ședințe extraordinare și a emis 404 dispoziții ale președintelui. Totodată, comisiile de specialitate ale Consiliului Județean au fost realizate păstrând proporția în raport cu gradul de reprezentare al tuturor partidelor sau alianțelor politice prezente în legislativ.

Pentru o transparență sporită a actului decizional și pentru o informare corectă și la timp a consilierilor județeni, Președintele Emil Radu Moldovan a dispus ca dosarele de ședință complete să fie comunicate în format electronic tuturor consilierilor județeni în termenele prevăzute de lege (lucru care nu s-a întâmplat în mandatul 2008-2012). Tot prin dispoziția președintelui, dosarele de presă au fost publicate pe site-ul instituției și transmise către reprezentanții mass-media cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de fiecare ședință ordinară și în cel mai scurt timp posibil în cazul celor extraordinare. Prin transmiterea informațiilor complete și la timp, activitatea deliberativului consiliului județean a intrat în normal, iar ședințele Consiliului județean s-au bucurat de mediatizare.

Spre deosebire de conducerea Consiliului Județean din mandatul anterior, care prin dispoziții ale Președintelui se substituia deliberativului,  Președintele Emil Radu Moldovan a supus deciziei legislativului Consiliului Județean, toate hotărârile importante ce vizau activitatea aparatului propriu și a instituțiilor din subordine. Începând de la aprobarea bugetelor detaliate, a organigramelor, statelor de funcții, Regulamentelor de organizare și funcționare și a proiectelor de management, până la aprobarea investițiilor și a activităților de interes general. O altă premieră pentru Consiliul Județean Bistrița-Năsăud o constituie dezbaterea proiectului de buget pe anul 2013 (publicare pe site, stabilirea unei adrese de e-mail dedicate prin intermediul căreia cetățenii au putut să facă propuneri cu privire la proiectul de buget și organizarea unei dezbateri publice pe tema bugetului).

Complementar cu aceste exemple, putem aminti două inițiative ale Președintelui Emil Radu Moldovan care au suscitat atenția publicului în mod special:
1. Proiect de hotărâre în baza Legii 350/2002, privind acordarea de finanțare nerambursabilă pentru proiecte de interes public, în domeniile tineret și sport, cultură, social, relații internațioale și protecția mediului. Această inițiativă, care a reprezentat o premieră pentru Consiliul Județean Bistrița-Năsăud s-a bucurat de un real succes, fiind depuse spre finanțare, un număr de 50 de proiecte. 
2. Proiectul de alegere a unui semn de intrare în județul Bistrița-Năsăud, a atras atenția a peste 5500 de cetățeni, care au votat online, proiectul cel mai reprezentativ pentru județul Bistrița-Năsăud.
 
2. Conducerea executivului Consiliului Județean

2.1 Coordonarea activității aparatului de specialitate

Conform articolului 104 din Legea 215/2001, actualizată, Președintele Consiliului Județean coordonează activitatea aparatului propriu și a instituțiilor aflate în subordinea Consiliului Județean.

Pentru o eficiența crescută a actului administrativ, Președintele Emil Radu Moldovan a dispus revizuirea procedurilor operaționale interne, actualizarea organigramelor, statelor de funcții și fișele postului pentru aparatul de specialitate al Consiliului Județean. A fost elaborat un nou Regulament de organizare și funcționare al Consiliului Județean, cu scopul de a adapta activitatea instituției la nevoile curente ale administrației, de a reduce birocrația din cadrul aparatului de specialitate și pentru a scurta timpii de răspuns la solicitările adresate Consiliului Județean. Totodată, Președintele Emil Radu Moldovan a dispus refacerea organigramelor, statelor de funcții și a fișelor postului la instituțiile din subordinea CJ și adoptarea lor prin Hotărâre a Consiliului Județean. Până în acel moment, actele sus menționate erau aprobate printr-o procedură ilegală (dispoziție a Președintelul Consiliului Județean la acea vreme, Liviu Rusu).

Complementar cu aceste acțiuni, Președintele Consiliului Județean a dispus refacerea, actualizarea și armonizarea cu legislația în vigoare a Regulamentului de organizare și funcționare a aparatului Consiliului Județean (depășit din punct de vedere legal). Aceeași măsură a fost dispusă și în cazul instituțiilor din subordine ( Biblioteca Județeană, Centrul Județean pentru Cultură, Complexul Muzeal, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Serviciul Public Comunitar pentru Evidența Persoanei Bistrița-Năsăud, Camera Agricolă Bistrița-Năsăud, Spitalul Județean de Urgență Bistrița-Năsăud, Liceul Tehnologic ”Sfânta Maria”, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 2,  Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Lacrima și Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1). Au fost adoptate norme metodologice (care nu existau până în acel moment), privind circuitul documentelor clasificate și neclasificate în cadrul instituției, cu scopul de a scurta timpii de răspuns față de mediul extern.

Imediat după preluarea mandatului, președintele Emil Radu Moldovan a propus constituirea Biroului de Audit Public Intern. În perioada mandatului 2008-2012, președintele Liviu Rusu a dispus ca persoanele responsabile cu procedura de auditare internă a CJ să activeze în cadrul Direcției Programe, Integrare Europeană și Lucrări Publice, prin această măsură fiind eliminat practic controlul auditului.

De asemeni, Președintele Emil Radu Moldovan a dispus inițierea procedurii de auditare a întregii activități a aparatului de specialitate al CJ, pentru perioada 2008-2014. Dat publicității în luna noiembrie 2012, raportul de audit al aparatului propriu al Consiliului Județean a evidențiat angajarea de cheltuieli din bani publici fără respectarea legii, dar și numeroase nereguli referitoare la oportunitatea angajării unor cheltuieli. În vederea corectării derapajelor semnalate de raportul de audit, Președintele Emil Radu Moldovan a dispus mai  multe măsuri de îndreptare a neregulilor, dintre care amintim:
- fundamentarea bugetului Consiliului Județean și a instituțiilor din subordine se realizează pe baza notelor de fundamentare, pe fiecare articol și capitol; a fost inițiată planificarea bugetară multianuală (nu exista până atunci);
- pentru o evidență clară a achizițiilor publice a fost înființat începând cu 1 septembrie 2012, Biroul de achiziții publice
- a fost realizat Registrului unic de numere de contracte si pentru fiecare contract incheiat de CJ se numeste o persoana responsabila de ducerea la indeplinire a acestuia (nu exista până atunci);

Pentru o mai bună organizare a activității aparatului propriu și pentru realizarea priorităților instituției, Președintele Emil Radu Molodvan a dispus mai multe măsuri organizatorice interne:
- constituirea Comitetului de pilotaj pentru organizarea și monitorizarea activității de elaborare și implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene sau guvernamentale;
- constituirea Colectivului de lucru pentru întocmirea proiectelor de Hotărâre de Guvern în vederea atestării domeniului public al Unităților Administrativ Teritoriale
- constituirea Colectivului de lucru privind actualizarea inventarului și înscrierea în Cartea Funciară a imobilelor ce alcătuiesc domeniul public și privat al județului Bistrița-Năsăud.

Încă de la începutul mandatului său, Președintele Emil Radu Moldovan a promovat o viziune sustenabilă și realistă de dezvoltare a comunităților din județul Bistrița-Năsăud, viziune care are ca pilon principal, atragerea de resurse europene nerambursabile. Pentru realizarea acestui deziderat, în urma reorganizării și transformării Direcției de Programe, Integrare Europeană și Lucrări Publice în Direcția de Dezvoltare Durabilă și Proiecte Europene, în cadrul direcției a fost organizat un departament denumit Unitate de Proiecte Europene. Rolul acestui departament este identificarea liniilor de finanțare pe care Consiliul Județean este eligibil, precum și realizarea documentațiilor pentru atragerea de finanțare nerambursabilă.

În noua organigramă a Consiliului Județean, pe lângă Biroul de audit public intern și Unitatea de Proiecte, a fost înființat și Compartimentul de turism (în cadrul Direcției de Dezvoltare Durabilă și Proiecte Europene). Acest compartiment a fost constituit în condițiile în care activitatea de promovare a turismului în județul Bistrița-Năsăud cădea în sarcina Serviciului Salavamont.  Pentru buna funcționare a noilor departamente au fost integrate 13 noi posturi ( 10 la Unitatea de proiecte europene - 5 sunt scoase la concurs, urmând să fie ocupate până la finalul lunii iulie și 3 la compartimentul de turism).

Organizarea periodică a conferințelor de presă, transmiterea de informații și comunicate, furnizarea informațiilor de interes public către reprezentanții mass-media, precum și o politică de comunicare deschisă din partea instituției Consiliului Județean și a Președintelui Emil Radu Moldovan, au făcut din Consiliul Județean o instituție publică aflată în continuă legătură cu cetățenii și cu nevoile lor. Acest lucru este o experiență nouă, ținând cont de modul de comunicare defectuos sau mai bine spus, inexistent al vechiului executiv al CJ din perioada 2008-2012.   

2.2 Proiecte și investiții realizate în perioada iunie 2012 - iunie 2013

2.2.1 Investiții în infrastructură:

2.2.1.1 Infrastructura rutieră

Primul pas în modernizarea drumurilor județene îl reprezintă întocmirea studiilor și a documentațiilor tehnice. Din cauză că aceste documente au lipsit în cazul celor mai multe dintre drumurile județene, reabilitarea lor din fonduri europene a fost ratată în exercițiul financiar 2007-2013. Pentru a putea accesa finanțare europeană nerambursabilă în exercițiul financiar 2014-2020, Președintele Emil Radu Moldovan a dispus inventarierea tuturor tronsoanelor de drumuri județene pentru care se pot întocmi, completa și actualiza documentații tehnice.
În anul 2012, au fost inițiate și realizate studii tehnice și de fezabilitate pentru 18,7 kilometri de drumuri județene și pentru 3 poduri de importanță majoră, în valoare totală de 412.410 lei, după cum urmează:
1. Modernizare  DJ 173 , km 54+100-60+300 , Ocnita-Milaș;
2. Modernizare  DJ 162 , km 0+000-8+300 , Teaca-Archiud;
3. Modernizare  DJ 172 , km 6+440-10+636 , Agrisul de sus-DN 17;
4. Expertiza  tehnica pod pe DJ 173 , km 25+951 in Sieu;
5. Expertiza tehnica  pod  peste Ardan pe DJ 154 in  Sieu;
6. Expertiza tehnica pod  peste raul Tibles pe  DJ 172 in  Zagra.
În bugetul pe anul 2013 a fost prevăzută pentru întocmirea documentațiilor tehnice, suma de 1.125.000 lei. În această sumă sunt prevăzute servicii de realizare a studiilor tehnice și de fezabilitate pentru 113 de kilometri de drumuri județene după cum urmează:
1. Modernizare  DJ 171 , km 0+000-39+520 , Uriu-Lim. Jud. Maramures - fază de expertizare
2. pod pe DJ 172 C , km 17+235 ( Gura Lesului ) - fază de execuție proiect tehnic
3. Amenajare si consolidare DJ 172 C , km 0+000-9+000 , Joseni-Ilva Mica - fază de pregătire documentații pentru achiziție
4. Amenajare si consolidare DJ 172 C , km 17+222-21+227, Ilva Mica-Lesu - fază de pregătire documentații pentru achiziție

5. modernizare  Dj 172 , km 2+800-5+000 , Beclean – Figa - pregătire documentații pentru achiziție
6. Modernizare DJ170 , km ,13+500-24+500  Negrilesti-lim. Jud. Maramures - pregătire documentații pentru achiziție
7. Modernizare DJ 173 B , km 13+650-26+300, Tarpiu-Nimigea de Sus - pregătire documentații pentru achiziție
8. Modernizare  DJ 162 , km 38+828-48+426 , Silivasu de Campie-DJ 173 - pregătire documentații pentru achiziție
9. Reabilitare  DJ 173 A , Prundu Bargaului-Colibita (24 km) - pregătire documentații pentru achiziție
10. Reabilitare  DJ 173 D , km0+000-5+000 , Muresenii  Bargaului-DJ 173 A (Colibita) - pregătire documentații pentru achiziție

În ceea ce privește lucrările efective, s-au realizat lucrări de întreținere curentă pe timp de vară și de iarnă (1 ianuarie - 31 ianuarie 2012)  pe o lungime de 650 km, în valoare totală de 7.076.058  lei  din  care  1.201.306 lei lucrari  accidentale  de  refacere  dupa  calamitati.

Pe drumurile județene: DJ172D (Ilva Mică - limită județ Suceava - 42,5 km), DJ 172 C (Ilva Mică - 5 km), DJ 172 G ( 10 km - Nușeni-Feleac-Chiraleș), DJ 172 E ( 7 km Strugureni-Matei) și DJ 172 A (7 km de la Chiochis-limită județ Cluj), (2 km DJ 173 Șoimuș) și  (7 km pe DJ 173 - Milaș - limită județ Mureș), nu s-au executat lucrări de întretinere și reparații. Asta în contextul în care aceste drumuri au fost în administrarea fostului MDRT, până în luna aprilie 2013. Important de menționat este faptul că aceste drumuri aflate în stare avansată de degradare vor intra în reparații, în cursul acestei luni (iulie 2013), licitația pentru acordul cadru de întreținere curentă a drumurilor județene fiind încheiată și stabilit câștigătorul.

Conform programului anual de investiții și alocărilor bugetare prin intermendiul HG 577/1997, s-a aprobat continuarea lucrărilor de amenajare și consolidare pentru 62,8 km de drumuri, astfel:
1. Amenajare si consolidare DJ 173 -  km 54+100-60+300, Ocnita-Milaș; *în fază finală a procedurii de licitație publică;
2. Amenajare si  consolidare DJ 172 C -  Ilva Mica-Lesu; * în licitație publică;
3. Modernizare DJ 154 C -  km0+000-6+400  - Sieuț - Sebiș; *în execuție;
6. Amenajare și consolidare DJ 172 G , Satu Nou - Cusma-Livezile; * în execuție pe sectorul Dorolea-Livezile;
7. Amenajare si consolidare DJ 172 K - Braniste-ciresoaia * lucrări în curs de finalizare;
8. Pod pe DJ 154 - km20+250 - limită județ Mures-Monor; * lucrări în curs de finalizare;
9. Pod pe  DJ 172 - km 44+093 - Poienile Zagrei-Suplai; * lucrări în curs de finalizare;
10. Asfaltare DJ 154 D - Brăteni - DJ 151 - * lucrare în execuție;
11. Asfaltare stradă principală în Orosfaia - * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
12. Pietruire DC 39 - Piatra - Mireș; * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
13. Asfaltare DC 18A - Brăteni - Stupini; * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
14. Asfaltare drum în Pietroasa (Bistrița Bârgăului); * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
15. Asfaltare străzi în comuna Cetate; * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
16. Asfaltare DC 31B  - Șieu Sfântu - Chintelnic; * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
17. Modernizare stradă principală în comuna Romuli; * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
18. Modernizare stradă principală în comuna Livezile; * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
19. Asfaltare DC 2F - Năsăud - Lușca; * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
20. Asfaltare DC 34 - Ciceu Mihăești - Ciceu Corabia; * lucrare în execuție, finanțată prin HG 577/1997;
                 
Complementar lucrărilor descrise anterior, sunt cuprinse în planul de lucrări pe anul 2013, investiții pentru amenajarea, modernizarea și consolidarea de drumuri județene, în valoare totală de 17.449.000 lei, astfel:
1. îmbrăcăminte bituminoasă ușoară DJ  170 , km 9+300-13+600 , C. Giurgesti-Negrilesti; * contract în execuție - mai trebuie realizați încă 2 km de îmbrăcăminte bituminoasă;
2. modernizare  DJ 172 , km 2+800-5+000 , Beclean-Figa; * în execuție
3. Modernizare DJ 172 , km , Agrisu de Sus-DN 17; * în licitație
4. Pod  pe  DJ 173B , km 25+392 , in  Mintiu * fază finală de execuție;
5. amenajare si consolidare DJ 172 H , km 14+043-25+593 , Matei DJ 151 * pregătire documentație achiziție;
6. Modernizare  DJ 162 , km 0+000-1+500 , Teaca-Archiud * fază finală a procedurii de achiziție.

Alături de lucrările de investiții au fost aprobate lucrări de întreținere curentă de vară și iarnă pentru anul 2013 în valoare totală de 8.575.000 lei. Licitația pentru acordul cadru privind întreținerea curentă a drumurilor județene a fost încheiată, iar până cel târziu în 5 iulie va fi semnat contractul de lucrări.
În cadrul acordului cadru, vor fi realizate lucrări de întreținere curentă pentru:
-    61,556 km imbracaminte  din  beton
-    356,343 km imbracaminte  bituminoasa
-    249,693 km drumuri  pietruite

Cu toate că reabilitarea drumurilor naționale nu intră în atribuțiile Consiliului Județean, Președintele Emil Radu Moldovan a insistat pe lângă reprezentanți ai instituțiilor abilitate (Guvernul României, MDRAP, Ministerul Transporturilor și CNADNR). În urma demersurilor sale, pentru județul Bistrița-Năsăud a fost alocată suma de 91.000.000 lei, pentru modernizarea și reabilitarea drumurilor naționale. Astfel, până la finalul lunii august, vor fi finalizate lucrările la DN 15 A (Bistrița - Reghin) și există promisiuni, privind finanțarea documentațiilor tehnice și a studiilor de fezabilitate pentru DN 17 C ( Bistrița - Năsăud - limită județul Maramureș) și DN 17 D (Năsăud - pasul Rotunda).

O situație delicată, care a fost rezolvată de către executivul Consiliului Județean este încheierea lucrărilor și închiderea cererii de finanțare pentru DJ 151. Proiectul de reabilitare a DJ 151 a fost înițiat în anul 2006 (administrația Marinescu), iar până în anul 2009 s-au realizat studiile de fezabilitate și documentațiile tehnice. Contractul de finanțare a fost semnat în luna mai 2009, iar contractul de lucrări a fost semnat în decembrie 2009, având ca termen de închidere a lucrărilor luna noiembrie 2011.

În luna august 2011, constructorul și-a redus din varii motive activitatea, contrar prevederilor contractuale, nemaiputând susține activitatea de construcție. În aprilie 2012, constructorul și-a reluat activitatea la capacitate redusă. În urma negocierilor purtate de Președintele Emil Radu Moldovan cu firma constructoare, s-a refăcut îmbrăcămintea bituminoasă pe o distanță de aproximativ 7 kilometri.

Pentru a putea transmite ultima cerere de finantare si pentru plata lucrărilor, CJ trebuia să întreprindă două acțiuni: 1 - încheierea lucrărilor și 2 - plata a 10.000.000 de lei către constructor, (de care Consiliul Județean nu dispunea în acel moment).

Pentru realizarea plății către constructor a fost contractat un împrumut de trezorerie în sumă de 10.000.000 lei. După plata lucrărilor a fost trasmisă cererea de finanțare către ADR Nord-Vest, care a făcut decontul către CJ, iar acesta a rambursat creditul față de Trezoreria de Stat în termenul de 30 de zile. Pentru a evita situația în care Consiliul Județean ar fi fost obligat să plătească penalități pentru întârzierea finalizării lucrărilor, după presiuni la adresa constructorului, a fost finalizată cea mai mare parte a lucrărilor, iar în luna august 2012 a fost organzată o comisie de recepție a lucrărilor. Fără aceste etape premergătoare nu ar fi putut fi transmisă cererea de rambursare către ADR Nord-Vest, netransmiterea ei în acest termen însemnând plata integrală a lucrărilor (29.000.000 euro) din resurse proprii ale Consiliului Județean.

În baza contractului încheiat cu constructorul, acesta a fost obligat să constituie o garanție de bună execuție, prin intermediul unei scrisori de garanții bancare în valoare de 10% din valoarea contractului fără TVA. Dat fiind faptul că au fost constatate o serie de lucrări neconforme, scrisoarea de garanție bancară a fost executată, iar suma de 7.448.000 lei a fost transferată în conturile CJ, având ca destinație precisă, utilizarea acestora pentru lucrări de  remediere ale DJ 151.

2.2.1.2 Infrastructură de utilități (apă și canalizare):

Cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii de utilități publice îl reprezintă Master Planul de apă și canalizare al județului Bistrița-Năsăud, finanțat prin Programul Operațional Sectorial Mediu 2007-2013 și derulat prin intermediul ADI Apă-Canal și SC Aquabis SA, al cărui acționar majoritar este Consiliul Județean.
În timpul administrație Marinescu (2006), județul Bistrița-Năsăud a fost inclus în cadrul unui acord semnat între Guvernul României și Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), ce avea ca obiectiv furnizarea unor serviciilor de consultanţă în pregătirea proiectelor din domeniul alimentării cu apă şi a canalizării.  Prima variantă a Master Planului pentru județul Bistrița-Năsăud a fost elaborată în martie 2008 (administrația Marinescu), iar finanțarea pentru proiect a fost aprobată prin Decizia CE, nr. 1068 / 24.02.2010, contractul fiind semnat între Aquabis și Ministerul Mediului în luna martie 2010.

Valoarea totală a investițiilor propuse prin intermediul proiectului este de 344.328.830 lei și presupune încheierea a trei contracte de asistenţă tehnică şi  a șapte contracte de lucrări. În perioada iunie 2012 - iunie 2013 au fost încheiate trei contracte de lucrări și un contract de servicii ( furnizarea serviciilor de audit în cadrul proiectului).

Valoarea totală a contractelor încheiate în această perioadă este de 52.204.390,94 lei și cuprinde realizarea următoarelor lucrări:
1. Bistrița: reabilitare rețele de canalizare (8,67 km); racorduri canalizare și branșamente apă potabilă (1,1 km); reabilitare rețele de distribuție (12.7 km);
2. Șintereag: reabilitare rețele de distribuție (8,91 km);
3. Șieu-Măgheruș - Sărațel: construcție rețea distribuție apă potabilă (2,94 km - realizat 470 m);
4. Șieu-Odorhei: aducțiune apă potabilă (5,58 km - realizat 1,71 km); constucție rețea distribuție apă potabilă (5,89 km - realizat 2,75 km); 
5. Nimigea: rețea distribuție apă potabilă (21,214 km - realizat 14,36 km);
6. Beclean: extindere rețele de canalizare (4,61 km); rețea distribuție apă potabilă (573 m);    
7. Braniștea - Măluț: rețele de canalizare (4,36 km); reabilitare stație de pompare ape uzate;
8. Bața - Reteag: rețele de canalizare (1,79 km);
9. Uriu - Cristeștii Ciceului: rețele de canalizare (1,52  km);
10. Căianu Mic - Căianu Mare: rețele de distribuție a apei potabile (7,33 km); rezervor de captare nou;
11. Feldru: extindere rețele de distribuție a apei potabile (2 km); extindere rețele de canalizare (4,79 km).

În total, în perioada iunie 2012 - iunie 2013, au fost contractate lucrări pentru realizarea a:
- 53,3 km  - rețele distribuție apă potabilă;
- 5,59 km - rețele aducțiune apă potabilă;
- 12,72 km - reabilitări rețele distribuție apă potabilă;
- 25,76 km - construcție, reabilitare și extindere rețele de canalizare;
- Rezervor nou la Beclean și Căianu Mic-Căianu Mare;
- Stație de pompare ape uzate la Braniștea-Măluț;
- Stație de epurare ape uzate la Feldru.

Lucrările contractate în perioada iunie 2012 - iunie 2013, vor deservi 4519 gospodării. La o medie de 2,86 locuitori / gospodărie (date conforme cu rezultatele provizorii ale recensământului din 2011),  beneficiari direcți ai acestor proiecte, sunt circa 12.900 de persoane.

Complementar cu activitatea descrisă anterior, au fost continuate lucrările la obiectivele contractate anterior lunii iunie 2012. În momentul de față are loc pregătirea documentației tehnice pentru demararea procedurii de atribuire prin licitație publică a unui contract de lucrări care va cuprinde:
1. Salva: rețele de canalizare (11,36  km); două stații de pompare;
2.Năsăud:  reabilitare conducte de aducțiune (5,93 km); reabilitare conducte de distribuție a apei potabile (8,03 km); reabilitare conducte de refulare (1,48 km) și reabilitarea a 3 rezervoare de apă potabilă;
3. Telciu: reabilitare conducte de distribuție (7,99 km) și și reabilitarea a 3 rezervoare de apă potabilă;
4.  Sîngeorz-Băi: extinderi rețele de canalizare (17,49 km); reabilitare conducte de distribuție (8,01 km); rețele de distribuție (2,04 km) și achiziția unei stații de pompare;
5. Maieru și Anieș: rețele de canalizare (9,29 km); reabilitare conducte distribuție (350 m); reabilitare conducte aducțiune (3,15 km) și reabilitarea unui rezervor de apă potabilă și a stației de clorhidrare.
 
3. Proiecte cu finanțare europeană aflate în implementare:

3.1  Proiectul Sistem de management integrat al deșeurilor solide în județul Bistrița-Năsăud;

Proiectul Sistem de Management integrat al deșeurilor solide în județul Bistrița-Năsăsud, a fost inițiat în anul 2006, în mandatul de Președinte al Consiliului Județean al d-lui Marinescu. Începând cu 2006, s-au realizat studii premergătoare transmiterii aplicației la Comisia Europeană precum: Masterplan, Studiu de prefezabilitate, Studiu de fezabilitate, etc. În luna mai 2009, a fost semnat de către beneficiari, Consiliul Județean și ADI Deșeuri, contractul de finanțare al proiectului în valoare de 144.622.507 lei (36.716.000 euro).

Proiectul prevede derularea unui număr de 12 contracte, dintre care 7 contracte servicii de asistență tehnică, 3 contracte de lucrări și două contracte de furnizare. În afară de suspiciunile de corupție si conflict de interese intens mediatizate, pe parcursul derulării proiectului au fost întâmpinate mai multe probleme.

În lunile iunie-august 2011, în urma nemulțumirii primarilor privind modalitatea de colectare a deșeurilor aprobată prin proiect, aceștia au solicitat schimbarea acesteia. 

În condițiile în care consiliile locale și primarii comunelor membre ale ADI Deșeuri nu au fost de acord cu anumite prevederi din documentația de selectare a operatorului de colectare, nu s-a putut demara procedura de licitație publică privind selecția operatorului de transport și colectare a deșeurilor (autoritatea contractantă ADI Deșeuri). Prin prelungirea termenului de demarare a procedurii cu circa un an de zile, s-a pus în pericol implementarea proiectului în graficul stabilit și respectarea termenelor din contractul de finanțare.

Dată fiind amenințarea majoră cauzată de această tergiversare, Președintele Emil Radu Moldovan a mediat și soluționat diferendele existente între membrii ADI Deșeuri (primarii celor 62 primării membre), și a reușit ca în luna august 2012, să obțină consensul între părți și să se demareze procedurile de licitație publică pentru administratorul centrului de la Tărpiu și pentru operatorul care va colecta și transporta deșeurile produse în județul Bistrița-Năsăud.

Din cauză că au existat foarte multe întârzieri în implementarea proiectului și din cauza mai multor neconcordanțe în buget, Președintele Emil Radu Moldovan, a susținut demersurile CJ privind realizarea unui act adițional la contractul de finanțare prin care se modifică bugetul proiectului, în sensul transferului unor sume de bani pentru activități care nu au fost prevăzute inițial în proiect și care sunt de strictă necesitate, dar și pentru prelungirea termenului contractului de finanțare cu un an de zile.

După tergiversări legate de procedura de achiziții publice, în luna ianuarie a fost încheiată procedura de licitație publică privind selecția operatorului Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Tărpiu. Contractul de delegare prin concesiune, a fost semnat în ianuarie a.c. Prin semnarea acestui contract s-a deblocat o situație foarte dificilă și de o importanță stringentă a județului din punct de vedere al deșeurilor: în județul Bistrița-Năsăud, toate depozitele de deșeuri erau neconforme, iar deșeurile erau depozitate de circa un an pe platforme temporare.

Este important de menționat că în urma încheierii acestei licitații și atribuirii contractului către compania SC Vitalia SRL, costurile suportate de populația județului pentru servicii de salubritate va scădea considerabil, valoarea de atribuire a contractului fiind de 36% din valoarea estimată a licitației ( de la suma estimată de 119 lei/tonă, la 43 lei/tonă). În urma delegării prin concesiune a depozitului de deșeuri solide din localitatea Tărpiu, Consiliul Județean va încasa timp de 20 de ani, suma de 200.000 euro. Acești bani vor fi alocați pentru întreținerea depozitului și dezvoltarea celulelor de depozitare II și III.

Rezultatul licitației publice pentru Achiziția de echipamente cu montaj și pubele aferente proiectului a fost contestat. Aceeași situație este și în cazul licitației de selecție a operatorului pentru precolectare, colectare și transport a deșeurilor solide. 
 
3.2 Reabilitarea Casei Argintarului și transformarea edificiului în Centrul German din Bistrița;

Un proiect îndrăzneț inițiat în perioada administrației Marinescu (2008), depus pentru finanțare în 9 ianuarie 2009 și reluat spre evaluare în anul 2011. Proiectul a fost respins în luna august 2012 în urma vizitei în teren a Organismului Intermediar și ai reprezentanților MDRT. Motivul respingerii proiectului de la finanțare îl reprezintă neclaritatea privind regimul proprietății unei suprafețe de aproximativ 200 m2 din curtea imobilului, a cărui statut juridic era incert.  
Această problemă a fost remediată în urma demersurilor Președintelui Emil Radu Moldovan de a iniția o Hotărâre de Guvern care să completeze HG 905/2002, privind atestarea domeniului public al județului Bistrița-Năsăud și transferul automat al acestei suprafețe în patrimoniul CJ.

Contractul de finanțare al proiectului a fost semnat în luna aprilie 2013 de către Vicepremierul României, Liviu Dragnea și președintele Consiliului Județean, Emil Radu Moldovan. Prin intermediul acestui proiect, vor fi investiți 2.458.680,75 de lei, din care 1.802.027,53 de lei reprezintă fonduri europene nerambursabile.

3.3 Reabilitarea Ambulatoriului Spitalului de Urgență al județului Bistrița-Năsăud

În anul 2009 a fost elaborat studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru reabilitarea Ambulatoriului Spitalului de Urgență a județului Bistrița-Năsăud, iar în luna august 2009 a fost depusă cererea da finanțare. Aceasta a fost depusă în termenul stabilit de către ADR Nord-Vest, dar mult după ce alte cereri din alte județe au fost depuse. Dacă proiectul ar fi fost depus mai devreme ar fi fost supus încă din 2009 evaluării și ar fi avut șanse să fie finanțat. Proiectul a fost inclus doar pe lista de așteptare privind finanțarea.

În ianuarie 2012, ADR Nord-Vest a notificat Consiliul Județean privind oportunitatea evaluării tehnice și financiare a proiectului. În august 2012 Consiliul Județean a inițiat demersurile pentru evaluarea tehnico-economică a proiectului,  iar în luna septembrie 2012 acesta a fost reevaluat în urma solicitării Consiliului Județean de reactualizare a documentației tehnico-economice.

În octombrie 2012 a fost depusă documentația actualizată iar în ianuarie 2013 s-a finalizat procesul de evaluare tehnică și financiară (DALI, analiză cost-beneficiu și cerere de finanțare).  În luna aprilie  a.c. s-a finalizat analiza conformității proiectului tehnic și s-a trecut în etapa de revizuire a cererii de finanțare, etapă premergătoare vizitei în teren de către echipa de experți tehnici ai ADR Nord-Vest.

În 12 iunie a.c., după toate aceste demersuri, Consiliul Județean a fost înștiințat printr-o scrisoare de notificare de la ADR Nord-Vest că proiectul a fost aprobat pentru finanțare. Contractul de finanțare a fost semnat în 1 iulie 2013. Valoarea totală a proiectului este de 36.133.011,70 lei, din care contribuția de cheltuieli eligibile a Consiliului Județean este de 496.986 lei.

Prin intermediul acestui proiect vor fi reabilitate 107 cabinete medicale, peste 50 de spații administrative, rețelele de utilități, cabinetele vor fi dotate cu aparatură și tehnică medicală de ultimă generație și mobilier specific. Această investiție urmărește să crească substanțial calitatea actului medical, oferind acces pacienților din Bistrița-Năsăud la servicii medicale similare celor din Tîrgu-Mureș sau Cluj-Napoca.

La ora actuală în ambulatoriu lucrează 122 de persoane din care 40 de medici, iar în urma implementării proiectului vor fi angajați alți 28 de specialiști. Un alt obiectiv al proiectului, pe lângă dotarea cu tehnică medicală de ultimă generație și atragerea de specialiști, îl reprezintă scăderea numărului de pacienți redirecționați către alte unități medicale. Exceptând cazurile speciale, diagnosticul pacienților va putea fi stabilit în ambulatoriu fără ca pacienții să fie trimiși pentru investigații în alte centre medicale de la Cluj-Napoca sau Tîrgu-Mureș).

Imediat după preluarea mandatului, președinția CJ a fost notificată de necesitatea stringentă a Sptalului Județean de urgență Bistrița-Năsăud de a achiziționa un aparat de radiologie Duo Diagnost Philips. În cursul lunilor septembrie și octombrie, domnul președinte a făcut demersuri în cadrul Ministerului Sănătății, în vederea finanțării achiziției unui astfel de aparat. Inițiativa domnului președinte a avut succes, în luna decembrie 2012 alocându-se suma de 1.000.000 lei pentru achiziția echipamentului. În momentul de față are loc montarea aparatului, urmată de procedura de obținere a autorizației de funcționare. Cel târziu în luna august 2013 acesta va fi funcțional.

Tot în urma unui demers al Președintelui Consiliului Județean, în cadrul Ambulatoriului Spitalului de Urgență al Județului Bistrița-Năsăud a fost atrasă o investiție privată de 1.500.000 euro, reprezentând dotarea cu un aparat de Rezonanță Magnetică Nucleară (RMN), primul de acest gen în județul Bistrița-Năsăud.

3.4 Proiectul Sistem de management integrat al sitului de importanță comunitară și ariei protejate de interes natural Peștera Tăușoare:

Proiect inițiat în administrația Liviu Rusu (depunerea cererii de finanțare în luna martie 2012). Proiectul a fost aprobat spre finanțare în luna iulie 2012, contractul de finanțare fiind semnate de către Președintele Emil Radu Moldovan.
Valoarea totală a proiectului este de 1.171.557 lei, din care contribuția Consiliului Județean este de 2%. Obiectul principal al proiectului îl constituie conservarea biodiversității, a habitatelor naturale și a speciilor existente în areal, precum și îmbunătățirea condițiilor de siguranță pentru persoanele care au acces în peșteră.

În momentul de față proiectul este implementat în proporție de 36%.

3.5 Proiectul ”Îmbunătățirea dotării cu echipamente a bazelor operaționale pentru intervenții în situații de urgență în Transilvania de Nord”:

Județele din regiunea de Nord-Vest au înființat Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ”Transilvania de Nord” cu scopul elaborării și depunerii spre finanțare a proiectului ”Îmbunătățirea dotării cu echipamente a bazelor operaționale pentru intervenții în situații de urgență în Transilvania de Nord”. Proiectul în valoare de 49.868.560,79 lei a cuprins achiziția de autospeciale și ambulanțe pentru fiecare din județele din Transilvania de Nord.

Președintele Consiliului Județean, domnul Emil Radu Moldovan a realizat toate demersurile privind asigurarea din partea Consiliului Județean, a sumelor necesare pentru cofinanțarea activităților proiectului. Proiectul a fost finalizat cu succes în luna noiembrie 2012, județul Bistrița-Năsăud, prin intermediul Inspectoratului pentru Situații de Urgență fiind beneficiarul a 5 autospeciale pentru lucru cu apă și cu spumă, a 3 ambulanțe de prim-ajutor și a unei autospeciale pentru descarcerări grele.

Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, prin intermediul ADI Transilvania de Nord a depus o a doua cerere de finanțare privind achiziția de echipamente pentru intervenții de urgență. Această cerere a fost acceptată înspre finanțare, iar în luna iunie 2012 a fost semnat contractul de finanțare pentru proiectul ”Îmbunătățirea dotării cu echipamente a bazelor operaționale pentru intervenții în situații de urgență în Transilvania de Nord - etapa a II-a”.

Prin intermediul acestui proiect, județul Bistrița-Năsăud va beneficia de o autospecială pentru lucru cu apă și spumă și de o autospecială complexă de intervenție, descarcerare și acordarea asistenței medicale de urgență. Este important de precizat faptul că beneficiarul direct al acestor mobile este Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bistrița-Năsăud, iar Consiliul Județean este finanțatorul contribuției proprii a beneficiarului și a TVA-ului aferent cheltuielilor eligibile din proiect.

În luna iunie 2013 a fost semnat de către Vicepreședintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Alexandru Pugna cererea de finanțare pentru depunerea unui nou proiect pe aceeași axă de finanțare, în urma căruia județul Bistrița-Năsăud va beneficia de o autospecială cu apă și cu spumă și de un ATV/UTV, pentru intervenții dificile în mediul urban, pășuni sau suprafețe forestiere. Valoarea achizițiilor din cadrul proiectului, la nivelul județului Bistrița-Năsăud este aproximată la circa 850.000 lei.

4. Alte investiții bugetate pentru anul 2013 din bugetul propriu al Consiliului Județean:

4.1 Reabilitarea Cinematografului Dacia

În urma a numeroase demersuri din partea Președintelui Emil Radu Moldovan la nivelul Regiei Autonome de Distribuție și Exploatare a Filmelor Românești RomâniaFilm (RADEF), în luna noiembrie 2012, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a preluat în concesiune pe o perioadă de 20 de ani, sălile A și C din Cinematograful Dacia.

Prelungirea contractului de concesiune pe o perioadă de 20 de ani, s-a realizat ăn contextul în care Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a alocat suma de 1.318.900 lei, pentru reabilitării Sălilor A și C a cinematografului și a transformării acestora în Sală de Spectacole, respectiv în spații multifuncționale pentru membrii ansamblului profesionist ”Dor românesc”. Pentru faptul că existența unui cinematograf modern este imperios necesară în municipiul Bistrița, Președintele Emil Radu Moldovan a făcut demersuri către RADEF, obținând un angajament prin care, Regia de Film va amenaja o sală ultramodernă de cinema 3D în actuala Sală B a Cinematografului.

În momentul de față are loc proiectarea lucrărilor de construcții pentru acest obiectiv, urmând ca în cel mai scurt timp după finalizarea documentațiilor tehnice să fie demarată procedura de licitație publică pentru selecția constructorului.

4.2. Reabilitarea și extinderea imobilului de birouri al Serviciului Public Comunitar de Evidență a Persoanelor Bistrița-Năsăud:

În proiectul de buget al Consiliului Județean pe anul 2013, a fost bugetată suma de 1.333.400 lei pentru realizarea de noi spații pentru birouri în care să funcționeze Serviciul Public Comunitar de evidență a populației. Conform estimărilor speciliștilor din cadrul Consiliului Județean, lucrările vor fi eșalonate între trimestrul III al anului 2013 și trimestrul II al anului 2014. Prin realizarea acestui obiectiv cetățenii județului Bistrița-Năsăud vor beneficia de servicii de calitate, toate birourile SPEC funcționând în aceeași clădire.

5. Activitatea de reprezentare în raport cu partenerii externi ai Consiliului Județean Bistrița-Năsăud:

Odată cu venirea Președintelui Emil Radu Moldovan la conducerea CJ Bistrița-Năsăud, a fost inițiată o politică de deschidere față de actualii și potențialii parteneri externi ai Consiliului Județean. Dacă în cursul ultimului mandat, nu au avut loc întâlniri notabile cu parteneri ai județului Bistrița-Năsăud, începând din iulie 2012 a avut loc relansarea relațiilor de colaborare externe, după cum urmează:
- județul Kassel (Germania): depunerea în parteneriat a proiectului de cooperare internațională ”Via fabula”;
- județul Kyffhauser (Germania): promovarea schimburilor de tineri cu rezultate școlare deosebite dar cu posibilități materiale reduse între cele două județe. Au fost efectuate vizite bilaterale în luna august 2012, iar în momentul de față se perfectează organizarea vizitelor bilaterale pentru anul 2013;
- județul Harz (Germania): în urma unei întâlniri cu reprezentanți ai județului Harz în luna septembrie 2012, a fost lansată ideea organizării unor misiuni economice bilaterale între cele două județe. Totodată a mai fost depus și un proiect de mobilități prin intermediul programului Leonardo da Vinci, care presupune efectuarea de stagii de pregătire profesională în Germania a unui grup de elevi ai Liceului Tehnologic de Servicii Bistrița - Secția Alimentație publică;
- Asociația ”Internationales Bildungs-und Sozialwerk e.V.” (Germania): au fost donate paturi de spital pentru dotarea secției de oncologie a Spitalului Județean, o ambulanță, un microbuz pentru transport persoane în valoare de 35.000 euro;
- Administraţia locală judeţeană Szabolcs – Szatmár – Bereg (Ungaria): în cadrul vizitei la Bistrița a omologului Președintelui Emil Radu Moldovan, domnul Sestak Oskar a fost pusă în discuție posibilitatea de colaborare între cele două administrații județene, pentru depunerea unor proiecte transfrontaliere cu finanțare nerambursabilă;
În intervalul iunie 2012 - iunie 2013, Președintele Emil Radu Moldovan a avut întrevederi oficiale cu ambasadorul Republicii Populare Chineze, Austriei, Franței și Macedoniei. În urma tuturor acestor vizite au fost stabilite puncte comune de interes, fiecare dintre relațiile deschise de aceste vizite fiind în momentul de față active. Un exemplu elocvent în acest sens îl poate reprezenta perfectarea acordului de înfrățire între județul Bistrița-Năsăud și provincia Hunan din China.

6. Asigurarea unui climat de stabilitate politic la nivel local:

Una dintre cele mai importante priorități a Consiliului Județean Bistrița-Năsăud o reprezintă asigurarea și pregătirea pemiselor necesare creării de noi locuri de muncă. Cel mai important atribut al Consiliului Județean în această problemă îl reprezintă asigurarea unui mediu stabil și atractiv pentru noi investitori.

Datele Institutului Național de Statistică arată că județul Bistrița-Năsăud a evoluat și deține un climat de afaceri mult mai stabil stabil și atractiv decât în perioada similară a anului trecut. Conform datelor obținute de la Agenția Județeană pentru ocuparea forței de muncă, în luna aprilie a anului 2013, rata șomajului în județul Bistrița-Năsăud este de 5,22%, mai mică decât media la nivel național (5,29%). Astfel județul Bistrița-Năsăud este clasat în primele 14 județe din țară cu cea mai mică rată a șomajului, aceasta fiind mai mică decât în județele Mureș sau Alba.

În luna iunie a anului 2013, în raport cu aceeași lună din 2012, producția industrială a înregistrat o creștere de 1,9% iar cifra de afaceri în industrie a înregistrat o creștere de 6,7 procente. Efectivul de salariați din județul Bistrița-Năsăud a fost cu 1,1% mai mare în februarie 2013, decât în iunie 2012. Un semn  că economia județului Bistrița-Năsăud este în continuă dezvoltare este și faptul că nivelul exporturilor este cu 3,5% mai mare în semestrul II al anului 2012, decât în semestrul I al aceluiași an.

Un alt indicator foarte important este câștigul salarial mediu net. Acesta a avut în județul nostru o semnificativă creștere de 10,5% ( februarie 2013 / februarie 2012), această creștere fiind mai mare decât în județul Mureș.

Ca parte a Strategiei Consiliului Județean de a oferi sprijin pentru parteneriate internaționale și de încurajare a investițiilor străine, Președintele Emil Radu Moldovan a avut întrevederi oficiale cu ambasadorii și oficiali ai mai multor state care pot reprezenta parteneri viabili în dezvoltarea județului Bistrița-Năsăud: Republica Populară Chineză, Austria, Franța, Polonia, USA, Germania, Ungaria sau Macedonia.

3787 vizualizari


loading...


404 Not Found

Server Error

404

Page Not Found

This page either doesn't exist, or it moved somewhere else.


That's what you can do




Avertisment:
Introducerea comentariilor la articol este posibilă doar autentificat cu contul de FaceBook. Autorul comentariului va fi singurul responsabil de conținutul acestuia și își va asuma eventualele daune, în cazul unor acțiuni legale împotriva celor publicate pe site.

NOTĂ: Bistrițeanul.ro vă roagă să comentați la obiect, legat de conținutul prezentat în articol. Orice deviere în afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoană, afișarea de anunțuri publicitare, precum și jigniri, trivialități, injurii aduse cititorilor care au postat un comentariu sau persoanelor despre care se scrie în articol, se va sancționa prin cenzurarea partială a comentariului, ștergerea integrală sau chiar interzicerea dreptului de a posta comentarii.


CAUTARE
STIRILE DE AZI

Publicitate
Certificat Web Certificat Web RSS - Ia stiri de aici Aboneaza-te la FeedBurner
Reproducerea totală sau parțială a materialelor este permisă numai cu acordul expres al Bistriteanul.Ro.
© Copyright 2008 - 2024 Bistrițeanul.ro