În Bistrița-Năsăud, turismul rămâne un vis frumos, dar în numele lui se dezvoltă proiecte aberante, cum ar fi niște clădiri destinate informării turiștilor. Așadar, ce-i lipsea turismului în județ sunt niște clădiri prin sate, cu un angajat, care să aștepte turiștii de la 8 la 16.00, de luni până vineri.
Turismul în Bistrița-Năsăud aproape că nu există. Problema este abordată pompieristic, în funcție de liniile de finanțare deschise și proiectele privaților, abordate și ele fără o logică care să facă parte dintr-o strategie clară de dezvoltare turistică a județului.
Autoritățile județene bâjbâie în căutarea unor soluții de ieșire din impas. Administrația Marinescu a mimat doar că se ocupă de acest aspect, iar Liviu Rusu a investit în infrastructură, fără o direcție de dezvoltare a turismului.
Acum, Radu Moldovan promite șapte pârtii de schi pe versanții unor munți din județ și a înființat o Agenție de Dezvoltare Intercomunitară de Turism, în care stau toate speranțele turismului în județ. Se mai adaugă câteva încercări slabe de siluire a brand-ului Dracula, folosite de senatorul Dorin Dobra și o strategie de dezvoltare a turismului postată pe site-ul Consiliului Județean. Concret: totul e la fel ca și-acum 20 de ani, doar că peisajele sunt împânzite de cabane.
În mandatul PDL, pentru Suceava lui Gheorghe Flutur s-au pompat milioane de euro și Bucovina a devenit un brand și o atracție turistică importantă, la granița cu județul nostru.
În tot acest timp, Bistrița-Năsăud a rămas o veșnică atracție bazată pe Lacul Colibița, Pasul Tihuța și încă vreo câteva obiective…Zona de câmpie NU este exploatată pe turism aproape deloc și există doar strategii fără fond.
Becleanul are cel mai bun proiect în turism, Băile Figa - realizate printr-un proiect european, care a reușit să și aducă din turism venituri consistente Primăriei Beclean, aceasta încasând câteva miliarde anual din exploatarea băilor.
Bistrița a avut și ea un proiect european legat de Cetatea Medievală și s-a ales cu o mascotă ce închipuie un struț, un slogan și o Biserica Evanghelică cu lift. Centrul de Informare Turistică din mijlocul Bistriței este probabil singurul lucru util și de ajutor puținilor turiști care trec prin oraș.
Sângeorz-Băi e în colaps deși s-a încercat resuscitarea orașului prin programe europene de revigorare a turismului balnear pe Valea Someșului.
Centrele de informare turistică – MILIARDE risipite-n vânt
Acestui peisaj dezolant se adaugă mai nou: CENTRELE de INFORMARE TURISTICĂ. Deși pare inutil, s-au acordat fonduri substanțiale pentru aceste centre de informare turistică, cu rol de revigorare a turismului aflat de fapt în moarte clinică.
Practic, se construiesc niște clădiri, unde turistul ar putea obține informații despre obiectivele din zonă.
De unde vin banii?
Proiectele de “Înființare centre de informare și marketing turistic în comunele din județ” sunt finanţate în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală - Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală, Axa III – „Îmbunătăţirea calităţii vieţii în zonele rurale şi diversificarea economiei rurale”, Măsura 313 – „Încurajarea activităţilor turistice”.
Care e scopul acestor clădiri de birouri în mijlocul SATELOR?
Înființarea centrelor de informare și marketing turistic presupune:
- activităţi de construire a clădirii, ecologizarea zonei, mobilarea şi dotarea cu echipament a obiectivului
- informarea locuitorilor şi vizitatorilor zonei cu privire la importanţa obiectivelor turistice
- campanii de informare desfăşurate în instituţiile de învăţământ
- editarea de pliante și broșuri, CD - uri cu scop informativ, care vor fi distribuite în Centrul de Informare Turistică
- amplasarea unor panouri indicatoare pe traseul spre centrul de informare şi promovare turistică
Mai multe comune din județ beneficiază de aceste proiecte de promovare a turismului local.
-
Centru Local de Informare Turistică la Telciu, contract în valoare de - 363.000 de lei. Dotarea centrului cu materiale publicitare, cataloage comerciale, echipament de birotică, diverse echipamente, servicii de proiectare de site-uri a mai costat 300.000 de lei. Total: 600.000 de lei
-
Centru Local de Informare Turistică la Dumitrița, licitație în desfășurare, contract estimat la 220.000 de lei
-
Centru Local de Informare Turistică la Ilva Mică - licitație în desfășurare, contract estimat la 620.000 de lei
-
Centru Local de Informare Turistică la Bistrița Bârgăului – contract de 400.000 de lei
-
Centru Local de Informare Turistică la Romuli – 200.000 de lei valoare estimată. Contractul prevede construirea unei cladiri pe un singur nivel, cu arhitectura specific locală
-
Centru Local de Informare Turistică la Uriu – licitația este în desfășurare, contractul este estimat la 620.000 de lei
-
Centru local de informare turistică în comuna Ciceu - Mihăiești și proximități; Dezvoltare și marketing turistic – licitație în desfășurare, contract estimat la aproximativ 750.000 de lei
-
Centru Local de informare turistică Șintereag – licitație în desfășurare, contract estimat la 620.000 de lei
-
Centru Local de Informare Turistică la Josenii Bârgăului, licitație în desfășurare, contract estimat la 620.000 de lei
-
Centru Local de Informare Turistică la Sânmihaiu de Câmpie, licitație în desfășurare, contract estimat la 750.000 de lei
În câteva luni, clădirile vor fi predate la cheie și fiecare COȘMELIE de LUX va fi dotată cu mobilier și echipament IT. Obiectivele sunt finanțate din fonduri europene și dau bine pe hârtie deși există o variantă mult mai simplă și ieftină: un birou cu-n laptop și-un funcționar pe post de ghid turistic ce putea activa în cazul oricărei primării. Desigur, presupunând că ar exista obiectul muncii și TURISMUL în Bistrița-Năsăud ar merge ca pe roate…