În urmă cu câteva zile, pe o rută pe care nu s-a mai circulat de 17 ani, prima locomotivă cu aburi din judeţ, recent restaurată, şi-a făcut plimbarea de inaugurare. Momentul a fost emoţionant pentru cei aflaţi în trenul construit în Polonia în anul 1948 şi adus la noi de un investitor din Mureş.
Trenul a fost adus de la Târgu Mureş cu un TIR şi, cu ajutorul unor maşini de teren, a fost tras până pe şine. Locomotiva, veche de 65 de ani, a fost recondiţionată de doi mecanici, unul de la Sibiu iar celălalt din Mureş. Proprietarul locomotivei spune că mecanicii pe care i-a angajat sunt cei mai pricepuţi în acest domeniu şi are toată încrederea că vor face locomotiva să meargă exact aşa cum mergea şi când a fost nouă. După un an de muncă, trenul a făcut prima călătorie pe linia îngustă, iar traseul a oferit momente emoţionante pentru primii pasageri.
Iosif Şuteu, unul dintre mecanici, a povestit pentru Bistriţeanul.ro: „când e vorba de trenurile cu aburi trebuie să ştii meserie, dar trebuie să ai şi pasiune. Fără pasiune nu faci nimic. Eu lucrez de 38 de ani cu astfel de trenuri şi sunt bucuros când cineva se gândeşte să le restaureze şi să le pună în funcţiune. În ziua de azi nu prea mai sunt tineri care să înveţe să lucreze cu astfel de trenuri, pentru că nu prea mai sunt locomotive pe aburi, nu mai au cu ce să înveţe, cu ce să lucreze”.
Cristian Răspopa, cel care a adus trenul cu aburi la Teaca spune că face totul din pasiune şi nu pentru bani. Toată investiţia a fost făcută cu banii lui şi, în cazul în care nu va fi atractivă pentru turişti, proprietarul trenului va folosi garnitura pentru a-şi plimba fetiţa care are o mare pasiune pentru trenuri.
Investitorul a concesionat de la CFR, pentru o perioadă de 25 de ani, 120 de kilometri de cale ferată, de la Lechinţa şi până la Târgu Mureş.
Pentru ca plimbarea cu trenul cu aburi să fie posibilă, linia ferată trebuie recondiţionată, mai ales că sunt porţini de cale ferată unde lipsesc şinele şi trebuie înlocuite.
Lucrările de recondiţionare au început acum un an de zile şi, până în prezent, 25 kilometri de cale ferată au fost reabilitaţi. Până la începutul lunii iunie, Cristian Răspopa speră că va finaliza 35 de kilometri de cale ferată, de la Teaca la Riciu. Bărbatul spune că a investit până acum circa un miliard pentru a recondiţiona locomotiva, pentru a construi un vagon şi pentru a repara calea ferată.
Localnicii din Teaca sunt foarte fericiţi că cineva s-a găndit să repună în funcţiune calea ferată şi să aducă acolo o locomotivă cu aburi. Prin Teaca nu a mai circulat un tren de mai bine de 17 ani.
„Am lucrat mai bine de 30 de ani la CFR şi când m-am pensionat am zis că voi muri şi nu voi mai vedea tren pe aburi, dar nu am murit şi uite că acum mă pot plimba cu un astfel de tren”, a povestit cu lacrimi în ochi Simion Gălăţean, un pensionar de 65 de ani care a lucrat picher la CFR.
Bătrânelul povesteşte că atunci când în Teaca circula trenul cu aburi, drumul din sat şi până la Târgu Mureş dura cam 4 ore pentu că locomotiva nu mergea cu mai mult de 35 de kilometri pe oră.
Cristian Răspopa, cel care a adus trenul la Teaca, visează ca după ce va finaliza lucrările la calea ferată până la Riciu să amenajeze un loc în care turiştii să poată lua masa şi să se relaxeze.
Locomotiva cu aburi de la Teaca face parte din lotul de 10 locomotive construite în anul 1947 la o fabrica din Polonia. Două au ajuns în Romania, fiind conservate până în anul 2011, în depoul Sibiu. Una dintre ele a fost pusă în funcţiune la Sovata şi o alta la Teaca. Trenul cu aburi de la Sovata are două vagoane şi traseul de acolo are o lungime de 14 kilometri.
Garnitura de tren de la Teaca va avea încă un vagoan, de tip gondolă, care urmează să ajungă la Bistriţa.