După Pădurea Codrişor – a venit rândul unei locomotive să fie salvată de bistriţeni! Construită în 1928, în fabrica celebrului inginer şi industriaş Nicolae Malaxa, locomotiva de la Bistriţa este una dintre ultimele bucăţi care se mai păstrează, într-o stare avansată de degradare, dintre cele 520 construite între 1926 – 1936 la Bucureşti.
Săptămâna viitoare, cu prilejul Zilei Patrimoniului Naţional, din cadrul StudFest – Alexandru Uiuiu şi studenţii bistriţeni vor încerca să demareze din nou o campanie de salvare a ineditului obiectiv. Marţi, 22 octombrie, de la ora 12.00, va avea loc o întâlnire cu Radu Bellu şi deplasarea până la Remat, unde este păstrată în prezent locomotiva.
Anul trecut, Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Bistriţa-Năsăud a trimis Prefecturii judeţului, Consiliului Judeţean şi Primăriei Bistriţa o notificare referitoare la clasarea acestui obiectiv ca monument de arhitectură. Dar se pare că autorităţile n-au fost impresionate de acest demers...
Locomotiva cu aburi din Bistriţa are seria 50645, a fost fabricată în 1928 la Uzinele „Nicolae Malaxa” din Bucureşti şi este una dintre ultimele exemplare din cele 520 de locomotive construite la Reşiţa şi Bucureşti, între anii 1926 – 1936.
„În prezent locomotiva nu este în stare de funcţionare şi se află în proprietatea şi în spaţiul de depozitare al Remat, pe strada Drumul Cetăţii” a explicat pentru Bistriteanul.ro Alexandru Uiuiu, şeful Direcţiei pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, care speră să reuşească - alături de studenţii bistriţeni - să sensibilizeze de această dată autorităţile pentru a salva locomotiva de la distrugere.
S-au început demersurile necesare pentru ca singura locomotivă cu aburi care a mai rămas în judeţ să devină bun de patrimoniu. „Am trimis adrese atât către Remat, cât şi către Regionala CFR Cluj, de care aparţine locomotiva. Au fost foarte încântaţi de ideea de a transformare a locomotivei în obiect de patrimoniu. Pentru dobândirea dreptului de proprietate şi administrare asupra acesteia ne-au sugerat să le oferim în schimb circa 90 de tone de fier vechi...” povestea Alexandru Uiuiu anul trecut.
După dobândirea dreptului de proprietate asupra locomotivei, Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional ar trebui să declanşeze operaţiunile de clasare a acesteia în baza prevederilor articolului 11 din Legea 182/2000 referitoare la protejarea patrimoniului cultural naţional.
Următorul pas ar fi restaurarea completă a locomotivei şi apoi expunerea ei în Gara CFR Bistriţa-Nord, pentru a servi drept mărturie pentru fascinanta istorie a domeniului feroviar.
„Farmecul vremurilor de demult încă îi fascinează pe turişti” consideră Alexandru Uiuiu, adăugând că pe ruta Sibiu–Dumbrava Sibiului există un tren foarte vechi folosit anual în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru, pentru spectacole, lecturi publice sau mini-expoziţii.