Un alt subiect care a revenit in actualitate in ultimele doua saptamani este, asa cum prevedeam, cel privind traseul centurii Bistritei. In ciuda optimismului celor care sperau ca celebra de acum "varianta 2 Sud" este deja ingropata. Nimeni nu renunta insa cu usurinta la un proiect in care s-au investit 1,5 milioane de Euro.
Am spus-o si la timpul potrivit, adica inainte ca proiectul tehnic al centurii sa fie finalizat ca, interesul nostru, al bistritenilor, ar fi fost sa fie intocmit un proiect care sa intruneasca un consens cat mai larg. In loc de dezbateri publice, consultari, focus grupuri, intalniri cu cetatenii, am avut, mult prea tarziu, niste sedinte ale Consiliului Local in care reprezentantii partidelor politice au practicat cu sarg aruncarea pisicii.
Macar primarul a fost consecvent sustinand in permanenta varianta drumului cel mai scurt de la Heidenfeld la Wonderland. Liberalii au incercat sa se impuna printr-un ametitor joc de picioare fiind intai pentru, apoi contra, pentru ca in final sa fie din nou pentru (ce anume nici nu mai conteaza), mai importanta fiind, pentru ei, adjudecarea pozitiei de girueta politica si a electoratului aferent, majoritar in tara cetateanului turmentat. Democrat-liberalii au contribuit si ei cat au putut la zapacirea publicului, avantajul lor fiind acela ca, fiind bine asezati de sus si pana jos pe toata scara puterii politice, au putut sa vorbeasca pe mai multe voci: presedinti, secretari de stat, deputati, consilieri, secretare si soferi asa ca pana la urma n-a inteles nimeni mare lucru.
Saptamana trecuta cabinetul presedintelui Consiliului Judetean a incercat sa mai bata cateva din recordurile stabilite in precedenta campanie electorala sustinand ca ei ar fi atras atentia inca de la inceput ca de vina e numai primarul si ca acesta ar “aduce transportul greu in oras”. Ca si cand in prezent traficul greu ar survola orasul la mare altitudine si numai o centura noua l-ar putea convinge sa revina pe pamant. Presupunem ca, in felul acesta, “cabinetul presedintelui” spera ca n-o sa ne amintim ca tocmai Consiliul Judetean a eliberat primul certificat de urbanism pentru traseul dezavuat in prezent.
Ramanand consecventi pozitiei pe care am exprimat-o inca din octombrie 2009 sustinem pozitia cetatenilor orasului Bistrita care se opun traseului propus in prezent. Proiectul actual trebuie regandit cel putin in zona Codrisor, strandul municipal si valea Ghinzii pentru a proteja interesele locuitorilor, zona de agrement a orasului, si interesele pe termen lung ale dezvoltarii orasului.
Este firesc ca, intr-un proiect de o asemenea amploare si complexitate, ultimul cuvant sa apartina specialistilor. Primul cuvant insa trebuia sa il aiba cetatenii Bistritei. Acestia nu au fost nici consultati la timpul potrivit si nici informati corect foarte mult timp.
In momentul in care noi, la solicitarea bistritenilor direct afectati, aduceam in dezbatere publica acest subiect, celelalte partide erau preocupate doar de alegerile prezidentiale. Daca discutiile ar fi fost purtate la modul serios de la inceput si daca exista un interes real de a se cauta cea mai buna varianta, cu participarea tuturor actorilor interesati, cu siguranta ea ar fi fost gasita pana in prezent.
A pretinde acum ca nu mai e nimic de facut pentru ca CNADR-ul ne-ar fi pus “pistolul la tampla” este inca o mostra de suficienta, fuga de raspundere si cinism. Nimeni din afara Bistritei nu ne pune in pericol. In situatia de acum ne-au adus doar reprezentantii politici actuali ai Bistritei care se joaca in continuare, iresponsabil, cu degetul pe tragaci. Cu siguranta insa “pistolul” nu e indreptat spre tampla lor.
Presedinte P.E.R.
Filiala Judeteana Bistrita-Nasaud
Alexandru Marian Toniuc