Zeci de utilaje, sute de tone de material antiderapant si miliarde de lei, toate aruncate in nameti! Deszapezirea la Bistrita lasa de dorit chiar daca municipalitatea a cheltuit in acest an bani grei pentru curatarea strazilor. Intr-un oras european, cu cetateni platitori de taxe si impozite, unele strazi parca ar fi ulitele dintr-un sat de munte.
“Ne straduim sa curatam orasul de zapada, facem toate eforturile”, asta spun reprezentantii municipaliatii care sustin ca drumarii se chinuie din rasputeri sa mentina strazile curate.
In acest an, pentru a face fata ninsorilor autoritatile locale si-au “facut temele” din timp si s-au pregatit pentru sosirea iernii. Cu 2,5 miliarde de lei vechi municipalitatea a inchiriat de la o firma din Mures zece utilaje de deszapezire. Ba mai mult, Directia de Servicii Publice din cadrul Primariei Bistrita are si ea in dotare 19 utilaje cu care sa curete drumurile.
In plus, autoritatile locale au cumparat pentru aceasta iarna 1200 de metri cubi de nisip pentru care au platit 516 milioane lei , 632 de tone de sare pentru care au platit 1,3 miliarde de lei si 434 de tone de clorura de calciu pentru care s-a platit 2,4 miliarde de lei. In total materialele antiderapante cumparate pentru iarna 2011 – 2012 au golit conturile Primariei Bistrita cu peste 4,2 miliarde de lei vechi.
Din stocurile de materiale antiderapante cumparate, in 15 februarie in depozitele DSP Bistrita mai erau doar jumatate: 621 de mc de nisip, 483 de tone de sare si 296 de tone de clorura de calciu.
Ba mai mult, din cele 2,5 miliarde de lei alocati pentru inchirierea utilajelor primaria a platit in medie, in fiecare luna 625 de milioane de lei. Cu toate acestea, timpul si efectivele de lucru nu permit sa se intervina in tot orasul, ci doar in zonele care sunt in “vazul lumii”.
In trei luni de iarna s-au cheltuit peste trei miliarde de lei vechi cu deszapezirea. Pana acum s-a cheltuit 129.824 (1,2 miliarde de lei vechi) de lei pentru materiale antiderapante si 187.500 (1,8 miliarde de lei vechi) de lei pentru plata inchirierii celor zece utilaje.
La aceste cheltuieli se mai adauga si salariile angajatilor DSP Bistrita care se ocupa cu deszapezirea si combustibilul necesar pentru functionarea utilajelor cu care se intervine.
Cu toate acestea, deszapezirea in intreg orasul lasa de dorit. Dupa mai bine de doua luni de la prima ninsoare stradutele dintre blocuri seamana cu ulitele unui sat indepartat, nicidecum cu drumurile unui oras european ai carui cetateni platesc in fiecare an peste 350 de miliarde de lei taxe si impozite la bugetul local si care asteapta sa isi poata scoate masinile din parcari fara sa se roage sa nu isi strice ceva.
Nici pe drumurile principale si pe marile bulevarde lucrurile nu stau mai bine. Mormane de zapada zac acolo de mai bine de doua saptamani si prea putine sunt strazile pe care angajatii primariei s-au obosit sa le curete si sa transporte zapada in locuri unde nu incurca traficul sau pietonii.
Cu toate cheltuielile si “eforturile” care s-au facut Bistrita este ingropata in zapada iar odata cu cresterea temperaturilor intersectiile si stradutele vor fi inundate pentru ca din pacate canalizarea nu va face fata, asa cum se intampla in Bistrita europeana de fiecare data.